تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۰۰۳۹۹
استان مازندران به‌رغم برخورداری از قابلیت‌های فراوان و اثربخش در مسیر شکوفایی و رونق اقتصادی از مشکلات اساسی و زیرساختی رنج می‌برد که مهم‌ترین آن عدم درک مشترک نخبگان بومی از مؤلفه‌های توسعه پایدار است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،استان مازندران به رغم برخورداری از قابلیت‌های فراوان و اثربخش در مسیر شکوفایی و رونق اقتصادی از مشکلات اساسی و زیرساختی رنج می‌برد که مهم‌ترین آن عدم درک مشترک نخبگان بومی از مؤلفه‌های توسعه پایدار است.
استاندار مازندران در آخرین جلسه شورای اداری استان در تشریح علل برخی مشکلات و ناکامی‌ها در مسیر توسعه استان و از جمله عدم بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری صنعتی، مهم‌ترین علت آن را اختلافات شدید مجموعه تصمیم گیران استانی دانست و وعده داد که با دست یابی به گزینه سه لکه‌ای یعنی ایجاد سه منطقه آزاد در استان این مشکل بزودی برطرف شود!
حال صرف‌نظر از چگونگی حل این مشکل در شرایطی که حتی یک منطقه آزاد تجاری صنعتی تاکنون نصیب مازندران نشده است،باید از والی استان پرسید که چگونه دولت و مجلس شورای اسلامی در جمع بندی موضوع برای ایجاد سه منطقه آزاد تجاری صنعتی با کارکردهای گوناگون رضایت خواهند داد؟!
افرادی که با مشکلات توسعه یافتگی مازندران سرسبز و پهناور و بغایت محروم کمترین آشنایی را دارند می‌دانند روی سخن نماینده عالی دولت در مازندران با نمایندگان پر تعداد این استان در خانه ملت بود که با اختلاف سلیقه و تنگ نظری و نیز ترجیح منافع منطقه ای بر مصالح کلی استان وضعیت موجود را برای مردم این سامان رقم زده‌اند.
مازندران با برخورداری از ۱۲ چهره در خانه ملت از استان‌هایی است که بیشترین نماینده را دارد ولی متاسفانه از حیث کارکرد استانی و ملی با این تعداد نماینده نقش ضعیف و محدودی ایفا می‌کند.
مازندران با قابلیت‌های انحصاری در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنعت، دریا و جنگل که در عرصه ملی سرآمد است ، متاسفانه در اکثر این حوزه‌ها مشکلات اساسی دارد و علت عمده آن از بی‌توجهی تصمیم سازان و تصمیم گیران ملی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان این استان زرخیز ناشی می‌شود.
سخنان چند روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص عدم همکاری نمایندگان مازندران در تصویب بودجه 1.3 میلیاردی حوزه پسماند نمونه آشکار و جدیدی از بی تحرکی نمایندگان مازندرانی خانه ملت است که با توجه به مشکلات جدی استان در زمینه مدیریت پسماندها و نیز ساختار شکننده زیست محیطی آن جای تامل فراوان دارد!
همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی کشاورزان سخت‌کوش مازندرانی بی‌برنامگی هرساله دولت در خصوص واردات برنج است که همزمان با فصل برداشت این محصول آه و ناله‌های برنج‌کاران بی توقع را از نهادشان بلند می‌کند و صد افسوس که هیچ یاریگری در این زمینه پیدا نمی‌شود و طبیعتاً مسؤولیت پیگیری این مهم نیز به عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا با استفاده از ابزارهای نظارتی به این مشکل لاینحل برای همیشه پایان دهند و این مشکل بگونه ای رنج آور و بغرنج در مازندران خودنمایی می‌کند که معمولا هرساله نماینده ولی فقیه در استان از پشت تریبون نماز جمعه فریاد می‌زند و نمایندگان مازندرانی خانه ملت را به یاری می‌طلبد.
به هر روی با توجه به نقش کلیدی و اثربخش نمایندگان در روند توسعه پایدار استان و رفع مشکلات پایه‌ای و ساختاری و پیگیری طرح‌های ماندگار و زیربنایی در حوزه‌های گوناگون از طریق اعتبارات ملی این حق برای مردم قدرشناس و انقلابی مازندران محفوظ است که از وکلای خود در خصوص عدم پیگیری طرح‌های ملی و نیز تصویب نشدن پروژه‌های عمرانی و صنایع مادر برای برون رفت استان از چالش‌های توسعه یافتگی در حوزه‌های گوناگون توضیح بخواهند و آنان نیز پاسخ‌های در خور ارائه کنند.
عقیل امامی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴