تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۰۰۷۲۱
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با بیان اینکه نقص کنونی در جامعه، عدم احیای واقعه مهم غدیر است گفت: باید از دهم تا 18 ذی‌الحجه مبلغان، جلوه‌های مثبت دین، خوبی اهل بیت(ع) و حکومت دینی را تبیین کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام مهدی خطیبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار در همدان پیرامون موضوع غدیر خم و اهمیت ولایت، اظهار کرد: مسئله غدیر توجه به موضوع ولایت است که به اصل و اساس ما برمی‌گردد.
وی گفت: با توجه به اهمیت حکومت در دین، پیامبر(ص) بعد از حضور خود در مدینه در اولین فرصت حکومت تشکیل دادند چراکه بر اساس مکتب قرآن و اسلام اگر جریان جامعه به سمت خدا و معنویت باشد مسائل جزئی قابل حل است.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) قم بیان کرد: اگر اصل حکومت به سمت خدا نباشد به صورت فردی رسیدن به خدا بسیار سخت است به طوری که در بسیاری از کشورهای اسلامی فاقد حکومت دینی، به طور کلی دچار مشکل رسیدن به خدا هستند و اسلام ناب وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در حکومت دینی، اصل حرکت مردم و حکومت چون به سمت خداست، افراد در این مسیر قرار می‌گیرند افزود: بحث حکومت دینی از این جهت که حرکت را به سمت خدا قرار می‌دهد مهم است و افراد میل به خدا می‌یابند. 
خطیبی با اشاره به اهمیت تشکیل حکومت دینی و اسلامی برای پیامبر گرامی اسلام و ادامه این جریان بعد از ایشان، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از همان اوایل، بعد از سال سوم بعثت در یک مراسم با دعوت از 40 نفر از بستگان، اولین نکته که بیان کردند جانشینی بود و چون حضرت علی(ع) تنها کسی بود که از ایشان اعلام حمایت کرد، اولین اعلام رسمی ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) آنجا بود.
وی با بیان اینکه البته رسول گرامی اسلام در فرصت‌های مختلف جانشینی حضرت امیر(ع) را بیان فرمودند ادامه داد: آخرین مورد طرح این موضوع مهم در حجه‌الوداع بود که به طور رسمی، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود منصوب کردند.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم خاطرنشان کرد: حدود 70 هزار تا 120 هزار نفر در مراسم غدیر خم حضور داشتند و پیامبر(ص) موقعیت جالبی را برای بیان این مهم انتخاب کردند چراکه حج موسمی است که تمام مسلمانان از اقصی نقاط عالم در آیین حضور می‌یابند.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از احکام حج که امروز به جای می‌آوریم همان احکامی است که پیامبر(ص) در حج آخر به جا آوردند یادآور شد: این مسئله را که پیامبر(ص) در غدیر خم بیان کردند قبلاً هم در مکه عنوان کرده بودند اما منافقین نگذاشتند ایشان مطلب خود را کامل بیان کنند بنابراین در غدیر خم موضوع را مطرح کردند.
خطیبی با اشاره به خطبه پیامبر(ص) در غدیر خم، اظهار کرد: چند سالی است قرائت این خطبه در روز غدیر در کشور باب شده که حرکت بسیار خوبی است.
وی ادامه داد: اگر جریان ولایت ادامه می‌یافت و مسلمانان دستور پیغمبر(ص) را می‌پذیرفتند جریان حرکت و روش زندگی بشر تغییر می‌کرد.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم بیان کرد: بشریت کمالاتی را به واسطه هوای نفس عده‌ای که امیرالمومنین (ع) را کنار گذاشتند، از دست داد؛ بسیاری نیز با اینکه با این اقدام مخالف بودند سکوت کردند و از حق دفاع نکردند و با گذشت ۱۴۳۰ سال از این واقعه دست بشر از ولایت حضرت علی(ع) کوتاه شد.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی به دنبال حرکت در راستای غدیر است افزود: از امام خمینی(ره) پرسیدند آیا انقلاب را مقدمه ظهور می‌دانید که فرمودند، انقلاب اسلامی مقدمه که نه خود ظهور است و یاران حضرت ولیعصر(عج) باید آماده شده، مملکت‌داری و اداره کشور را تمرین کنند که با آمدن امام عصر(عج)، آن حضرت، مدیران لایق در اختیار داشته باشند.
خطیبی با بیان اینکه اگر مهدویت را احیای غدیر خم می‌دانیم، این انقلاب نیز در این مسیر گام برداشته است تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و فرهنگی بسیاری در کشور داریم اما باید بر آنها غلبه کرد؛ ریزش‌هایی داشتیم اما رویش‌ها هم زیاد بوده است.
وی با تأکید بر اینکه کسانی که اکنون دغدغه مهدویت دارند مومن و متعهد هستند ادامه داد: اگر در شیعیان آمادگی وجود داشته باشد، امر ظهور زودتر رخ می‌دهد.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما به مناسبت عید غدیر خم نیز خاطرنشان کرد: صدا و سیما برنامه‌های خوبی طی این ایام دارد و از ظرفیت خود استفاده کرده است
وی با بیان اینکه نقص کنونی در جامعه، عدم احیای واقعه مهم غدیر است یادآور شد: اگر بتوانیم این امر را محقق کنیم کار بزرگی کرده‌ایم؛ باید از دهم ذی‌الحجه تا 18 ذی‌الحجه مبلغان، جلوه‌های مثبت دین، خوبی اهل بیت(ع) و حکومت دینی را تبیین کنند.
خطیبی خواستار انجام کار فرهنگی در این حوزه شد و اظهار کرد: باید بعضی مسائل که کمرنگ شده در سطح جامعه به احیا شود؛ عید غدیر جزو بزرگترین عیدهاست که باید در جامعه و در بین نسل جوان احیا شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲