کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشق فرهنگ ایرانی با نوشت افزار خارجی!

26 مرداد 1398 ساعت 9:55

طبق گفته مردم و مسؤولان امسال و آنچه آمارها نشان می‌دهد، قیمت نوشت‌افزار و کالاهای مدرسه‌ای اگر تا سال‌های قبل با افزایش دو یا سه پله‌ای مواجه بود، اکنون سر به فلک گذاشته است و یادگیری و تحصیل علم برای دانش‌آموزان گران تمام می‌شود.



به گزارش بلاغ،زهرا رسولی: تنها یک ماه تا بازگشایی فصل مدارس باقی مانده است و با نزدیک شدن مهرماه و فصل آغاز مدارس شاهد تکاپوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای آماده شدن در مدارس هستیم.
طبق آمار مسؤولان، آغاز سال تحصیلی جدید با حضور بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف همراه خواهد بود، آغاز فصلی که بابت خریدهای بسیار در آن می‌تواند سهم مهمی در رونق یا رکود لوازم‌التحریر داشته باشد.
هرچند که امسال به علت افزایش قیمت‌ها، بازار لوازم‌التحریر آن چنان داغ نبوده و با رکود شدیدی همراه است و برخی از خانواده‌ها منتظر آفرهای دقیقه 90 برای خرید مایحتاج فرزندان خود هستند اما با این حال تأمین مایحتاج دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها محسوب می‌شود.
البته برعکس سایر والدین، این روزها ذوق و شوق زیادی را برای دانش‌آموزان به ویژه برای کلاس‌ اولی‌ها که برای نخستین بار فضای مدرسه و انواع لوازم‌التحریر رنگارنگ را تجربه‌ می‌کنند به همراه دارد.
گذشته از افزایش قیمتی که لوازم‌التحریر دارد، یکی دیگر از موضوعات مهم در تهیه لوازم‌التحریر ایرانی و یا خارجی بودن آن است، چرا که تجربه نشان می‌دهد، بازار لوازم‌التحریر خارجی همواره در مهرماه داغ شده و بخش قابل توجهی از خریدها به این بخش اختصاص دارد.
آمارهای ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران مؤید این مطلب است که در 6 ماهه نخست سال گذشته حداقل یک هزار و ۳۳۰ تن انواع نوشت افزار و مواد اولیه آن به ارزش ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار دلار وارد کشور شده و این یعنی سهم قابل توجهی از لوازم اولیه نوشت‌افزار خارجی است.
هرچند طی سال‌های اخیر برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالاهای ایرانی دایر شده و دیگر تا حدودی توانسته است از حجم انبوه لوازم‌التحریر خارجی بکاهد، اما این مقدار کافی نبوده و هنوز هم اگر به بازار لوازم‌التحریر سری بزنیم متوجه خواهیم شد که بازار لوازم‌التحریر همچنان داغ است، لوازم‌التحریری که گذشته از کیفیت خوب یا بد آن، با تصاویر روی جلد جذاب به خوبی جلب توجه کرده و بخش اعظمی از خریدها را به خود اختصاص دهد.
برای بررسی علل و عوامل گرایش خانواده‌های ایرانی به خرید محصولات خارجی نظر تعدادی از فروشندگان لوازم التحریر را جویا شدیم.

*کالای ایرانی با تصویر اسطوره‌های خارجی!
یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در این باره به خبرنگار فارس گفت: بنده تجربه حدود 20 ساله در فروش لوازم‌التحریر دارم و یکی از مهمترین تجربیات بنده این است که خانواده‌ها به ویژه دانش‌آموزان گرایش بسیاری به موضوع زیبایی دارند.
محمدی در تشریح این مطلب گفت: در واقع زیبایی اجناس حرف اول را در خرید می‌زند هرچند که کیفیت جنس انتخاب شده آنچنان هم خوب نباشد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 70 درصد کالاها و لوازم‌التحریر موجود در بازار خارجی است، تصریح کرد: بیشتر مشتریان از مداد و تراش خارجی استقبال می‌کنند چون معتقدند کیفیت آنها بهتر از کالای ایرانی است.
این فروشنده با بیان اینکه حتی برخی از کالاها از جمله دفاتر ایرانی هم دارای تصاویر روی جلد خارجی هستند، اضافه کرد: برای به دست گرفتن بازار تولیدکنندگان مجبورند که دست به چنین کاری بزنند چرا که کودکان تصاویر خارجی را بیشتر می‌پسندند.
وی با اشاره به اینکه مخاطب لوازم‌التحریر اغلب کودکان هستند و کودکان نیز به اقتضای سن خود خواستار تنوع و جذابیت هستند، افزود: بر همین اساس بیشتر خریداران، جنس خارجی انتخاب می‌کنند و اجناس وارداتی با وجود اینکه دارای کیفیت مطلوب‌تری هستند اما تفاوت قیمتی چندانی با نوشت افزار داخلی ندارند.
محمدی با بیان اینکه بنده به عنوان فروشنده همواره تلاش کرده‌ام که برای رونق تولید اجناس ایرانی را تبلیغ کرده و خانواده‌ها را به خرید این نوع کالا ترغیب کنم، گفت: اما در نهایت تصمیم گیرنده خانواده‌ها هستند و برای این کار نمی‌توان شخصی را اجبار کرد.
*«الف» تا «واو» گرانی‌های مدرسه‌ای!
یکی از شهروندان زنجانی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: بنده دو فرزند دارم که محصل هستند و هر سال دغدغه این را دارم که چه لوازم‌التحریری برای آنها تهیه کنم، اما تجربه چندین ساله بنده نشان می‌دهد که به کیفیت برخی از کالاهای ایرانی توجه زیادی نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید ایرانی باید لوازم‌التحریر ایرانی خریداری کرد، افزود: البته بنده تا جایی که امکان داشته باشد، لوازم‌التحریر ایرانی برای فرزندانم تهیه می‌کنم اما تولیدکنندگان این بخش نیز باید توجه بیشتری به کیفیت کالاهای خود داشته باشند.
این شهروند با بیان اینکه در زنجان فروشنده مختص کالاهای ایرانی بسیار کم است و اگر هم باشد به قیمت بالایی کالا را عرضه می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان و فروشندگان برای به دست گرفتن بازار لوازم‌التحریر باید مشوق‌هایی را همچون قیمت پایین‌تر، کیفیت بیشتر و یا محصولات جذاب‌تر در نظر بگیرند.
محمدی با اشاره به اینکه با توجه به نوسانات اخیر قدرت خرید خانواده‌ها هم کاهش یافته است، تصریح کرد: در چنین شرایطی کالای ایرانی باید آفرهای مخصوص به خود را داشته باشد تا خانواده‌ها از آن استقبال کنند.
این شهروند با اشاره به اینکه مخاطب فروشندگان لوازم‌التحریر کودکان هستند، افزود: با توجه به سلائق خاص و متفاوت این قشر لوازم‌التحریر باید جذابیت خاص خودش را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز توان محدودی برای مخارج مدرسه دارند، گفت: امسال از کوچکترین کالا یعنی پاک‌کن گرفته تا خود شهریه مدرسه گران شده است از همین رو خانواده‌ها مجبورند فقط کالاهای اساسی و ضروری را خریداری کنند.
وی با بیان اینکه از کیف و کفش مدرسه گرفته، تا مداد و خودکار و حتی شهریه مدارس افزایش قیمتی قابل توجهی نسبت به سال قبل دارد، اضافه کرد: مسؤولان انتظار خرید کالای ایرانی را دارند و دلیل آنها برای طرح این موضوع قیمت پایین و کیفیت بالای آن است، در حالی که بنده پول تهیه همین کالای ایرانی را هم ندارم، چون قیمت آن نسبت به سال قبل سه برابر شده است.

*رونق تولید با خرید کالای ایرانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اما معتقد است: ظرفیت‌های خوبی در کشور در حوزه لوازم التحریر وجود دارد و در حوزه تبلیغ این کالاها اقدامات خوبی صورت گرفته است.
ناصر فغفوری با بیان اینکه مردم استقبال خوبی از لواز‌م‌التحریر ایرانی دارند، اضافه کرد: کیفیت لوازم‌التحریر در کشور خوب است و به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های صنعت و معدن درباره اینکه با وجود کالای مشابه ثبت سفارش خارجی نشود و واردات صورت نگیرد و اجازه ثبت سفارش داده نشود، همین امر موجب خواهد شد که برای ظرفیت خالی کارخانجات برنامه‌ریزی بهتری شود.
وی تصریح کرد: در نهایت امیدواریم با حمایت مردم از حوزه لوازم التحریر شاهد رونق اینها باشیم و با قیمت بهتری به دست دانش‌آموزان برسد.
*بار خرید مدرسه گران‌تر شد!
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان نیز با اشاره به اینکه در حدود 60 درصد لوازم‌التحریر موجود در بازار خارجی است، گفت: البته مشابه ایرانی کالاهای خارجی نیز وجود دارد، اما با این حال میزان کالاهای خارجی بازار بیشتر است.
فریدون رستمخانی در مقایسه میزان فروش کالاهای ایرانی و خارجی نیز اظهار کرد: به علت قیمت پایین کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی محصولات در این بخش فروش خوبی دارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت کالاها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حدود پنج یا 6 برابر و حداقل سه برابر شده است، تصریح کرد: این موضوع محدود به کالاهای خارجی نیست و کالاهای ایرانی نیز همین میزان افزایش قیمت را داشته‌اند.
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان از کاهش فروش لوازم‌التحریر در زنجان خبر داد و گفت: امروز شاهد این هستیم که دانش‌آموزان بدگه‌های سالم دفاتر سال تحصیلی گذشته خود را جمع‌آوری کرده و سیم‌دار می‌کنند تا دفاتر جدیدی خریداری نکنند.
وی با بیان اینکه فروش لوازم‌التحریر در زنجان در حدود یک سوم کاهش یافته است، اضافه کرد: با توجه به اینکه خرید و فروش به صورت نقدی است از همین رو شاهد ریزش خرید هستیم.
رستمخانی در ادامه تعداد اجناس مربوط به لوازم‌التحریر را 500 یا 600 قلم عنوان کرد و گفت: نیازهای اصلی در این حوزه در حدود 200 یا 300 قلم است.
وی از افزایش سه برابری قیمت دفتر و خودکار خبر داد و افزود: به همین خاطر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که دانش‌آموز آنها از لوازم سال قبل استفاده کند تا کالای جدیدی را خریداری کنند.
 طبق گفته مردم و مسؤولان امسال و آنچه آمارها نشان می‌دهد، قیمت نوشت‌افزار و کالاهای مدرسه‌ای اگر تا سال‌های قبل با افزایش دو یا سه پله‌ای مواجه بود، اکنون سر به فلک گذاشته است و یادگیری و تحصیل علم برای دانش‌آموزان گران تمام می‌شود.
 شاید هنوز هم دیر نباشد که دولت‌مردان فکری به حال آشفته بازار لوازم‌التحریر بکنند و با تمهید سیاست‌های درست بار گرانی خریدهای مدرسه‌ای را از دوش والدین بردارند.
 


کد مطلب: 400367

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400367/مشق-فرهنگ-ایرانی-نوشت-افزار-خارجی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com