تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۴۰۰۶۸۹
کارشناس مسائل مذهبی گفت: پیامبر اسلام مأمور از سوی خداوند نصب حضرت امیر (ع) به مقام خلافت و وصایت شده است و مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام جواد حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در اصفهان، در پاسخ به این شبهه که چرا پیامبر (ص) جانشینی حضرت علی (ع) را در خود مکه که تعداد بیشتری از مسلمانان از کشورهای دیگر هم حضور داشتند بیان نکردند و آن را در غدیر خم با مردم در میان گذاشتند؟ اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می‌کرد، اگرچه ایشان قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی (ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم‌الدار و بداء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا (ص) و به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم (ص) به مدینه صادر شد.
 این کارشناس مسائل مذهبی تصریح داشت: هنگامی‌که کاروان به سرزمین رابغ که در سه میلی جحفه قرار دارد، رسید این وحی در نقطه‌ای به نام غدیرخم با آیه 69 سوره مائده فرود آمد، به‌طوری که می‌خوانیم، «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل‌شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند».
وی ادامه داد: از طرفی پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر (ع) به مقام خلافت و وصایت شده است، با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی‌ماند که چرا پیامبر (ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است.
حیدری در ادامه متذکر شد: نکته آخری که باید به آن اشاره شود، منطقه غدیر منطقه‌ای بود که در آنجا کاروانان از هم جداشده و هرکدام راهی منطقه خود می‌شدند و این در حالی است که کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راه‌ها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر شدند درحالی‌که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند بنابراین سه روز نگه‌داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲