تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۰۰۴۲۲
مقاومت رزمندگان در مقابل شکنجه‌های وحشیانه دشمنان بعثی صدام به حدی بود که سربازان عراقی را تحت تاثیر خود قرار دادند و با داشتن دلی بزرگتر از اقیانوس لقب " آزاده" گرفتند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،وقتی صفحه‌های تقویم را ورق می‌زنیم به مردادماه که می‌رسیم مناسبتی متفاوت چشم را خیره می‌کند، ۲۶ مردادماه بازگشت آزادگان به میهن اسلامی به ثبت رسید، روزی که پرستوهای مهاجر با شور و شوق وصف‌ناشدنی همچون کبوترانی رسته از بند به آغوش خود بازگشتند.
۲۶ مرداد سال ۶۹ بود که ملت ایران چشم براه مردانی بودند که سختی سال‌ها زجر، شکنجه و درد اسارت را تحمل کرده تا نمونه بارزی از صلابت، استقامت و بردباری برای مردان و زنان ایران اسلامی باشند.
مقاومت رزمندگان در مقابل شکنجه‌های وحشیانه دشمنان بعثی صدام به حدی بود که سربازان عراقی را تحت تاثیر خود قرار دادند و با داشتن دلی بزرگتر از اقیانوس لقب " آزاده"  گرفتند.
سال ۶۷ صدام ناگزیر با پذیرش آتش‌بس اعلام آمادگی کرد تا با ایران وارد مذاکره شود و با پذیرش عهدنامه به شرایط ایران برای پایان دادن جنگ تسلیم شد، از آن زمان توافق تا عملی شدنش دو سال طول کشید تا مبادله اسرا بین دو کشور ایران و عراق عملی شود و در ۲۶ مرداد سال ۶۹ نخستین گروه اسراء جنگی به آغوش ملت بازگشتند.
اما حالا با گذشت سالیان سال از آن زمان حالا هم غرش گلوله‌ها در گوش آزادگان و رزمندگان ما می‌چرخد و صدایی که به زباله‌دان تاریخ سپرده شد اما آنهایی که ماندند با کوله‌باری از خاطره آمدند که هنوز هم شنیدنش خالی از لطف نیست.
با تن‌های خون‌آلود به آغوش خانواده بازگشتیم
علی‌اعظم اقبالی از آزادگان و جانبازان دفاع مقدس است که از جمله نخستین اسرا رژیم دژخیمانه صدام بود که بعد از ۱۰ سال به آغوش خانواده بازگشت.
این آزاده سرافراز در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه مهرماه سال ۵۹ بود به اسارت نظامیان بعثی درآمدم و شهریور سال ۶۹ آزاد شدم و تمام این سال‌ها در موصل بودم، ادامه داد: در آن دوران مسئله فقط شکنجه و اسارت نبود آنها علاوه بر شکنجه جسم و روح ، اعتقادات و ارزش‌های دینی ما را مورد هدف قرار داده بودند و برای ما بسیار سخت بود براحتی ارزش‌های دینی ما زیرسوال رود و به همین دلیل شکنجه‌ها را تحمل می‌کردیم تا هم ملت ما در آرامش بسر ببرند و هم در برابر زیادی‌خواهی‌های رژیم بعث مقاومت کنیم.
وی ادامه داد: با اینکه شکنجه‌های وحشیانه‌ای داشتند اما تنها چیزی که برای ما اهمیت داشت مقاومت در برابر آنان بود، و اتحاد و انسجامی که بین اسراء وجود داشت بیشتر سبب آزار و اذیت آنان می‌شد و همین امر دشمنی  آنان را بیشتر می‌کرد اما نمی‌توانستند گسستی بین ما بوجود آوند.
جنایت‌های صدام را نمی‌توان به تصویر کشید
این آزاده سرافراز بیان کرد: زمانیکه به ما گفتند آزاد می‌شوید خوشحال شدیم و هنوز هم باورمان نمی‌شد چون همیشه در این فکر بودیم همه اسرا روزی اعدام می‌شوند و هیچ‌گاه به آغوش خانواده خود بازنمی‌گردیم.
وی می‌گوید: زجرها و شکنجه‌هایی که ما تحمل کردیم به تصویر کشیدنش بسیار سخت است و جنایت‌هایی که رژیم بعث عراق و رشادت‌ها و جوانمردی‌هایی که مردان ایران داشتند کار آسانی نیست تا بتوان در کلام بیان کرد و آن را به تصویر کشید.
وی خاطرنشان کرد: با تن‌های خون‌آلود به آغوش خانواده بازگشتیم و جنایت‌های عراق به حدی بود که بدن خود را حتی  از خانواده‌ها مخفی می‌کردیم تا سبب رنجش آنان نشویم.
به گزارش فارس، این مصاحبه تنها گوشه‌ای از خاطرات اسرایی بود که سختی‌های فراوانی را برای امنیت و آرامش ملت ما تحمل کردند و به سختی می‌شد خاطرات تلخ آن دوران را از زبانشان شنید.
نه تنها استقامت این صبور مردان در اردوگاه دژخیمانه رژیم بعث بلکه صبر و پایداری خانواده‌های این عزیزان هم ستودنی است.
با گذشت چندین نسل از دوران دوفاع مقدس اما آنان همچنان قهرمانان واقعی هستند که هیچ‌گاه از یادها فراموش نمی‌شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴