تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۰۰۳۴۵
افزایش قیمت مواد اولیه تولید کفش در همدان منجر به چالشی جدی در این صنعت شده و صدای تولیدکنندگان را درآورده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،در نمایشگاه کیف و کفش و چرم همدان تولیدکنندگان کفش و مواد اولیه آن از کل کشور حضور یافتند اما همچنان نبود تقاضا در بازار، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. از این رو برگزاری نمایشگاه نیز نتوانست پیش‌بینی‌ شرکت‌کنندگان را محقق کند حتی برخی از تولیدکنندگان معتقد بودند زمان برگزاری این نمایشگاه مناسب نبود.
یکی از تولیدکنندگان زیره کفش در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه تولید زیره کفش پی یو کاملاً تخصصی است اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید کفه کفش وارداتی و دارای تاریخ مصرف است که اگر از تاریخ مدنظر بگذرد، ساخت زیره با کیفیت نخواهد شد.
کیفیت زیره کفش کاهش یافته است
محمد طهماسبی افزود: سال گذشته به دلیل نوسان قیمت دلار بخش زیادی از این مواد در گمرک ماند و تاریخ مصرف آن گذشت، که به تبع این رویداد، کیفیت زیره‌ها نیز کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بسیاری از برندهای معتبر در این حوزه دست به تولید زیره کفش نزدند تصریح کرد: البته سه درصد شکست در زیره پی یو طبیعی است و با اقدامات ابتکاری این میزان شکست نیز برطرف شده است.
این تولیدکننده زیره کفش نیز با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه نیز به شدت افزایش یافته است ادامه داد: برخی از افراد برای یافتن قدرت رقابت، ناخالصی در تولید زیره کفش به کار می‌برند که در کیفیت آن تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم برای خرید کفش به شدت کاهش یافته است خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی کفش قدرت خرید مردم نیز رو به کاهش است.
تولیدات ایران باکیفیت‌تر از چین و ترکیه است
این تولیدکننده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایرانی محصولات باکیفیتی روانه بازار می‌کنند گفت: امروز تولیدات ایرانی به مراتب از محصولات ترکی و حتی چینی باکیفیت‌تر هستند.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید نسبت به تولیدکنندگان حساس باشد اظهار کرد: دولت با حمایت از تولیدکنندگان برای فروش محصولات تولیدی می‌تواند نقش موثری در رونق بازار ایفا کند.
طهماسبی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه‌ها باید زمینه فروش محصولات را برای مشتری‌های داخلی و خارجی فراهم کنند افزود: نمایشگاه کیف و کفش و چرم مبتدی بوده و در شأن صنعت کفش ایران و همدان نیست.
وی با اشاره به اینکه باید توانایی‌ها داخل به خوبی به مردم معرفی شود تصریح کرد: روسای اتحادیه‌ها با برخی از شرکت‌های تولیدی مواد اولیه تعارف دارند و مشخص نیست چرا در برابر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها موضع‌گیری نمی‌کنند؟
افراد سودجو از تحریم‌ها سوء استفاده می‌کنند
طهماسبی با بیان اینکه دولت با ارز نیمایی مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد سودجو از موقعیت تحریم‌ها سوء استفاده کرده و به مردم آسیب می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل تعزیرات حکومتی در این مسأله ورود و با متخلفان برخورد کند خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر جفت زیره کفش مناسب 25 هزار تومان است اما افراد سودجو این کالا را 50 تا 60 هزار تومان می‌فروشند.
یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه بازار به دلیل تحریم‌ها رو به افول است اظهار کرد: مواد اولیه کفش وارداتی است که به این دلیل نسبت به نوسانات دلار، صنعت کفش واکنش نشان می‌دهد.
داریوش فعلی با اشاره به اینکه لزومی برای برگزاری نمایشگاه وجود نداشت افزود: نمایشگاه خیلی دیر برگزار شد و اگر در ابتدای رکود بازار برگزار می‌شد، شاهد تعطیلی بسیاری از واحدها نبودیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با حدود 40 درصد از ظرفیت کارگاه تولیدی کار می‌کنیم تصریح کرد: روزانه 50 میلیون تومان برای تولید کفش به عنوان سرمایه در گردش نیاز داریم که در شرایط فعلی تأمین این مبلغ ممکن نیست.
این تولیدکننده با بیان اینکه در تنوع مدل‌ها و مواد اولیه، تولیدی‌ها حرفی برای گفتن ندارند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما توان خرید مواد اولیه نداریم و نه مشتریان نیز توان خرید کالا را ندارند، مردم به خرید فکر نمی‌کنند.
یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز اظهار کرد: فروشنده به دلیل رکود بازار قدرت ریسک خود را از دست داده است در نتیجه نسبت به ارائه مدل‌های جدید خودداری می‌کند.
مصطفی طالبی با بیان اینکه پیش از این روزانه 60 جفت کفش تولید می‌کردیم که امروز این میزان به 12 جفت رسیده است افزود: تعداد کارگران کارگاه بسیار کاهش یافته است.

محمد داوری، تولیدکننده دیگری است که در زمینه تولید کفش زنانه فعال است، وی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار حرفی برای گفتن نداریم چراکه توان خرید مواد اولیه را نداشته و مردم نیز توان خرید ندارد.
وی با بیان اینکه مشکلات موجود در بازار به گرانی مواد اولیه بازمی‌گردد ادامه داد: مواد اولیه چون زیره کفش افزایش قیمت داشته است و به همین دلیل کیفیت نیز کاهش می‌یابد.
به نظر می‌رسد نوسان قیمت دلار، تحریم‌ها و کاهش قدرت خرید مردم این صنعت پرسود در همدان را با چالشی جدی مواجه کرده است. در سال‌های گذشته تولید کفش به عنوان یکی از پرسودترین تولیدات استان محسوب می‌شد و در بین مردم ضرب‌المثلی رایج بود که در تولید کفش از یک جفت کفش یک لنگه آن سود است، اما امروزه این صنعت مانند دیگر صنایع در استان با مشکلات فراوانی روبروست.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴