کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نصیری: علوم شناختی می‌تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد

28 مرداد 1398 ساعت 15:00

قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران معتقد است: علوم شناختی به مثابه ابزاری ضروری و در عین حال قدرتمند، می‌تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد.



به گزارش بلاغ،معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: علوم‌شناختی در نگاه کلی و تعریفی ساده به بررسی مغز و فعالیت‌های آن توجه دارد و درصدد است تا بگوید هر آن چیزی که هست ناشی از فعالیت‌های ذهنی است و این فعالیت‌ذهنی برخاسته از کنش‌های مغزی است، بنابراین در این زمینه هر آنچه وجود دارد مربوط به گردآوری اطلاعات درباره مغز است و ما درباره این عضو مهم اطلاعات و شناخت پیدا می‌کنیم. 
وی با بیان اینکه هدف از علوم شناختی، شناخت فعالیت‌های ذهنی است، تصریح کرد: این علوم بی‌شک در زندگی مردم دارای تاثیرات قابل توجهی است، چراکه حیات و بقای انسان ها و محیط پیرامونشان وابسته به کارکردهای مغزی‌شان است، پس هر چه شناخت‌مان از این مقوله‌ بیشتر باشد تاثیرات قابل توجه‌تری در تعاملات و کنش‌ها و رویکردهای‌مان خواهد داشت.
 * علوم شناختی؛ ابزاری قدرتمند برای کمک به مردم در حوزه‌های عام و خاص
این پژوهشگر سواد رسانه‌ای علوم شناختی را به مثابه ابزاری قدرتمند و غیر قابل انکار در زمینه مددرسانی به مردم در حوزه‌های عام و خاص زندگی‌شان دانست و تاکید کرد: 
علوم شناختی این روزها به مدد انسان آمده است و در حوزه های پزشکی، آموزشی، روانشناختی، رسانه، هوش مصنوعی در حال خدمت رسانی به جوامع است و از این روزنه تسهیل‌گر امور مختلف شده است. 

نصیری آشنایی فعلی افکار عمومی با این علم را بسیار اندک و حتی در حد صفر دانست و اظهار کرد: این علوم علی رغم اهمیت و نقش بی‌بدیلی که چه امروز و چه در آینده زندگی بشر ایفا خواهند کرد، تازه و کمتر شناخته شده هستند. این علم هنوز در ابتدای راه قرار دارد اما چشم‌انداز پیش رو برای توسعه آن بسیار درخشان است.
* جریان سازی ‌رسانه‌ای نقشی بی بدیل در آشنایی افکار عمومی با حوزه‌های مختلف علوم شناختی دارند
وی ادامه داد: از نظر زندگی در جامعه شبکه‌ای و توسعه همه جانبه رسانه‌ها، این ابزار قدرتمند قطعا هم پیوند عمیق با مباحث علوم شناختی دارد آن هم در بحث‌های مهندسی افکار عمومی و جریان سازی ‌های رسانه‌ای هم نقشی بی بدیل در آشنایی افکار عمومی با حوزه‌های مختلف علوم شناختی دارند، رسانه قدرتمند‌ترین ابزار ترویجی این روزهای دنیاست.
نصیری تاکید کرد: شاید بهتر باشد نهادهای متولی ترویج علم‌شناختی نتایج پژوهش‌ها و نمونه‌های عینی آن را برای مردم بازگو کنند تا اولا عمومی‌سازی درباره این مفهوم شکل‌ بگیرد و در ثانی مشوقی برای تعمیق و توسعه سایر پژوهش‌ها در این زمینه باشد، زیرا دنیای آینده دنیای علوم نوین است.
 


کد مطلب: 400698

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400698/نصیری-علوم-شناختی-می-تواند-آینده-جوامع-تحت-تاثیر-قرار-دهد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com