کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت‌ها را با لابی‌گری به سمت کالاهای غیرمولّد بردند/ دست به‌دست شدن یارانه پنهان بین رانت‌خواران

22 مرداد 1398 ساعت 16:40

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه با لابی‌گری، حمایت‌ها را به سمت کالای غیرمولد برده شده است، گفت: اگر پشتیبانی از محصولات دانش بنیان و تولید محصولات استراتژیک صورت گیرد با ارزآوری می‌توانیم رونق تولید ایجاد کنیم.



به گزارش بلاغ،عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، عضو هیأت مؤسس و نایب رئیس کانون فارغ‌التحصیلان (دانش آموختگان) اقتصاد دانشگاه‌های کشور، عضو هیأت علمی و دبیر تحقیقات اقتصادی اجتماعی وزارت جهاد، نماینده وزارت جهاد در وزارتخانه‌های بازرگانی، کشور و کار، مدیرکل بررسی‌های اقتصادی، مسئولیت‌‌های مختلف در مناطق جنگی جنوب کشور، معاون اداری مالی پشتیبانی رادیو، مدیر استخدام صنایع وزارت سپاه، رئیس هیأت بازرسی امور مالیاتی سازمان بازرسی کل کشور، اولین معاون بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد. 
این استاد دانشگاه در حال حاضر سرپرست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان قزوین است. 
بهنام ملکی معتقد است باید برای تولید محصولات استراتژیک اولویت قائل شد و تولیدات نوآور، مغزافزار و دانش ابزار در شرایط فعلی و با راه‌اندازی نهضت حمایت از این دسته اقدامات می‌تواند ارز آوری زیادی داشته و کمک حال کشور باشد. 
وی با بیان اینکه دولت باید با تخصیص کارت هوشمند به همه افراد کالاهای اساسی را بین مردم توزیع کند گفت: در شرایط فعلی توزیع کالاهای اساسی با فساد همراه است و حجم عمده‌ای از یارانه پنهان در کشور بین رانت خواران دست به دست می‌شود. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: افرادی که یک شبه و به دلیل نبود نظارت، سرمایه‌های خود را چندین برابر کرده‌‌اند باید به دولت مالیات دهند تا در کارهای عام المنفعه مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه این کار بهتر از چاپ پول از سوی دولت است. 
وی خاطرنشان کرد: حذف رانت و فساد و اصلاح فضای کسب و کار و در پیش گرفتن استراتژی توسعه و حمایت از محصولات دانایی محور از روش‌هایی است که اقتصاد فعلی ما به آن نیاز مبرم دارد و اگر این مهم محقق نشود اعتماد عمومی به حاکمیت خدشه دار می‌شود. 
این اقتصاددان با اشاره به وجود  97 هزار پرونده در دستگاه قضایی که موجب بلوکه شدن پول‌های مردم توسط شرکت‌های فاسد شده افزود: قوه قضائیه و دولت با همراهی یکدیگر می‌توانند این پول‌ها را به چرخه اقتصاد باز گردانند که قطعا بخشی از آن به سمت تولید خواهد رفت. 
ملکی تصریح کرد: دستگاه قضایی باید با شفافیت و به دور از ملاحظات سیاسی و گرایشات حزبی به جنگ دزدان و فاسدان اقتصادی برود و بداند که بزرگترین حامی قوه قضائیه، مردم هستند ضمن اینکه تئوری سیستم‌های موجود در کشور هم باید اصلاح شده تا از تولید رانت و رانت‌جویی جلوگیری شود. 
وی با اشاره به سال رونق تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت که باید حامی تولید کننده باشد کلاف سردرگمی است که افراد، شرکت‌ها، تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی و صنعتی را گرفتار بروکراسی پیچیده و تو در توی این وزارتخانه کرده است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: لابی‌‌های سیاسی موجب شده که بسیاری از حمایت‌های وزارتخانه‌ها به سمت پشتیبانی از کالاهای غیرمولد و غیرفناور برود. 
متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است: 
 
فارس: پنج ماه از سال«رونق تولید» را پشت سر گذاشته‌ایم، به نظر شما صرف نظر از عملکرد دولت در این پنج ماه، در مدت باقیمانده برای رونق تولید در کشور چه کارهایی باید انجام شود؟ 
ملکی: مهم‌ترین کار برای این اقدام آن است که استراتژی لازم تبیین شود و براساس این استراتژی باید اولویت‌ها مشخص شده و معلوم شود چه کالا و خدماتی می‌خواهیم تولید کنیم. قاعدتاً استراتژی درست آن است که اولین اولویت‌مان باید تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و مستعد علم و فناوری که دارای ویژگی‌های نوآوری، مغزافزاری و دانش‌ابزاری باشد. 
*کالای استراتژیک‌ را باید خودمان تولید کنیم
اولویت دوم هم بحث تولید کالاهای استراتژیک است زیرا این کالاها با حیات مردم سروکار دارند که می‌توان به محصولات غذایی اشاره کرد. نمی‌توانیم بگوییم هر اتفاقی که رخ داد باز هم نیازهایمان را از خارج تامین می‌کنیم و برای مثال گندم را از بازار جهانی وارد می‌کنیم و ذرت را از کشورهای خارجی می‌آوریم.

 
امسال شاهد ترسالی در کشورمان هستیم و بر همین اساس باید اولویت خود را بر تولید محصولات استراتژیک گذاشته و از منابع آبی که در سال جاری به وجود آمده به سمت تامین نیاز حیاتی کشورمان برویم.
باید وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و مجلس و دولت و افکار عمومی و رسانه‌ها با تسهیل‌گری لازم و تدوین برنامه‌ریزی به سمت رفع ایرادات گذشته رفته و در مسیرهای تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و استراتژیک گام برداریم.
فارس: آیا رسانه‌ها و مردم می‌توانند با راه‌اندازی نهضت حمایت از رونق تولید در این زمینه کمکی کنند؟ 
ملکی: رسانه‌ها نباید به دنبال بزرگ‌نمایی مسائل بی‌اهمیت باشند؛ بلکه باید با کمک افکار عمومی نهضتی را برای تولید کالاهای استراتژیک با توجه به ترسالی سال 98 راه‌اندازی شود. 
باید در مسیر حمایت از رونق تولید به کشاورزان بگوییم چه محصولاتی را می‌توانند بکارند و چگونه تولیدات و برداشت خود را افزایش دهند. ضمن اینکه باید تلاش کنیم موانع صادراتی را از سر راه آنان برداریم.
نباید اجازه دهیم ارز از کشور ما خارج شود
دولت برای آنکه از طبقات پایین و قشر ضعیف جامعه حمایت کند باید تمرکز خود را بر تولید کالاهای اساسی بگذارد ولی نباید هزینه‌ای هم از جیب طبقات ضعیف، کشاورز و مستعضف پرداخت شود.
دولت باید با قیمت عادلانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی را محقق کند و بر همین اساس باید حجم بالایی از حبوبات و گندم، جو و دانه‌های روغنی در شرایط فعلی خریداری شود؛ این در حالی است که با تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکننده اجازه داده شد محصول خارجی به ایران بیاورد در حالی که ارز برای ما در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید اجازه دهیم ارز از کشور ما خارج شود.
فارس: به نظر شما چرا وضعیت توزیع کالاهای اساسی با کارت هوشمند محقق نشد؟
ملکی: باید در حوزه کالاهای اساسی 2 نرخی بودن را بپذیریم یعنی دولت و نهادهای نظارتی به توزیع کالای اساسی با نرخ آزاد کاری نداشته باشند و نرخ کوپنی و سهمیه‌بندی هم مورد قبول جامعه باشد. دولت بایستی برای رعایت عدالت با تخصیص کارت هوشمند به همه افراد کالاهای اساسی را بین مردم توزیع می‌کرد تا تاکنون این مهم صورت نگرفته است.
توزیع کالای اساسی غیر از راه کارت هوشمند یعنی فساد
اگر مسیر توزیع کالاهای اساسی با کارت‌های هوشمند اجرایی نشود فساد ادامه خواهد داشت این در حالی است که هم‌اکنون برخی افراد ارز 4200 تومانی را دریافت کرده‌اند تا کالایی را وارد کشور کنند؛ در حالی که یا جنس وارد شده را در کشور توزیع کرده و یا اینکه این جنس از کشور به خارج قاچاق می‌شود؛ با این کار  عمده منافعی که قشر ضعیف جامعه باید در بحران بوجود آمده اقتصاد منفعت ببرند متضرر می‌شوند. 
حجم عمده‌ای از یارانه پنهانی که در کشور وجود دارد باید در قالب کارت الکترونیک هوشمند به مردم تخصیص پیدا کند.
فارس: موضوع مالیات بر عایدی سرمایه از سوی کارشناسان یکی از ضرورت‌های کشور برشمرده می‌شود، با این حال از سوی دولت و مجلس اجرایی نشد . . .
ملکی: در شرایط فعلی مهم‌ترین اولویت کشورمان باید اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش غیر مولد باشد که باید هرچه سریع‌تر تصویب و اجرایی شود.
در طول یکسال گذشته برخی افراد یا خوش‌شانس بودند و یا به رانت‌های اطلاعاتی دسترسی داشته و توانسته‌اند سرمایه‌های خود را چندین برابر کنند در حالی که هیچ نظارتی بر این افراد وجود نداشته ولی باید آنها به دولت، مالیات پرداخت کنند.
واردات و صادرات صحیح درگیرودار رانت‌خواری و رانت‌جویی
افرادی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند؛ متاسفانه جنس وارد کرده را به ارز آزاد فروخته‌اند و وجود رانت هم توانسته آسیب‌های زیادی به مدیران، اقتصاد، سیاست و نظارت‌ها ایجاد کند.
وجود رانت‌خواری و رانت‌جویی توانسته مانع واردات یا صادرات صحیح شود ؛ اجرای غلط هر کدام از این تصمیمات می‌تواند عده‌ای را به خاک سیاه نشانده و عده‌ای را هم به عرش اعلا برساند که سال گذشته اجرای برخی دستورات منجر به آن شد که عده‌ای راه صدساله را در چند سال طی کنند.
مالیات بر سود سرمایه باید هرچه سریع‌تر در کشورمان اجرایی شود؛ وقتی برخی افراد به یکباره درآمدشان افزایش پیدا کرد هم باید مشمول مالیات شوند و درآمدهای حاصل از این موضوع به سمت اقدامات عام‌المنفعه سوق داده شود ضمن اینکه نباید شرایط به سمتی هدایت شود که دولت به دنبال چاپ پول باشد تا بتواند نیازهای خود را در بخش‌های مختلف اقتصاد تأمین کند. 
فارس: در اخبار و گزارش‌های متعدد خواندیم که رانت خواری و رانت جویی برخی افراد و شرکت‌های در سال گذشته منجر به بروز مشکلات عدیده برای کشور شده است، شما فکر می‌کنید باید چه کنیم که این رانت حذف شود؟ 
ملکی: حذف رانت و فساد و اصلاح فضای کسب و کار و در پیش گرفتن استراتژی توسعه و حمایت از محصولات دانایی محور از روش‌هایی است که اقتصاد فعلی ما به آن نیاز مبرم دارد و اگر این مهم محقق نشود اعتماد عمومی به حاکمیت خدشه دار می‌شود. 
دلخوری مردم از ضعف‌ بخش‌های سیاسی، اجرایی و اقتصادی
علاوه بر موضوع مذکور، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و برخی ضعف‌های موجود در بخش‌های مختلف سیاسی، اجرایی و اقتصادی باعث شده است که مردم کمی دلخور باشند.
تعداد زیادی از مردم پول، درآمد و زندگی‌شان به دلیل سودجویی برخی افراد و شرکت‌ها و با شکایت دستگاه قضایی بلوکه شده است که برای مثال می‌توانم به شرکت‌های فاسدی که پول‌های مردم را در اختیار گرفته‌اند تا به مردم برخی اجناس و کالاها مانند خودرو تحویل دهند اشاره کنم؛ ارزش این پول نسبت به سال گذشته بیش از سه چهارم کاهش پیدا کرده است؛ باید دولت و نظام در این بخش ورود کرده و با اولویت جدی پرونده‌های این افراد را بررسی و دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات هم نسبت به تعیین تکلیف پول‌های مردم اقدام عاجل کنند. 
هر چند وقت یکبار در فضای عمومی جامعه بحث واردات خودرو مطرح می‌شود اما بایستی به جای این اقدامات خودروهای موجود در گمرک با پرداخت حق و حقوق دولت به افرادی که یک سال پیش در شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو ثبت‌نام کرده‌اند تحویل داده شود که البته این موضوع عین عدالت است چرا که پول تعداد زیادی از مردم توسط شرکت‌های خودروساز بلوکه شده و در حقیقت پولشان به غارت رفته است. 
فارس: با تحولات اخیر در رأس و بدنه دستگاه قضا و اقدامات اخیر آقای رئیسی بنابر گزارش‌ها شاهد موج مثبتی در فضای ذهنی مردم نسبت به اجرای عدالت در جامعه بوده‌ایم، جنابعالی اقدامات قوه قضاییه را در رفع مشکلات اقتصادی چقدر موثر می‌دانید؟
ملکی: دستگاه قضایی و دولت باید در موضوع بلوکه شدن پول‌های مردم توسط شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو به صورت هماهنگ عمل کنند چرا که گفته می‌شود 97 هزار پرونده در این بخش وجود دارد و لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی این افراد بسیار مهم است. 
یکی دیگر از اولویت‌های مهم امروز، رسیدگی قضایی به مفاسد اقتصادی است که نمونه بارز آن سکه ثامن است؛ این شرکت در فضای مجازی به امید آنکه به آنها سکه و طلا بدهد حجم زیادی از پول مردم را گرفتند و متأسفانه این شرکت در روز روشن حجم بالایی از پول را غارت کرده و از کشور متواری شدند؛ مدیران این شرکت توسط نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر و به کشور بازگردانده شدند اما این سؤال وجود دارد که پول چندین هزار نفری که توسط مدیران فاسد این شرکت به یغما رفته است با ارزش اولیه آن تطابق دارد در حالی که زندگی مردم نابود شده است؛ باید پول مردم به آنها عودت داده شده و پایانی بر نارضایتی مردمی که توسط این شرکت متضرر شدند باشد.
گروهی به دنبال قرارگیری مردم مقابل نظام هستند
به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که گروهی از مردم را مقابل نظام قرار دهند و این افراد به پیاده‌ نظام دشمن تبدیل شوند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.
با توجه به تغییرات صورت گرفته در رأس قوه قضائیه انتظار از آیت‌الله رئیسی و قضات دستگاه قضایی آن است که هر چه سریع‌تر به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت سال گذشته ورود کرده و قاطعانه با مفسدین و اخلال‌گران برخورد کند ضمن اینکه این قوه هم بداند که مردم حامی برخوردهای قاطع با منفعت‌طلبان و سودجویان هستند چرا که بر اثر بحران اقتصادی سال گذشته تعداد زیادی از مردم سکته کرده، بی‌خانمان شده، مهاجرت کرده و زندگی‌شان نابود شده است.

 
دستگاه قضایی باید با شفافیت و به دور از ملاحظات سیاسی و گرایشات حزبی به جنگ دزدان و فاسدان اقتصادی برود و بداند که بزرگترین حامی قوه قضائیه مردم هستند ضمن اینکه تئوری سیستم‌های موجود در کشور هم باید اصلاح شود تا از تولید رانت و رانت‌جویی جلوگیری شده و بر اساس موضوعات صحیح سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.
فارس: یکی از معضلاتی که سال‌هاست از سوی مردم و کارشناسان از آن سخن گفته می‌شود، «بروکراسی پیچیده» در کشور است؛ این معضل در عدم رونق تولید چقدر تاثیرگذار است و برای برون رفت از آن باید چه باید کرد؟
ملکی: باید به سمتی حرکت کنیم که هر سیاستی می‌خواهد تولید شود منهای فساد و ضد آن باشد ضمن اینکه اجرای سیاست‌ همراه با فساد، ضرر بیشتری دارد تا اینکه هیچ سیاستی نداشته باشیم.
ایجاد وزارت دانا می‌تواند در شرایط فعلی کمک‌ حال کشور باشد و باید با تعیین اولویت‌ها و مشخص شدن منابع و امکانات، حمایت‌ها را به سمت آن اولویت‌های تعیین شده سرازیر کنیم.
وزارت صمت؛ کلافی سردرگم و دارای بروکراسی پیچیده
وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی که ادغام از چندین وزارتخانه بوده، کلاف سردرگمی است که افراد، شرکت‌ها، تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی و صنعتی گرفتار بروکراسی پیچیده و تو در توی این وزارتخانه هستند.
اخیرا بحث احیای وزارت بازرگانی هم مطرح بوده که به نظرم اجرای این کار خطای استراتژیک محسوب می‌شود چرا که موجب اضافه شدن میز و صندلی و عدم شفافیت و فساد شده و می‌تواند فسادزا باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی بایستی تبدیل به 2 بخش شود که یک بخش آن بدون جذب نیرو و با امکانات فعلی تبدیل به وزارت دانا (دفاع از دانش‌بنیان‌ها، نوآورها و استراتژیک‌ها) شود.
لزوم حمایت از تولید کالاهای مدرن و دانش‌محور 
با این کار باید تشکیلات چابک و کارآمد به وجود آید تا اگر کسی تولید دانش‌بنیان دارد از سوی این وزارتخانه حمایت منطقی شود و اگر جریانی هم کالای استراتژیک تولید و محصول استراتژیک تولید می‌کند، از سوی این وزارتخانه حمایت شود که می‌توانم به تولید گندم و مواد غذایی اشاره کنم.
ممکن است تولید این محصول توجیه اقتصادی نداشته باشد اما چون نیاز کشور بوده و استراتژیک است و باید از تولیدکننده آن حمایت شود.
در یکی از استان‌ها 1193 قلم محصول صنعتی تولید می‌شود در حالی که مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت آن استان نمی‌تواند پاسخگوی این حجم تولید باشد لذا باید با تعیین اولویت‌بندی، از کالاهای حیاتی و استراتژیک حمایت بیشتری صورت گیرد و باید تلاش کنیم تا از کالاهای مدرن و دانش‌محور حمایت شود.
فارس: شما به‌عنوان کسی که مسئولیت‌های گوناگون اجرایی، قضایی و از میزان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌ و تولیدات و محصولات آنها رضایت دارید؟
ملکی: عمده وقت مدیران کشور در بخش‌های غیرمولد و غیرمدرن اقتصاد تلف می‌شود که متأسفانه خروجی آن هم قطعاً غیرقابل قبول است. در حالی که اگر حمایت و مشوقی وجود دارد باید عمدتاً متوجه بخش دانش‌بنیان و مغزافزار باشد و بکوشیم ضمن حمایت از صنایع غیرآلاینده از فناوری روز حداکثر استفاده را کنیم.
متأسفانه در حال حاضر وزارت صنعت وقت بیشتری را برای واحدهای ‌آلاینده به نسبت واحدهای دانش‌بنیان صرف می‌کند. 
با لابی‌گری حمایت‌ها را به سمت کالاهای غیرمولد و غیرفناور بردند
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم وظایفی را بر عهده دارد اما تمام اقدامات این معاونت تا قبل از تجاری شدن محصول است که البته حرکت بسیار خوبی بوده است و با توجه به اینکه ما تا قبل از تجاری‌سازی محصول در بخش حمایتی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم اما به محض اینکه کار تجاری‌سازی می‌شود توپ در زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت است و متأسفانه در این وزارتخانه آنقدر کارها پیچیدگی دارد که نمی‌تواند ارزش و اهمیت کافی را برای دانش‌بنیان‌ها، نوآورها و استراتژیک‌ها قائل شود زیرا با هزاران درخواست متنوع روبه‌رو است که بسیاری از آن فعالیت‌ها غیرتوسعه‌ای است اما طبق تعریفی که برای این وزارتخانه شده نمی‌توان نسبت به آن اقدامات بی‌تفاوت باشد.
وجود لابی‌گری‌های سیاسی موجب شده است که بسیاری از حمایت‌های وزارتخانه‌ها به سمت حمایت از کالاهای غیرمولد و غیرفناور برود و وقتی مشاهده می‌کنیم که حمایت از آن جنس و کالا قاعدتاً نباید در اولویت باشد اما با استفاده از رانت حمایت‌های لازم از آنها صورت گرفته و اولویت‌های اصلی که باید به آن اهمیت چند صد برابر داده شود از دستور کار خارج می‌‌شود. 
خیلی از دانش‌بنیان‌های تجاری‌‌سازی شده با مشکلات این چنینی روبه‌رو هستند که برای مثال مجبور می‌شوند که سرمایه خود را به خارج از کشور ببرند چرا که وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها حمایت‌های لازم را از علم و فناوری دانش‌بنیان و محصولات استراتژیک به عمل نیاوردند. 
به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «آقای رئیس جمهور شعار رونق تولید را اجرایی کنید» ، «تهدید سیلاب های اخیر را به فرصت رونق تولید تبدیل کنیم» ، «اعمال اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای خروج از رکود و رونق اقتصادی» ، «اعمال اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش قیمت و رونق اقتصادی» ، «لزوم حذف سریع رانت فوق عظیم و فسادآور ارز چند نرخی و جبران آن با یارانه» ، «چه کسی باید در قبال فساد در کشور پاسخگو باشد ؟» ، «یارانه، رانت فساد، بی عدالتی» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 
 


کد مطلب: 399966

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/399966/حمایت-ها-لابی-گری-سمت-کالاهای-غیرمول-د-بردند-دست-به-دست-شدن-یارانه-پنهان-بین-رانت-خواران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com