کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارز ۴۲۰۰ تومانی همانند زلزله بود که شوک عظیمی به اقتصاد کشور وارد کرد

22 مرداد 1398 ساعت 19:30

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: اعمال سیاست ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی دولت همانند زلزله ای بود که اقتصاد کشور را نابود کرد.



به گزارش بلاغ،حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: اعمال سیاست ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی دولت همانند زلزله ای بود که اقتصاد کشور را نابود کرد.
صالحی افزود: این تصمیم که بدون مشورت با بخش خصوصی و حتی کارشناسان صورت گرفته بود شوکی عظیم به اقتصاد مملکت و فعالان اقتصادی وارد کرد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر اصلاح زیرساخت های تولید در کشور اظهارداشت: تولید اساس هر اقتصادی است و دولت باید بصورت جدی به این عرصه ورود پیدا کند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: متاسفانه تولید کنندگان و فعالان اقتصادی امروز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند از اینرو می طلبد دولتمردان دست فعالان اقتصادی را به گرمی بفشارند و از آنان حمایت کنند.
وی در ادامه افزود: یک زمانی برای حمایت از خودروهای داخلی مانند پراید، سمند، پژو و غیره تعرفه واردات به بهانه پائین بودن قیمت دلار وضع می شد.
صالحی با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو به ۱۲۰ درصد رسیده است، اظهارداشت: اکنون که دلار ۱۲ هزار تومان است چرا باید تعرفه واردات خودرو همچنان بالا باشد مگر کار وزارت صنعت، معدن و تجارت رگولاتوری نیست.
وی به رادیو اقتصاد گفت: بدون شک کاهش تعرفه واردات خودرو بر بازار تاثیرگذاشته و به تبع قیمت خودروهای داخلی نیز پائین خواهد آمد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت صمت فقط وزارت خودروست، افزود: این همه صنعت در کشور وجود دارد مگر صنایع مزبور نیاز به حمایت تعرفه ای ندارند.
وی اظهارداشت: صنایع دیگر در کشور بدون حمایت تعرفه ای روی پای خود ایستاده و قیمت تولیدات این بنگاه ها هم رقابتی است.
صالحی با بیان این جمله که صنعت خودرو از سال های دور مورد حمایت تعرفه ای دولت بوده است، گفت: علی رغم تمامی حمایت ها محصولاتی خودرویی تولید داخل فاقدکیفیت و استانداردهای لازم است و در ضمن با قیمت های بالا به مردم عرضه می شود.
وی در بخشی دیگری از سخنان خود به مقوله عوارض صادراتی نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری ازکالاها مانند روی، مس، آلومینیوم، سیمان، فولاد و غیره با سوبسید انرژی کشور یعنی با انرژی ارزان در حال تولید هستند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهارداشت: برای جلوگیری از صادرات مواد و کالاهای خام عوارض صادراتی وضع می کنند تا خام فروشی اتفاق نیفتد.
وی تصریح کرد: گذر اشتغال، توسعه صادرات، رشد اقتصادی، ارزآوری، کاهش نرخ بیکاری، پویایی تولید، ایجاد ارزش افزوده بالا و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل مواد خام به محصول نهایی می گذرد.
صالحی به رادیو اقتصاد گفت: بطور قطع و یقین با صادرات مواد خام بسیاری از این مزیت ها از دست می رود.
وی افزود: نقدشوندگی مواد خام در خارج از کشور بسیار بالاست و به همین دلیل صادرات مواد خام از جذابیت بیشتری برای افراد برخوردار است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران یادآورشد: دولت با اعمال عوارض صادراتی به دنبال اینکه جذابیت صادرات مواد خام از بین برود و این مواد در داخل ضمن تبدیل به ارزش افزوده بالا روی ریل صادرات قرارگیرد.
 


کد مطلب: 399983

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/399983/ارز-۴۲۰۰-تومانی-همانند-زلزله-شوک-عظیمی-اقتصاد-کشور-وارد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com