تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۴۰۰۸۱۸
تاکید دستگاه قضا به برخورد با یقه سفیدها و اجرای عدالت بدون هیچ خط قرمزی، زمینه ساز مسدود شدن دور زدن قانون است. این اقدام عدلیه، تاباندن نور بر نقاط تاریکی در چرخه جرایم و فساد است تا هیچ یقه سفید اتوکشیده ای که با لطایف الحیل می خواهد از چنگ قانون و مجازات فرار کند، در امان نباشد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،روزنامه «حمایت» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت:
اقدامات اخیر دستگاه قضا در شناسایی روزنه ها و گلوگاه های فساد  و ورود بهنگام و قاطعانه در رسیدگی بدون تبعیض به اتهامات برخی متهمان خاص و همچنین اجرای احکام قطعیت یافته درباره مجرمانی که خیلی ها انتظار آن را نداشتند، اعتماد افکارعمومی به عدلیه را افزایش داده است.
به تعبیر دقیق تر قوه قضاییه در راستای وظایف ذاتی و قانونی خود، مشی تحولی و رویکرد راهگشایی را انتخاب کرده و آن یک نگاه جهادی و اجتهادی به  مبارزه با «فساد» است که در حوزه های مختلف باید بصورت همزمان انجام بشود و تأخیر یا غفلت در برخی از حوزه ها، به حوزه های دیگر ضربه می زند و «مبارزه» را از کارایی می اندازد. بنابراین اگر نباید اشرار، اوباش، قداره بندان و زورگیرها حاشیه امن داشته باشند و اگر نباید اخلالگران اقتصادی ، اختلاسگران، رانت خواران و باندهای مافیایی جولان بدهند و خون مردم را بمکند؛ بدون تردید نباید از یقه سفیدها، کانون های قدرت و ثروت و جریان های انحرافی و اشرافی که سودای دست اندازی به حقوق مردم و بیت المال را دارند، غافل شد. این نگاه جامع و دقیق است که می تواند پشتوانه محکم و ماندگاری برای اجرای عدالت با همه ظرایف،دقایق و پیچیدگی های آن باشد.
از همین روی؛ رییس محترم قوه قضاییه در جلسه اخیر مسئولان عالی قضایی بر یک مساله مهم ورود و تاکید می کند: "مصمم هستیم که با همه افراد حتی یقه سفیدها که فکر می کنند خط قرمز هستند و می توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی شناسیم."
درباره ورود عدلیه برای برخورد با تمام مظاهر فساد و غافل نشدن از یقه سفیدها(افرادی که با ظاهری موجه و شیک و در پوشش های چندلایه به رانت خواری و جرایمی عمدتا در حوزه های پولشویی، اختلاس، جعل و ... اقدام می کنند) چند نکته قابل اعتناست.
1- جای کمترین تردیدی وجود ندارد اکنون که قوه قضاییه مصمم است راه جولان کانون های قدرت و ثروت را مسدود کند و تیغ عدالت را بر گلوی یقه سفیدها بفشارد؛ دشمن و شبکه رسانه ای و عنکبوتی آن، تضعیف تصمیمات و اقدامات دستگاه قضا را در دستور کار قرار دهد و این راهبرد را با تاکتیک ها و تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای و پمپاژ شایعات و شبهات شوم و مغرضانه پیگیری و رهگیری نماید. طرفه آنکه اخیرا رسانه های بیگانه، معاند و ضدانقلاب تا  اپوزیسیون بیرونی و البته جماعتی قلیل هم در داخل می کوشند تا اراده قدرتمند عدلیه در برخورد با فساد  را «سیاسی»! القاء نمایند.
2-شواهد متقن نشان می دهد عزم دستگاه قضا در برخورد با یقه سفیدها برای آن است که نگاه جامع و دقیقی به چرخه اجرایی شدن عدالت دارد. نمی شود با چهره هایی که پا در میدان مجرمانه گذاشته اند برخورد کرد ولی چهره هایی با ظاهر موجه و شیک که تلاش می کنند ردپایی در میدان مجرمانه نگذارند ولی از جایگاه  و منصب مهم و پرنفوذشان سوء استفاده کرده اند، برخورد نکرد. عدالت حکم می کند که افراد پشت پرده و مسببان نیز علاوه بر عاملان و مباشران در چنگ قانون گرفتار شوند. 
همچنانکه پیش از این نیز رییس محترم دستگاه قضا به یک نکته ای اشاره داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و آن برخورد با "ترک فعل ها" در بروز آسیب ها و خسارات به مردم و بیت المال بود. عمدتا نگاه ها این بوده که با "فعل" مجرمانه برخورد شود ولی از "ترک فعل ها" غفلت می شد. همچنانکه در نگاه حقوقی و فنی به همان میزان که مجازات فاعل مادی (مباشر) ضرورت دارد؛ در مواردی باید فاعل معنوی(مسبب) نیز مورد مجازات قرار بگیرد و نبایداز قلم بیفتد. 
3- و بالاخره باید گفت تاکید دستگاه قضا به برخورد با یقه سفیدها و اجرای عدالت بدون هیچ خط قرمزی، زمینه ساز مسدود شدن دور زدن قانون است. این اقدام عدلیه، تاباندن نور بر نقاط تاریکی در چرخه جرایم و فساد است تا هیچ یقه سفید اتوکشیده ای که با لطایف الحیل می خواهد از چنگ قانون و مجازات فرار کند، در امان نباشد و البته نافی مسئولیت های دستگاه های اجرایی و نهادهای ذی ربط در این رسالت تاریخی نیست.
  حسام الدین برومند  
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲