کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلامت معنوی؛ عامل تمایز رزمندگان ایرانی با دشمن

27 مرداد 1398 ساعت 18:00

سلامت معنوی چه در دوران دفاع مقدس و چه امروز بدون تردید عامل تمایز رزمندگان ایرانی با دشمنان اسلام انقلاب بوده است.



به گزارش بلاغ،دومین همایش بهداشت و فرماندهان با رویکرد بهداشت روان ظهر امروز با حضور فرماندهان نواحی مقاومت بسیج سپاه استان سمنان، فرماندهان گردان‌های رزم و پشتیبانی رزم و فرماندهان نظامی، انتظامی، ارتش، ناجا، پدافند هوایی و دیگر یگان‌های مستقر در استان سمنان به میزبانی معاونت بهداشت و درمان سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان برگزار شد.

هجمه روانی دشمن و نیاز امروز ما
محمدمهدی مظهری، معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین همایش بهداشت و فرماندهان که با رویکرد بهداشت روان برگزار شد، گفت: آنچه نیروهای مسلح ایران را در جنگ تحمیلی از دشمن متمایز می‌کرد، سلامت روان آنان و ارتباط مستقیم آن با سلامت معنوی است.
وی با بیان اینکه همین سلامت معنوی باعث پیروزی ما شد، گفت: هدف از برگزاری این جلسات، بررسی و پرداختن به ابعاد چهارگانه سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی است و مخاطبان و جامعه هدف آن، فرماندهان سپاه استان تا سطح نواحی، فرماندهان گردان‌های رزم و پشتیبانی رزم، فرماندهان یگان‌های نظامی و انتظامی استان‌ها در قالب شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح هستند.
معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به شرایط فعلی جهان و هجمه روانی دشمن، بصیرت و سلامت روانی در نیروهای مسلح کشور بسیار مهم است.
مظهری گفت: باید مقابل با تهدیداتی که امروز با آن مواجه هستیم، رویکرد شناختی داشته باشیم و با افزایش کارکردهای سلامت روانی بر دشمن فائق آییم.
وی اهداف این‌گونه جلسات را آشنایی فرماندهان با حوزه بهداشت و سلامت و مأموریت‌های آنان، بالا بردن سطح آگاهی و مهارت فرماندهان در تصمیم‌گیری‌های نظامی و ابعاد مختلف به‌ویژه بهداشت روان کارکنان، پیشگیری و کاهش جرائم نیروهای مسلح از طریق افزایش دانش، افزایش تاب‌آوری فرماندهان در شرایط مختلف و اتخاذ بهترین تصمیمات و تدابیر در شرایط مختلف با لحاظ نمودن روحیات و مشکلات پرسنل بیان کرد.

تقویت آمادگی نیروهای مسلح
منصور شوقانی، جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: نیروهای مسلح باید با هوشیاری و مدیریت کارآمد، توانایی نیروی انسانی و تجهیزات خود را روزبه‌روز ارتقا بخشند.
وی تصریح کرد: نیروهای مسلح باید بدانند هر گامی که در جهت تقویت آمادگی نیروهای مسلح برداشته شود، عبادت و حسنه‌ای نزد پروردگار است.
جانشین فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان ضمن خیرمقدم به فرماندهان نیروهای مسلح و تبریک دهه ولایت با بیان اینکه وظیفه سپاه پاسداران حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: در این بین، بهداشت روان و تمرکز قوای ذهنی نیز امری بسیار مهم و تأثیرگذار است که نحوه عملکرد فرماندهان را در موقعیت‌های حساس رقم می‌زند.

نقش فرماندهی در حوزه سلامت و آمادگی
سلطان‌نژاد، روانشناس نظامی برتر کشور نیز در این همایش با بیان اینکه مسؤولیت و مأموریت حفظ سلامت کارکنان بر عهده فرماندهان است، گفت: تغذیه، بهداشت، منش رفتار و سبک فرماندهی بر سلامت افراد و کارکنان تأثیر زیادی دارد.
وی با بیان اینکه نقش فرماندهی در حوزه سلامت و آمادگی رزمی و روانی بالاست، افزود: رفتار عادی بیانگر سلامت روانی افراد است.
سلطان‌نژاد با اشاره به اینکه تفکر درست، تمرکز و تکلم درست نشان از کارکرد روانی درست افراد دارد، تصریح کرد: دقت و تمرکز در کارها یک امر ضروری است و افرادی با این شرایط، سالم هستند و سازگاری بهتری با همه دارند.
این روانشناس ارکان سلامت انسان را به سه حیطه شامل سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی تقسیم کرد و گفت: شاخص‌های سلامت روانی نیز شامل رفتار عادی و به‌هنجار، کارکردهای روانی بهینه، سازگاری مناسب، فقدان مشکلات روانی، رضایتمندی و ارتباطات بین فردی است.
 


کد مطلب: 400595

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400595/سلامت-معنوی-عامل-تمایز-رزمندگان-ایرانی-دشمن

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com