کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شرکت ملی گاز توانایی مدیریت خود را ندارد چه رسد به مجموعه های بالادست

23 مرداد 1398 ساعت 16:10

یک کارشناس صنعت نفت گفت: شرکت ملی گاز ایران که در امور ساده گاز رسانی و ذخیره سازی گاز در مانده است چگونه می تواند نقش توسعه دهنده میادین پیچیده گازی را هم ایفا کند.



به گزارش بلاغ،علیرضا دانشی یکی از کارشناسان صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار  با اشاره به بررسی اساسنامه شرکت ملی گاز ایران در کمیسیون انرژی مجلس که عصر امروز صورت خواهد گرفت گفت: متاسفانه شاهد فاجعه ای دیگر در صنعت نفت کشور هستیم که در صورت تایید در کمیسیون انرژی به وقوع می پیوندد.
وی ادامه داد: در حالی می بینیم صنعت نفت ایران در حال فروپاشی است که عقلای صنعت نفت نباید اجازه دهند که صنعت نفت توسط عده ای از هم پاشیده شود و شرایط را از این که هست وخیم تر کنند.
این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: ادغام دو شرکت بالادستی صنعت نفت در مجموعه شرکت ملی گاز که توان مدیریت خود را از لحاظ مالی ندارد به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
دانشی تصریح کرد: از یک سو گفته می شود ساختار دولت نباید عریض و طویل شود اما از سوی دیگر شاهد چینین طرح های بدون مطالعه و کارشناسی هستیم.
* شرکت گاز در ایفای تعهدات خود هم در مانده است
وی تاکید کرد: کسانی که چنین اساسنامه ای را تدوین کرده اند آیا اندیشیده‌اند که شرکت گاز در حالی که در انجام تعهدات ساده خود در گاز رسانی، انتقال و ذخیره سازی درمانده است، چگونه می خواهد کار عظیم توسعه بالا دست میادین گازی را بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: با این شرایط مطمئنا اختلال و سردرگمی در دوران فعلی وزارت نفت بیشتر از گذشته خواهد شد زیرا این کار موجب افزایش نیروی انسانی خواهد شد و از سوی دیگر کار توسعه کار ساده ای نیست که شرکت ملی گاز بتواند از عهده آن برآید زیرا در شرایط فعلی نیازمند تجهیزات پیچیده ای است که شرکت ملی گاز  چنین تجهیزاتی را در اختیار ندارد و در اختیار گرفتن آن نیز بسیار پیچیده است و به مهارت‌های ویژه نیاز دارد. 
وی با اشاره به شرایط شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت نفت با بیش از ۱۰۰ سال سابقه در فعالیت بالا دست از قبیل توسعه و بعضا نگهداشت میادین گازی با حد اکثر توان تولید در مانده است حال چگونه شرکت ملی گاز می خواهد این کار را انجام دهد.
دانشی با تاکید براینکه چنین رفتارهایی نشان می دهد که عده ای قصد دارند صنعت نفت را زمین بزنند که اگر یک بار از طریق قراردادهای جدید موفق نشدند از در دیگر وارد می شوند و این بار نوبت شرکت گاز و نیروی انسانی است.
* کار کارشناسی روی تغییرات جدید انجام نشده است
این کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه قطعا و یقینا هیچ کار کارشناسی روی این تغییرات انجام نشده است، گفت: ظاهرا وزارت نفت از این فرصت انتخابات مجلس میخواهد نهایت استفاده را ببرد و اهداف خود را از این طریق به نتیجه رساند.
وی درپایان خاطرنشان کرد: تصویب این اساسنامه می تواند اثرات جبران ناپذیری را در خصوص گاز رسانی و توسعه میادین بالادستی گاز که از پیچیدگی بیشتری نسبت به میادین نفتی برخوردار هستند برجای گذارد.  
 


کد مطلب: 400099

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400099/شرکت-ملی-گاز-توانایی-مدیریت-خود-ندارد-رسد-مجموعه-های-بالادست

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com