جاذبه های گردشگری مازندران را بشناسید

کنگلو؛قلعه ای ریشه در ژرفای تاریخ / تصاویر

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۹۹۴۵
باروهای بلند آن بسان بال های عقابی با صلابت بر فرازصخره طبیعی کله قندی گسترده شده که در دو سوی شمالی به جنوبی امتداد یافته است.
۰
plusresetminus
کنگلو؛قلعه ای ریشه در ژرفای تاریخ / تصاویر
به گزارش خبرنگار بلاغ،قلعه کنگلو قلعه ایست ساخته شده ازسنگ وساروج، دارای باروهایی بلند که "ارگ قلعه" مانند برجی مدور در میان آن قرار دارد.
 

 
اینجا 20 کیلومتری جنوب شرقی "دوآب" شهر پل سفید و بخش راستوپی سوادکوه است. اینجا یکی از دور افتاده ترین و آبادترین قلعه های سوداکوه است.
 

اینجا قلعه  کنگلواست!
باروهای بلند آن بسان بال های عقابی با صلابت  بر فرازصخره طبیعی کله قندی گسترده شده که در دو سوی شمالی به جنوبی امتداد یافته است و دو برج توپر برای پایداری و استواری آن  به شکل قرینه ساخته شده اند.

 
طول بارو درجهت شمالی  و جنوبی  هم اندازه و 80/18 متراست و ارتفاع برج ها هرکدام به حدود 7متر می رسد. فضای داخلی قلعه با توجه به بقایای آن به نظر دوطبقه می آید که قسمت عمده آن از بین رفته  و درحال ویرانیست.
 

برج مرکزی  یا "ارگ قلعه" نیز در داخل به چند اتاق تقسیم شده  و دارای دو طاق بلند هلالی است.

عمده مصالح استفاده شده در بنا سنگ لاشه است وملات آهک وسنگ ریزه...
این قلعه به هنگام حملات و یورش ناگهانی دشمنان دارای کاربردی سپر مانند بوده و در طراحی آن جنبه تدافعی در اولویت قرار دارد. این دژ احتمالا  متعلق  به پیش از اسلام و اواخر دوره ساسانی است و نشانه هایی مانند اشیایی با علائم میترائیسم در آن کشف شده است که حکایت از آن دارد که این مکان نیایشگاه مهر یا میترا بوده است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
رضا پيوندي
خدايي بايد رفت وديد و كمي هم فكر كرد شايد....
feedback
Iran, Islamic Republic of
یاسر
خیلی زبباست. حیف که برای مسئلویین انگار سوادکوه وجود ندارد.
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰