تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۴۰۰۲۱۱
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امروز اگر حال دریای خزر خوب نیست مقصر آن همین کشورهای حاشیه دریای خزر هستند و اگر مشکلی هست به خودمان بر می‌گردد.
۰
plusresetminus
از انتقاد به کشورهای حاشیه دریای خزر تا هشدار نسبت به بی‌توجهی محیط‌زیست
به گزارش بلاغ، آیین گرامی‌داشت روز ملی دریای خزر با حضور سیدعیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و جمعی از مسئولان و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در مجتمع پذیرایی میزبان بابلسر برگزار شد.

حال دریای خزر به خاطر کوتاهی مسئولان خوب نیست
سیدعیسی کلانتری در این مراسم اظهار کرد: امروز اگر حال دریای خزر خوب نیست مقصر آن همین کشورهای حاشیه دریای خزر هستند و اگر مشکلی هست به خودمان بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی کمترین تاثیر را در چند ساله گذشته در میان دریاهای جهان برای دریای خزر در حوزه تبخیر آب و بارندگی داشته است، خاطرنشان کرد: آلودگی‌ها در دریای خزر نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: استفاده بیش از حد کود و سم و بی توجهی به فرسایش خاک وضع خزر را بدتر کرده و البته اگر کشورهای حاشیه دریای خزر مصمم باشند این وضعیت می تواند مناسب شود.

کلانتری یادآور شد: هنوز اراده سیاسی لازم از سوی مدیران برای حفظ دریای خزر به وجود نیامده و اصلا خوب نیست که دبیرخانه کنوانسیون دریای خزر در ژنو قرار دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طمع زیاد، دشمن اصلی محیط زیست در دنیا است افزود: تکنولوژی‌های به روز دنیا ممکن است گاهی مخرب باشد اما همین تکنولوژی با استفاده از علم روز می‌تواند خزر را که در معرض آلودگی بیشتر قرار گرفته نجات دهد.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر با ارتباط بیشتر باید در اجرای پروتکل‌های کنوانسیون حفاظت دریای خزر تلاش کنند، خاطرنشان کرد: خزر را می‌توان نجات داد در صورتی که فشار وارد شده بر تولید بیشتر از آن گرفته شود زیرا به سختی نفس می‌کشد.  

لزوم اقدام عملیاتی برای جلوگیری از آسیب محیط‌زیستی
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: باتوجه به اینکه دریای خزر بسته است نیاز به همراهی و همکاری منطقه‌ای و مشارکت کشورهای حاشیه خزر دارد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری گرامی‌داشت و همایش روز خزر امری ضروری است خاطرنشان کرد: کلانتری رئیس سازمان محیط زیست فردی صریح و شفاف هستند که برای منافع مردم از خود هزینه می‌کنند.

استاندار مازندران تصریح کرد: مظلوم‌ترین مجموعه را می توان محیط زیست نام برد چراکه از تمامی زوایا تحت فشار است.

حسین زادگان افزود: کشورهای پیشرفته به خاطر حفظ وضعیت خود در حال آسیب به محیط‌زیست و کشورهای جهان سوم برای پیشرفت به محیط زیست آسیب می‌زنند.

استاندار مازندران تاکید کرد: اوضاع اقتصادی ما در روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار پایین است که نیاز به افزایش این روابط دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه محیط‌زیست دریای خزر، موانع و مشکلات تعریف شده است گفت: همگان می‌دانند که سهم هر کشور در آلایندگی دریای خزر چه میزان است.

حسین زادگان افزود: با اقدامات عملیاتی‌تر می توان از آسیب به محیط‌زیست جلوگیری کرد و بی‌توجهی به محیط‌زیست می‌تواند خسارت های جبران‌ناپذیری داشته باشد.

به گزارش بلاغ، روز ملی دریای خزر همزمان با لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون تهران در تاریخ ۲۱مرداد ۱۳۸۵ نامگذاری شد و به همین مناسبت هر ساله مراسم بزرگداشت این روز با هدف مدیریت افکار عمومی و آشنا کردن جوامع محلی حاشیه این دریا در کشورهای عضو این کمیسیون برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲