کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حق داشتن مطبوعات آزاد و حدود آن از دیدگاه امام خمینی(ره)

24 مرداد 1398 ساعت 8:50

اطلاع رسانی و خبررسانی شفاف و روشن به مردم، آنان را به حق و تکلیفشان آگاه می‌سازد، آگاهی به حق، طلب عدالت در پی دارد و آگاهی از تکلیف، روحیه مسؤولیت‌پذیری.



به گزارش بلاغ،آزادی در رسانه‌ها و اجازه نشر واقعیت‌های اجتماعی به ضرر حاکمیت تمام نمی‌شود، حتی می‌تواند خروجی مطمئنی باشد تا حاکمان از وضعیت موجود در جامعه آگاه شوند، ناعدالتی‌ها را ببینند و برای رفع آن‌ها اقدام کنند.
از دیدگاه امام خمینی(ره)، مطبوعات و رسانه‌های گروهی نقش مهمی در جامعه دارند. آن‌ها علاوه بر اطلاع رسانی، نقش تربیتی نیز بر عهده دارند. به بیان ایشان «نقش مطبوعات در کشورها منعکس کردن آرمان‌های ملت است، مطبوعات باید مثل معلمینی باشند که مملکت را و جوانان را تربیت می‌کنند و آرمان ملت را منعکس می‌کنند»  و دولت‌ها نیز نباید در این مسیر مانع فعالیت آنها شوند. حفظ آزادی مطبوعات لازم است و آن‌ها «در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند.» 
از نظر امام، آزادی مطبوعات حدودی دارد و آن‌ها نباید مخالف اسلام و مصالح ملت فعالیت کرده و مطلبی منتشر کنند. از نظر امام مطبوعات و رسانه‌های گروهی باید در راستای خدمت به مردم فعالیت کنند. لذا رعایت موازین اسلامی و قانونی، مصالح جامعه و اصول اخلاقی از سوی مطبوعات ضروری است، به همین خاطر است که می‌فرماید: «زبان و قلم، همان‌طور که می‌تواند جامعه‌ای را به صلاح و سعادت سوق دهد، می‌تواند وحدت و انسجام جامعه و جمعی را برهم زند و فتنه و آشوب برپا کند.»  
امام خمینی(ره) بر این امر که مطبوعات در حد یک مربی ایفای نقش کنند، تأکید داشت و می‌فرمود: «تمام رسانه‌ها مربی یک کشور هستند، باید تربیت کنند کشور را، افراد یک کشور را و باید خدمت کنند به ملت.»  ایشان مطبوعات را آیینه و پژواک دهنده آرزوهای مردم  و از آنِ طبقه سوم جامعه، نه آنکه تنها از حکومت باشد و از آن بنویسد؛ امام تأکید می‌کرد: «من راجع به خودم می‌گویم که عکس من مطلقاً در صفحه اول نباشد... روزنامه‌ها مال طبقه سوم است، مال طبقه اول نیست، این هم نیست که همه‌اش مال حکومت باشد، و از چیزهای حکومتی بنویسید، این صحیح نیست. به نظر من روزنامه‌ها برای همه مردم است و همه مردم در آن حق دارند.» 
براساس اصل‏ بیست و چهارم قانون اساسی؛ «نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند، مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‌کند.»
*****************
ابوالفضل فخرالاسلام
 


کد مطلب: 400150

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400150/حق-داشتن-مطبوعات-آزاد-حدود-دیدگاه-امام-خمینی-ره

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com