تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۴۰۰۷۱۳
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکید پیامبر(ص) بر ابلاغ واقعه غدیر به غایبان را نشانه رسالت این واقعه عنوان کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی ظهر امروز در مراسم سه‌شنبه‌های فرهنگی که در گنجینه قرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد،گفت: امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند، اسلام بر پنج پایه نماز، روزه، زکات، ولایت و حج بنا نهاده شده و آنچنان که ولایت مورد تاکید اسلام بوده، هیچ مسئله‌ای تا این اندازه اهمیت نداشته است.
 مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: امام محمد باقر(ع)  می‌فرمایند، مردم چهار رکن اسلام یعنی نماز، روزه، حج و زکات را پذیرفتند، اما ولایت را ترک کردند.
وی با اشاره به عید غدیرخم، متذکر شد: در آثار به جا مانده از واقعه غدیر در چند دهه اول از این عید با عنوان روزی که در حج‌البلاغه عنوان شده بود، یاد می‌شود، اما امروز می‌بینیم در آثار بعد از دهه‌های ابتدایی به حج‌الوداع تعبیر می‌کنند، ما باید این مسئله و این دست پنهان در آثار را در نسخ خطی موجود بررسی کنیم.
مرویان حسینی پیام غدیر را بیانگر گزینش الهی در تولیت زمین دانست و تاکید کرد: این مسئله و این پیام در جامعه امروز ما که زمانه حکام فساد است، بهتر جلوه می‌کند.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکید پیامبر(ص) بر ابلاغ واقعه غدیر به غایبان را نشانه رسالت این واقعه عنوان و بیان کرد: گزینه‌شناسی و اشاعه آرمان‌های الهی برای نسل‌های آینده بشریت مسئله‌ای است که غدیر در صدر آن قرار دارد.

وی گفت: مبادی آداب بودن در اشاعه فرهنگ و پیام غدیر، بیان و روش علمی آن مسئله ای است که از اولیا دین به ما ارث رسیده و باید به آن مقید بود.

 مرویان حسینی با تاکید بر اینکه نحوه ابلاغ پیام غدیر در گسترش دین اسلام موثر است، خاطرنشان کرد: تندزبانی در تبیین حدیث غدیر موجود نیست و این هنر عالمان بزرگ ما بوده که می‌توان پیام غدیر را به دیگران ابلاغ کرده و در عین حال تشنج و درگیری با برادران نداشت می‌توان پیام غدیر را گفت و ادیان دیگر را جذب کرد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یادآور شد: وقتی پیام به درستی ابلاغ شود همه در برابر این آبشار جذاب، متواضعانه هم پذیرای حق و هم مبلغ آن می‌شوند که این ویژگی، رسم و راه ما است.

وی با بیان اینکه سه‌شنبه‌های فرهنگی ارائه هوشمندانه‌ای از ارائه گنجینه آستان بی‌بدیل امام رضا(ع) است، تصریح کرد: این موضوع آغازی است که بر فعالیت این مجموعه که این حیف است، ما فقط نگهبان موزه و کتابخانه باشیم، بلکه باید در این مجموعه را باز کرده و حقایق را در برابر آن چشم مردم بگذاریم.

مرویان حسینی اظهار کرد: ما باید کاری کنیم که جامعه فرهنگی و علمی ما بتواند از این محتوای ارزشمند به درستی بهره‌مند شود و فرهیختگی این گنجینه سر به مهر نهاده را در جامعه گسترش دهیم.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: هنر ما نگهبانی نیست، بلکه هنر ما توزیع ثروت دانش است.
 
وی لازمه تبدیل تمدن نوین اسلامی به تمدن اجتماعی را شناسایی گذشته برای آینده دانست و افزود: در این طرح باید همه نسخه‌های مربوط به حوادث و وقایع مهم تاریخی را بشناسند.
مرویان حسینی از آغاز همکاری با گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی برای پژوهش در نسخه خطی ارزشمندی خبر داد و گفت: بعد از معرفی این نسخه از سوی گنجینه رضوی، فعالیت پژوهشی روی آن آغاز  و در سال آینده نتایج این پژوهش عرضه می‌شود.
 آثار هنری با  موضوع واقعه غدیر 
معاون امور موزه‌ها و دبیر کمیته رونمایی از نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی سه نسخه خطی از واقعه غدیر گفت: علاوه بر این سه اثر، آثار دیگری با عنوان غدیر در موزه حرم مطهر رضوی موجود بوده که اولین نسخه دست خطی منسوب به حضرت علی(ع) بوده که توسط شاه عباس به حرم اهدا شده است.
مهدی قیصری‌نیک اظهار کرد: دومین اثر، عصای منبت کاری شده با نقش واقعه غدیر بوه که به مقام معظم رهبری اهدا شده و ایشان به حرم اهدا کرده‌اند.
وی سومین اثر را تابلویی دانست که سه اثر نقاشی خطاطی و تذهیب در آن به کار رفته و توسط شیخ نورالله طبرسی امام جمعه ساری به رهبری اهدا شده و ایشان به حرم هدیه کرده‌اند.
کتابخانه مرکزی آستان قدس بزرگ‌ترین کتابخانه جهآن اسلام است 
کارشناس موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: کتابخانه آستان قدس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام بوده، نسخ و منابع مهمی از دوره‌های مختلف اسلام دارد.

سید رضا صداقت حسینی بیان کرد: 56 هزار نسخه خطی،  23 هزار قرآن، 30 هزار کتاب عکسی و 51 هزار نسخه چاپ سنگی در این موزه وجود دارد که ارادت به امام رضا(ع) سبب شده افراد این آثار را بدون چشم‌داشت به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کنند.
وی نگهداری از کتب و نسخ خطی را رسالتی اصلی این مرکز دانست و افزود: این موزه و این کتابخانه از لحاظ دما، نور و رطوبت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا برای نسخ خطی موجود مشکلی ایجاد نشود.
کارشناس موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی اظهار کرد: ما 30 نسخه خطی و چاپی در موزه حرم با موضوع غدیرخم داریم که امروز سه نسخه خطی آن رونمایی شد.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از نسخه خطی از جمله «کشف المهم فی طریق خبر غدیرخم» تالیف هاشم بن سلیمان بحرانی از فقهای قرن 11 است که به زبان عربی در بیان حدیث غدیرخم تدوین شده، «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» تالیف ابن بطریق در خصوص فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علی (ع) و «تبصره الاعیاد» سومین نسخه خطی رونمایی شده در این مرکز بود که تالیف فضل علی بیگ بن شاهوردی در خصوص آداب و شرایط اعیادی همچون عید غدیر هستند که با موضوع غدیرخم نوشته و رونمایی شدند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴