وزیر نیرو از وجود بیماری تمرکزگرایی شدید در سازمان‌های دولتی و بخشی عمل کردن دستگاه‌ها گلایه کرد و بیان داشت: در استان پهناور خراسان‌جنوبی علی‌رغم همه برنامه‌هایی که در ارتباط با تأمین آب شده اما باز هم در برخی روستاها مشکلاتی وجود دارد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،رضا اردکانیان امشب در جلسه بررسی مسائل صنعت آب و برق خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: وزارت نیرو با پیشنهاد وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مسؤول کمیسیون همکاری مشترک با افغانستان انتخاب شده و باور قطعی‌ ما این است که باید خراسان‌جنوبی از برخوردارترین استان‌های کشور قلمداد شود.
وی از وجود بیماری تمرکزگرایی شدید در سازمان‌های دولتی و بخشی عمل کردن دستگاه‌ها گلایه کرد و بیان داشت: در استان پهناور خراسان‌جنوبی علی‌رغم همه برنامه‌هایی که در ارتباط با تأمین آب شده اما باز هم در برخی روستاها مشکلاتی وجود دارد که اعتقاد داریم باید این مشکلات باید رسانه‌ای شده و به گوشمان برسد تا به حل آن‌ها بپردازیم.
نبود طرح آمایشی مصوب در سطح ملی
وزیر نیرو با اشاره به نبود طرح آمایشی مصوب در سطح ملی، تصریح کرد: تکرار تمرکز بر روی نداشته‌ها ما را از داشته‌ها غافل می‌کند لذا باید مواظب باشیم اگر همه توجه صرف نداشته‌ها شود وقت و انرژی لازم و به فعالیت رساندن امور را از دست می‌دهیم.
اردکانیان یکی از داشته‌های استان خراسان‌جنوبی را هم‌مرزی با کشور افغانستان ذکر و تبیین کرد: اگر در این خصوص برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم یکی از غنی‌ترین ویترین‌های توسعه‌ استان خراسان‌جنوبی خواهد بود.
وی با اشاره به نقش کشور افغانستان و هم‌مرزی آن با خراسان‌جنوبی، گفت: اگر در همسایگی با کشور افغانستان حوزه آبریز مشترک نمی‌داشتیم که اکنون داریم باز هم باید بپذیریم که توسعه ما به هم پیوسته است و مرزهای سیاسی نمی‌تواند در این زمینه خط‌کشی کند.
هم‌مرزی با افغانستان ظرفیتی عظیم در استان
وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه‌نیافتگی کشور افغانستان ما را از توسعه‌یافتگی باز می‌دارد، تصریح کرد: باید به فکر مراودات و عرضه و تقاضای وسیع با کشور افغانستان باشیم.
اردکانیان اضافه کرد: در شرایط موجود و با وجود صنایع و معادن خراسان‌جنوبی به تنها چیزی که نباید فکر کنیم رها کردن مرز مشترک بین دو کشور است لذا زمینه‌های کار بسیار وسیع و می‌توان با فکر اساسی و با تمرکز بر ظرفیت‌های استان خراسان‌جنوبی در این زمینه کار کرد.
وی اعلام کرد: به عنوان وزارت نیرو که دو بخش عمده زیرساختی و زیربنایی را بر عهده داریم آماده در اختیار گذاشتن هر نوع همکاری شامل تفویض اختیارات وسیع به استان هستیم.
هر محصولی را در هر جایی نکاریم
وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی، مطرح کرد: شیرین کردن آب دریا را در بستر طرح کلان سازگاری با کم‌آبی می‌بینیم یعنی پذیرش اینکه در اقلیم خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم و نباید هر محصولی را در هر جایی بکاریم!
اردکانیان با تأکید بر اینکه به دنبال پیشبرد هر دو طرح مرتبط با هم یعنی طرح سازگاری با کم‌آبی و صدور محوز برای شیرین کردن آب دریا و تأمین آب مورد نیاز برای بلندمدت استان هستیم، خطاب به مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، متذکر شد: باید در شاخص‌های توزیع و تقسیم منابع مالی کشور یک بازنگری صورت پذیرد.
ضرورت توجه جدی به مناطق مرزی
وی با بیان اینکه باید بپذیریم نسخه‌های یکسانی را نمی‌توان برای توزیع منابع بپچیم، بیان داشت: اگر مناطق مرزی کشور از اولویت خاصی برخوردار و حفظ لکه‌های جمعیتی موضوع مهمی برای کشور است باید وزن کافی در توزیع منابع به آن بدهیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: در راستای اجازه رهبری مبنی بر برداشت منابع از صندوق توسعه جهت اجرای پروژه‌های آبرسانی باید شرایط خاص و ویژه مناطقی مانند خراسان‌جنوبی را با ضریب بالاتر لحاظ کنیم زیرا نگهداشت یک شهر یا هموطن در مرز با این شرایط آب و هوایی اهمیت بالایی دارد و باید برای آن هزینه کرد.
اردکانیان با بیان اینکه در ستاد آب و فاضلاب کشور نیازمند هم‌اندیشی و هم‌فکری کارشناسان  هستیم، تبیین کرد: آیا قرار است در استان خراسان‌جنوبی تأمین آب را با این پراکندگی موجود به روش سنتی و روتین انجام دهیم یا به دنبال راهکار جدید باشیم؟!
اصلاح ضریب آب‌بها و تعرفه گرمسیری
وی از اصلاح ضریب آب‌بها و تعرفه گرمسیری در استان خراسان‌جنوبی خبر داد و تصریح کرد: برای اجرای برخی پروژه‌ها نیازهایی است و پیشنهاد شد از محل صرفه‌جویی یارانه انرژی بتوانیم مبلغی را پرداخت و به عنوان یک مشوق و منبع درآمدی برای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی اسنتان اختصاص دهیم.
وزیر نیرو از مشکلات برق 40 معدن خراسان‌جنوبی ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر بخواهیم در استان خراسان‌جنوبی در روی پاشنه بچرخد و پیشرفت حاصل شود بخش صنعت و معدن استان نباید مشکل برق داشته باشد.
اردکانیان سرمایه‌گذاری در بخش تصفیه‌خانه فاضلاب را در بخش تأمین آب مورد نیاز صنعت را راهگشا دانست و تصریح کرد: همچنین در بلندمدت استفاده از آب دریا در بخش صنعت راهگشا خواهد بود.
وی از بهره‌برداری  پروژه آبرسانی به 20 روستای خراسان‌جنوبی با جمعیت سه هزار و 700 نفر خبر داد و گفت: همچنین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت هفت مگاوات و 165 پروژه متنوع برق‌رسانی با اعتبار 125 میلیارد تومان افتتاح و پروژه نیروگاه طبس را تا پایان امسال فعال می‌کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به طبس امروز آغاز و در بهار 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: با طرح آبرسانی میان‌مدت به بیرجند در مجموع برای این دو پروژه 250 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
پیش‌بینی 1500 میلیون برای زیرساخت‌های مسکن مهر
اردکانیان با بیان اینکه امسال در بند «ب» تبصره 8 لایحه بودجه یک هزار و 500 میلیون تومان برای منابع مالی برای زیرساخت‌های مسکن مهر کشور پیش‌بینی شده، عنوان کرد: مسکن بدون آب و برق قابل استفاده نیست و هیچ فردی در آن ساکن نخواهد شد.
وی با اعلام اینکه حاضر هستیم حداکثر انعطاف و همکاری را در این زمینه داشته باشیم، مطرح کرد: می‌توان به پیمانکار گفت به جای پول سرمایه را به‌کار گیرد تا عوض آن به شما زمین دهیم و به هیچ وجه دیگر نمی‌توان در این بخش کار کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴