تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۰۰۰۱۵
رضا اسماعیلی گفت: باید طرحی نو در اندازیم و راه را باز کنیم. ما در برنامه ضیافت همزبانی قصد داریم شاعران پارسی زبان را در این ضیافت ادبی دور هم جمع کنیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره برنامه «ضیافت مهربانی» اظهار داشت: ‎اولین نشست ماهانه شاعران پارسی زبان با عنوان «ضیافت همزبانی» روز پنج شنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور شاعران پارسی زبان سراسر جهان و مدیران فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی درباره برگزاری این مراسم ابراز داشت: ‎سایت شاعران پارسی زبان که ابتدا در قالب وبلاگ بود در سال ۱۳۸۹ به همت شاعر نام‌آور انقلاب علیرضا قزوه و جمعی از شاعران و نویسندگان کشور تأسیس شد. مهم ترین هدف از تاسیس این سایت، ایجاد تعامل، همدلی و همزبانی بین شاعران پارسی‌گوی ایران و جهان در راستای ارتقا و اعتلای زبان پارسی است. ‎ این سایت در مدتی کوتاه توانست با شناسایی و جذب شاعران مستعد، گامی مؤثر در باروری و بالندگی استعدادهای جوان بردارد. حضور جوان‌ترها در کنار پیشکسوتان و بهره‌گیری از تجارب آنان در سایت که فضای آن شبیه به یک کارگاه آموزشی بود، باعث رویش‌های جدیدی در عرصه شعر انقلاب شد.
وی بیان داشت: سایت شاعران فارسی زبان در سال ۱۳۹۱ در آیین پایانی هفتمین جشنواره شعر فجر به عنوان سایت حامی ادبیات فارسی مورد تجلیل قرار گرفت. نکته دیگری که اشاره به آن ضروری است این است که موسسه شاعران پارسی زبان یک موسسه فرهنگی غیردولتی است و به هیچ حزب، گروه و تشکیلاتِ سیاسی و دینی، اعم از دولتی و غیردولتی، داخلی و خارجی، وابسته نیست.

‎وی پیرامون همکاری چهره‌های ادبی با این سایت تصریح کرد: سایت شاعران پارسی زبان به همت گروهی از شاعران مجرب و توانمند انقلاب فعالیت خود را آغاز کرد. هسته اولیه سایت با همکاری شاعرانی چون عبدالرحیم سعیدی راد، اینجانب، محسن کریمی راهجردی (شاعر و مترجم)، نسرین حیایی تهرانی، عباس خوش‌عمل، بی بی سمانه رضایی و علیرضا رضایی (شاعر و مدیر فنی سایت) شکل گرفت. در ادامه نیز شاعران ارجمند دیگری به ما پیوستند؛ از جمله: وحیده افضلی، محمدحسین انصاری نژاد، سیدحسن مبارز، امیر سیاهپوش، سعید سلیمان‌پور ارومی، نغمه مستشار نظامی و مرضیه فرمانی. بعضی از دوستان شاعر نیز با سایت در مقطعی کوتاه همکاری داشتند و به دلیل مشغله‌های کاری موفق به ادامه همکاری نشدند که وظیفه خود می‌دانم از آنان تشکر کنم. بزرگوارانی چون: قادر دلاورنژاد، حمید خصلتی و رها هوشمندنژاد. ‎علاوه بر مدیران، اکثر شاعران شاخص و نام‌آور کشور در سایت دفتر شعر اختصاصی دارند و با سایت پارسی‌زبانان همکاری می‌کنند.
‎اسماعیلی پیرامون همکاری شاعران سایر کشورها با سایت گفت:‎ بیش از ۲۵۰۰ نفر از شاعران پارسی زبان در سایت عضویت دارند. غیر از شاعران ایرانی، شاعرانی نیز از کشورهای هند، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، روسیه و ... در سایت دفتر شعر اختصاصی دارند. شاعران پارسی زبان کشورهای مورد اشاره، به خاطر ارتباطی که با سایت داشته اند حتی موفق به حضور در برنامه دیدار سالانه شاعران با رهبری شده‌اند و در حضور امین شعر انقلاب شعر خوانده‌اند. شاعران شاخصی چون: مومن قناعت، محمد علی عجمی و رستم عجمی از تاجیکستان، عزیز مهدی، سیدنقی عباس کیفی، مهدی باقر، بلرام شکلا، سید محمد اکرم اکرام شاه از هندوستان، سید احمد حسینی (شهریار) از پاکستان، آنا برزینا از روسیه و شاعران نام آوری از افغانستان از جمله: محمدکاظم کاظمی، سیدفضل الله قدسی، سیدضیا قاسمی، محمد شریف سعیدی، سید ابوطالب مظفری، قنبرعلی تابش، محمدسرور رجایی، سیدحسن مبارز، سیدسکندر حسینی، سیدتکتم حسینی و زهرا حسین زاده.
وی در پاسخ به اینکه ‎موسسه شاعران پارسی زبان از چه زمان و با چه اهدافی آغاز به کار کرد؟ گفت:‎ حدود دو سالی است که با کسب مجوز و ثبت رسمی، سایت تبدیل به موسسه فرهنگی شاعران پارسی زبان شده است. مهم‌ترین رسالت موسسه شاعران پارسی زبان، تلاش برای ترویج و گسترش زبان باشکوه پارسی و تقویت تعامل بین شاعران پارسی زبان سراسر دنیاست. چاپ و انتشار گزیده‌ای از اشعار شاعران پارسی زبان جهان نیز در دستور کار ماست.
این شاعر درباره اینکه انتشارات شاعران پارسی‌زبان تاکنون چه کتاب‌هایی را منتشر کرده و انتشار چه قبیل کتاب‌هایی را در دستور کار خود دارد، ‎توضیح داد: هفت مجموعه شعر از آغاز فعالیت رسمی موسسه تاکنون توسط انتشارات شاعران پارسی زبان چاپ و منتشر شده است. از جمله؛ مجموعه اشعار برگزیده حماسه ملی گوهرشاد به انتخاب علیرضا قزوه، «هزار و نهصد زخم» وحیده افضلی، «ارادت» الهام نجمی، «دل صُراحی» بهار صدرزاده، «آسمانه» سمانه رحیمی،«عشق طعم بستنی‌های مرا دزدیده است» راشین گوهرشاهی و «چای لیمویی» از سمانه رحیمی.
وی همچنین به برگزاری ویژه برنامه «ضیافت همزبانی» و علت شکل گیری آن اشاره کرد و افزود:‎ هم چنان که اشاره شد، مهم ترین رسالت موسسه شاعران پارسی زبان، تلاش برای ترویج و گسترش زبان باشکوه پارسی و تقویت تعامل بین شاعران پارسی زبان سراسر دنیاست. برگزاری نشست‌های «ضیافت مهربانی» نیز دقیقا در راستای تحقق این هدف است. این نشست‌ها با حضور و شعرخوانی شاعرانی از کشورهای ایران، هند، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان و ... برگزار خواهد شد. بنای ما بر این است که از فرصت حضور آقای علیرضا قزوه در هند برای دعوت شاعران دیگر کشورها استفاده کنیم. بعضی از دوستان می‌پرسند حضور شاعران پارسی زبان دیگر کشورها در این همایش با توجه به بُعد مسافت چگونه امکان پذیر است؟ پاسخ این است که تلاش ما در برگزاری برنامه‌هایی از قبیل ضیافت همزبانی خط‌شکنی است. احیای زبان پارسی تنها با برگزاری برنامه‌های باری به هر جهت و کلیشه‌ای امکان پذیر نیست. باید به دنبال مدل‌های جدید برای نشست‌های ادبی بگردیم. واقعیت این است که اوضاع اقتصادی مملکت مساعد نیست و ما هم دستمان خالی است. ولی بی‌پولی بهانه خوبی برای دست روی دست گذاشتن و تماشا کردن نیست.
اسماعیلی ادامه داد: باید طرحی نو در اندازیم و راه را باز کنیم. ما در برنامه ضیافت همزبانی قصد داریم شاعران پارسی زبان را در این ضیافت ادبی دور هم جمع کنیم. اگر مسئولین فرهنگی کمک کردند، از آنان تشکر می‌کنیم، اگر هم کمک نکردند، هرگز ناامید نمی‌شویم. روی پای خودمان می‌ایستیم و راهمان را ادامه می‌دهیم.
وی اضافه کرد: بُعد مسافت برای دعوت از شاعران پارسی زبان سایر کشورها در این اوضاع اقتصادی مشکل بزرگی است. ولی بعضی از شاعران پارسی زبان به دلیل تحصیلات دانشگاهی و حوزوی و همکاری‌های فرهنگی در ایران حضور دارند و امکان حضور آنان در این نشست‌ها فراهم است. بعضی از شاعران پارسی زبان نیز که امکان حضور فیزیکی در همایش را ندارند، به صورت «صوتی ـ تصویری» در این همایش حضور خواهند داشت. به این معنا که کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی ـ تصویری خود را برای ما ارسال خواهند کرد و ما در میان برنامه از حضور و شعرخوانی آنان بهره خواهیم برد. اولین نشست ماهانه شاعران پارسی زبان با عنوان «ضیافت همزبانی» در روز پنج شنبه ۲۴ مرداد ماه راس ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد.

‎وی درپاسخ به اینکه در برنامه «ضیافت همزبانی» مسئولین فرهنگی هم حضور خواهند داشت، گفت:
‎حضور مسئولین فرهنگی در برنامه‌ای از این جنس برای ما و شاعران پارسی زبان جهان ارزشمند است. این که شاعران پارسی زبان جهان ببینند مسئولین نهادهای فرهنگی در ایران همچون رهبر انقلاب برای زبان پارسی دغدغه دارند و دل می‌سوزانند. ‎در برنامه ضیافت همزبانی شاهد حضور آقای دکتر حداد عادل خواهیم بود. حضور ایشان در برنامه ضیافت همزبانی به عنوان رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی و کسی که در سال‌های اخیر بی‌تکلف و ساده و به دور از شعار و هیاهو برای احیای شکوه زبان و ادب پارسی مجاهدت کرده است، خیلی ارزشمند و معنادار است. 
‎وی درباره فعالیت موسسه شاعران پارسی زبان گفت: موسسه شاعران پارسی زبان از آغاز فعالیت خود تا کنون برنامه‌های زیادی را با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی برگزار کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم: ‎برگزاری همایش ادبی «گل، عروسک و لبخند» در حمایت از کودکان بی‌سرپرست با مشارکت حوزۀ هنری و شهرستان ادب، مسابقه شعر «قدس ما را آزاد خواهد کرد»، مسابقه امام موسی صدر، مسابقه میلاد پیامبر (ص)، مسابقه رباعی «من زنده‌‌ام»، مسابقه «شعر مباهله»، مسابقه شعر «شهید اندرزگو»، مسابقه ادبی «مادر انقلاب»، مسابقه ادبی «حماسه مسجد گوهر شاد»، و....
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷