کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مداخله مستقیم و همزمان دولت در تعیین دارایی فروشندگان بورس انرژی

24 مرداد 1398 ساعت 8:25

روند شکل‌گیری و توسعه بورس انرژی نشان می‌دهد این بورس به‌دلایل متعدد از جمله مداخله مستقیم و همزمان دولت در تعیین دارایی فروشندگان و تأمین مالی خریداران نتوانسته است کارکردهای مورد انتظار را داشته باشد.



به گزارش بلاغ،دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن روز چهارشنبه طی گزارشی که با هدف تحلیل و تبیین آسیب‌شناسانه معاملات بخش برق در بورس انرژی کشور را مورد تحلیل و تبیین‌اسیب شناسانه قرار داد.
 مسائل عمده نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان انرژی الکتریکی در محیط تجدید ساختار شده، دشواری‌های پیش روی مدیریت شبکه و نقش ابزارهای مالی در کنترل و مدیریت این چالش‌ها در این گزارش بررسی شده است.   
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص سه بورس انرژی معروف بین‌المللی EEX، Powernext و Nordpool اطلاعات تفصیلی ارائه شده است.  

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بررسی انجام شده نشان می‌دهد بورس‌های انرژی عمدتاً در معاملات مالی فعال هستند و درخصوص معاملات فیزیکی، بازه زمانی معاملات به کوتاه‌مدت (روز ـ بعد یا بین ـ روز) محدود می‌شود. همچنین، آن دسته از بورس‌های انرژی که در معاملات فیزیکی فعال هستند از رابطه‌ای تنگاتنگ با بهره‌برداران شبکه برخوردارند.  

طبق این گزارش تحلیل روند شکل‌گیری و توسعه بورس انرژی در کشور نشان می‌دهد بورس مذکور به‌دلایل متعدد از جمله مداخله مستقیم و همزمان دولت در تعیین دارایی فروشندگان و تأمین مالی خریداران نتوانسته است کارکردهای مورد انتظار را داشته باشد.
 


کد مطلب: 400144

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400144/مداخله-مستقیم-همزمان-دولت-تعیین-دارایی-فروشندگان-بورس-انرژی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com