کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه کودتای 28 مرداد

27 مرداد 1398 ساعت 10:30

آمریکایی ها ثابت کردند که چنانچه زمام کشوری را بدست بگیرند جز خسارت و ضرر به دنبال نداشته و این توهم که آمریکایی ها به معنای واقعی استعمار «طلب عمران و آبادانی کردن» ذره ای پایبندند توهمی پوچ و فریبکارانه است.



به گزارش بلاغ،حسین امیدیان: کودتای 28 مرداد سال 1332 که منجر به شکست دولت مصدق و بازگشت شاه فراری به ایران شد ؛ نکته ها و عبرتهای بسیاری دارد که مناسب است به برخی از آنها اشاره شود.
گرچه در دوران کنونی دیگر آمریکا قدرت انجام کودتا در کشور مقتدر و قوی ایران را ندارد ؛ لیکن این به آن معنا نیست که اولا خیال براندازی و سقوط انقلاب لحظه ای از خاطر دولتمردان پلید آمریکا نمی‌رود و واضح شده است اعتماد به لبخندهای آنها اشتباه و غلط ، بلکه خطرناک است، ثانیا کودتا را نباید تنها در معنای رایج آن دانست ، بلکه انحراف در آرمانها و آرمانگرایی میتواند انقلاب را به ضد و علیه خودش تبدیل کند ، همانگونه که بسیاری از نهضت‌ها و انقلاب های تاریخ دچار همین معضل شده و نهایتا به ناکجا آباد تاریخ پیوسته اند.
بعنوان نمونه انقلاب مشروطه که به دنبال رهایی از دیکتاتوری خفیف قاجاری بود ؛ پس از انحراف در آرمان‌ها و اهداف به دیکتاتوری شدید و غلیظ رضاخانی رسید که صدها برابر بدتر و سفاک تر و البته بی ایمان تر از قاجار بود. به همین دلیل پرداختن به اثرات و عبرتهای 28 مرداد میتواند برای امروز انقلاب اسلامی مفید باشد.
تا قبل از کودتا نیابت غرب در ایران و بلکه غرب آسیا «خاور میانه» بر عهده انگلستان بود و با اقدامات آمریکایی ها در این نیابت تغییر ایجاد شد و پس از کودتا آمریکا نیابت غرب را بر عهده گرفت. لذا اینکه امروز در امور ایران و منطقه حساب آمریکا و اروپا را جدا کنیم یک خودفریبی فاحش و مضحک می باشد، توافق غرب در منطقه غرب آسیا بر ارشدیت آمریکاست و در موضوعاتی مانند برجام و غیره این اتفاق کاملا واضح و روشن گردید.
گفتنی است با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص آمریکا و از بین رفتن جایگاه این کشور ، بنظر میرسد این نیابت در حال انتقال به فرانسه می باشد . دلایل این نظر بسیار است که از حوصله این اندک خارج است.
آمریکایی ها ثابت کردند که چنانچه زمام کشوری را بدست بگیرند جز خسارت و ضرر به دنبال نداشته و این توهم که آمریکایی ها به معنای واقعی استعمار «طلب عمران و آبادانی کردن» ذره ای پایبندند توهمی پوچ و فریبکارانه است.
آمریکایی ها حتی به نوکران خود مانند محمدرضا شاه خدمت یک طرفه ای ارائه نمی‌کنند و در موقع گرفتاری برای آنها هزینه ای نمی دهند. چنانچه شاه فاسد ایران پس از فرار از کشور دربهای آمریکا را نیز به روی خود بسته دید و تنها به او اجازه دادند که پس از مدتها در بیمارستان آمریکایی مراحل اصلی مرگ خود را طی کرده و بدون درمان جدی از آمریکا به مصر رفته و آنجا بمیرد.
 


کد مطلب: 400534

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400534/بهانه-کودتای-28-مرداد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com