تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۳۹۹۵۳۰
نبود میادین عرضه دام زنده در سطح مازندران، یکی از مشکلات عدیده و تکراری طی ایام عید قربان است؛ مشکلی که چند سالی است به صورت موقت و در این بازه زمانی از سال به طور مقطعی، کم و بیش اجرا و ساماندهی می‌شود.
۰
plusresetminus
گوشت گوسفند عید قربان در سلاخی قیمت‌ها!/نبود میادین عرضه دام و باز هم مشکل تکراری
به گزارش بلاغ، همه ساله در ایام عید قربان به سبب افزایش تقاضا برای خرید دام زنده سبک، نگرانی‌های خاصی از حیث کمبود دام زنده و نوسان قیمت در بازار به وجود می‌آید؛ چرا که افراد سودجو در نظر دارند از این فرصت پیش آمده بیشترین سود را عاید خود کنند.

گوشت گوسفند در سلاخی قیمت‌ها؟

البته از سویی دیگر، قصابان نیز در اعلام قیمت واحد، توافق نظر نداشته و نرخ‌های آنان بر اساس مقتضیات دام متفاوت است.

یک روز دیگر عید سعید قربان است و برای مردم مهم است که قیمت مصوب دام زنده چقدر است و در چه مراکزی به صورت رسمی و تحت نظارت دامپزشکی عرضه خواهد شد.

افزایش قیمت گوشت و دام زنده در بازار

برای پاسخ به سوال نخست، به سراغ رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران رفتیم که به خبرنگار ما گفت: طی این روزها، قیمت دام سبک قدری گران شده است.

سیدکاظم اصغری نژاد افزود: با توجه به پرواربندی دامداران برای عید قربان، زمینه دام سبک در بازار کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش عرضه و طبیعتا کاهش کشتار دام سبک، شاهد تغییراتی نیز در قیمت گوشت بره بودیم که در حال حاضر قیمت هر کیلوی آن بین 110 تا 120 هزار تومان در بازار است.

به گفته وی، هر کیلو دام سبک در حال حاضر با قیمت 47 هزار تومان داد و ستد می‌شود.
 
جانمایی مکان عرضه دام زنده در شهرها
در خصوص پاسخ سوال دوم، مدیرکل دامپزشکی مازندران از شهروندان مازندرانی خواست تا برای تهیه دام سالم جهت قربانی به میادین عرضه دام مراجعه و از خرید دام از دستفروشان و دوره گردان خودداری کنند.
 
سید حسین رضوانی در ادامه اعلام کرد: برای رفاه حال شهروندان از شهرداری‌ها خواستیم تا در هر شهر حداکثر 2 مکان برای عرضه دام زنده تعیین کنند تا اکیپ‌های ثابت دامپزشکی متشکل از کارشناسان با معاینه دام زنده سلامت آن را تائید کنند.

کلیه خدمات دامپزشکی در روز عید قربان رایگان است

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تاکید بر رایگان بودن کلیه خدمات دامپزشکی در ایام عید قربان گفت: در روز عید قربان هم کارشناسان در کلیه ادارات دامپزشکی آماده پاسخگوئی به مسائل بهداشتی شهروندان می‌باشند و مردم می‌توانند بعد از قربانی کردن، لاشه دام را به ادارات دامپزشکی و یا میادین اصلی شهر که اکیپ‌های ثابت ما در آن مستقر هستند مراجعه کرده تا لاشه‌ها و اندرونه‌های خوراکی شامل دل، جگر، قلوه و ریه توسط کارشناسان دامپزشکی مورد بازرسی صحی قرار گیرد.

رضوانی متذکر شد: در صورت تمایل شهروندان، کشتارگاه‌های دام استان در روز عید قربان آماده کشتار دام بوده و دامپزشکان و روحانیون ناظر شرعی در صبح روز عید قربان در آنجا مستقر و دام‌ها را مورد معاینه قرار داده و سلامت دام و گوشت استحصال شده و حلیت دام قربانی را به‌صورت رایگان تائید می‌کنند.

نبود میادین عرضه دام زنده در مازندران

البته عدم مکان ثابت و مشخص نظیر میادین عرضه دام زنده در سطح استان، یکی از مشکلات عدیده و تکراری طی این ایام در سطح استان است؛ مشکلی که چند سالی است به صورت موقت و در این بازه زمانی از سال به طور مقطعی، کم و بیش اجرا و ساماندهی می‌شود اما در مجموع، خیلی از حاشیه معابر و کناره‌گذرهای شهرهای مازندران، این روزها پاتوق دامداران است و هنوز مکان مشخصی به عنوان میادین عرضه دام در استان، جا نیفتاده است.

انتظار می‌رود هم چنان که برای توزیع میوه و تره بار میادینی در نظر گرفته شده است که دسترسی این صنف را تسهیل کرده است، باید برای خرید  فروش  دام نیز چنین جایگاهی در هر شهرستان وجود داشته باشد که این ویژگی نباید تنها به روز عید قربان معطوف شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴