تاریخ انتشارجمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۳۹۹۳۶۵
امام جمعه نکا گفت: راهبرد مقاومت کارگشا است اما راهبرد تسلیم و سازش، ذلت‌آفرین است و هیچ فایده‌ای برای ما ندارد که در این چهار دهه چه در مورد کشورمان و چه در مورد منطقه هر جایی که موفقیت به دست آوریدم در اثر مقاومت و ایستادگی بوده است.
۰
plusresetminus
مقاومت یک راهبرد در برابر تسلیم و سازش است/ امام باقر(ع) بنیانگذار دانشگاه تربیت عالمان اسلام
به گزارش بلاغ، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه نکا با اشاره به در پیش بودن سالروز گرامیداشت مقاومت اسلامی به مناسبت پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه برابر صهیونیست‌ها، اظهار کرد: مقاومت یک راهبرد در برابر تسلیم و سازش است.

وی افزود: راهبرد مقاومت کارگشا است اما راهبرد تسلیم و سازش، ذلت‌آفرین است و هیچ فایده‌ای برای ما ندارد که در این چهار دهه چه در مورد کشورمان و چه در مورد منطقه هر جایی که موفقیت به دست آوریدم در اثر مقاومت و ایستادگی بوده است.

امام جمعه نکا مطرح کرد: هرجایی که به سمت راهبرد سازش، مذاکره، تسلیم، کوتاه آمدن و انفعال رفتیم آنجا هرچه داشتیم از دست دادیم و نه تنها نتیجه‌ای نگرفیتم بلکه بدهکار نیز شدیم که نمونه آن نیز تحریم خود آقای ظریف است.

این مسئول اضافه کرد: پنج تا 6 سال زحمت کشیدند اما نتیجه این شد که نه تنها تحریم‌ها را برنداشتند بلکه خود نیز تحریم شدند بنابراین باید همان راهبرد مقاومت را دنبال کنیم و دنیای استکبار بداند ملت ایران تحت هیچ شرایطی در برابر فزون‌خواهی آن‌ها و در راستای حمایت از نظام مقدس و ارزش‌های انقلاب اسلامی کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: البته اینگونه توجیه می‌کنند که برجام آنقدر فایده داشته که حداقل آبروی آمریکا را برد درحالی که رهبر انقلاب فرمودند آیا برجام برای بی‌آبرویی آمریکا بود یا اینکه تحریم‌ها برداشته شود که در این زمینه فرافکنی نکنیم و بدانیم که راهبرد مقاومت کمی سختی دارد اما همیشه نتیجه مثبت داشته است.
 
* مشکلات مالی و نیروی انسانی دو چالش امروز حوزه‌های علمیه

محمدی لائینی همچنین با اشاره به دیگر مناسبت‌های هفته پیش رو ضمن تسلیت ایام شهادت امام محمدباقر(ع) و حضرت مسلم(س)، اظهار کرد: امام باقر(ع) که نزدیک 18 سال دوران امامت حضرت بود با زهر و دسیسه هشام به شهادت رسید و در کنار جد مادری خود امام مجتبی(ع) و پدر بزرگوارش امام سجاد(ع) به خاک سپرده شدند.

وی افزود: امام باقر(ع) بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه بزرگی که بعداً توسط امام صادق (ع) توسعه پیدا کرد بودند که هزاران شاگرد، عالم، عارف، فقیه، محقق، متکلم و مفسر در زمینه‌های گوناگون در آن تربیت شدند و امروز اگر ما این فقه و معارف گسترده را داریم به برکت این دو امام بزرگوار است.

امام جمعه نکا مطرح کرد: قدر حوزه‌های علمیه ناشناخته است و مظلوم هستند که باید مقداری مردم عزیز ما به حوزه‌های علمیه بیشتر توجه کنند چراکه اگر حوزه‌های علمیه، روحانیت، عالمان دین و فقیهان را برداریم برای جامعه نه دینی نه ایمانی نمی‌ماند.

این مسئول اضافه کرد: این ولایت و معرفت را حوزه‌های علمیه و علما داده‌اند که از دل آن امام راحل، رهبر انقلاب و آیات عظام بروجردی و شاهرودی و دیگران تربیت شدند که ما دین خود را از این‌ها داریم می‌گیریم.

وی گفت: امروز حوزه‌های علمیه با دو مشکل اساسی مواجه هستند یکی بودجه که شاید یک دانشگاه متوسط مازندران بودجه‌اش به اندازه تمام حوزه‌های علمیه استان که 28 مدرسه علیمه برادران و 22 مدرسه علمیه خواهران، است و حوزه‌های علمیه با حداقل‌ها دارند زندگی می‌کنند.
 
* تشویق فرزندان به تحصیل در حوزه‌های علمیه
محمدی لائینی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه بودجه دولتی دارند و فقط از خمس و زکات‌ها که این هم کم است اما برکت دارند استفاده می‌کنند که اگر مردم اهل وجوهات شده و بدهند که واجب شرعی است، مشکلات حوزه‌های علمیه نیز برطرف می‌شود.

وی افزود: یکی هم از نظر نیروی انسانی است که جاذبه‌های مادی و دنیایی بیشتر سبب می‌شود فرزندان را به دانشگاه می‌فرستند که باید باشد اما باید فرزندان را تشویق کنیم که سرباز امام زمان(عج)، مروج دین و شاگرد امام صادق(ع) شوند.

خطیب جمعه نکا با بیان زمان جذب طلبه در حوزه‌های علیمه، اذعان کرد: هفت سال است که حوزه علمیه خواهران را در نکا تأسیس کردیم که حدود 90 نفر طلبه با حداقل امکانات اما در استان با رتبه سوم در بسیاری از زمینه‌ها با وجود مدارس خواهران قدیمی‌تر وجود دارد اما هر سال جابجایی‌ها و هزاران دردسر در یک مکان اجاره‌ای است.

این مسئول اضافه کرد: برای حوزه علمیه خواهران زمین یک هزار و 500 متری ساخت مکان حوزه نیاز است و از سوی دیگر مشکلات اداره این مدرسه‌ها از نظر مالی و مهمتر تشویق فرزندان پسر و دختر برای آمدن به حوزه‌ها است.

وی گفت: اکنون حوزه‌های علمیه معبر خوبی برای ورود به دستگاه‌ها نیز به شمار می‌آیند که برای گرفتن شغل نیز است که البته بر این تأکید نمی‌کنیم تا اخلاص از بین نرود و فقط به خاطر خدا، امام زمان(عج) ویاری دین، فرزندان خود را برای حضور در حوزه‌های علمیه تشویق کنید.
 
* لزوم گرامیداشت با شکوه عید غدیر

محمدی لائینی تأکید کرد: مردم مرتب از کمبود و نبود امام جماعت در مساجد و محلات گلایه می‌کنند خب از کجا برای شما امام جماعت بیاوریم، باید باشد، تازه در شهرستان نکا که طلبه زیادی داریم با کمبود مواجه هستیم چه برسد به مملکت به این بزرگی.

وی به سایر مناسبت‌ها نیز پرداخت و با اشاره به هفته ولایت میان دو عید بزرگ قربان و غدیر افزود: در مقابل صاحب ولایت کوچکی کنیم، همه ما وظیفه داریم جشن ولایت را با شکوه برگزار کنیم و غدیر را جدی بگیریم.

امام جمعه نکا بیان کرد: غدیر چیزی است که اسلام بدون غدیر را خدا از ما قبول نمی‌کند چراکه در این صورت اسلام ناقص است، امیدواریم با شربت، شیرینی و شکلات در مساجد، محافل و دید و بازدید مردم و سنت احترام به سادات برای همیشه به خصوص امسال شاهد تبلیغ و تجلیل بیتشری در این روز باشیم.

این مسئول بر حمایت از صنایع کوچک نیز تأکید و اضافه کرد: صنایع کوچک خیلی می‌تواند در شکوفایی اقتصاد مهم باشد و دولت نیز باید تشویق کند مثلا همین صنعت چای اگر تمام ادارات ما همه چای ایرانی مصرف کنند هم برای مردم فرهنگ شده و هم کم‌خطرتر و کم‌ضررتر از مواد شیمیایی چای‌های خارجی است که دیگر چای ایرانی ما زمین نمی‌خورد.

وی گفت: شعار رونق تولید کالای ایرانی را به صورت عملی دولت از خود شروع کرده و برای مردم هم فرهنگ‌سازی می‌شود.
 
* اهمیت فوق‌العاده مشارکت‌های اجتماعی در پیشرفت مسائل

محمدی لائینی به روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نیز اشاره و تصریح کرد: مشارکت‌های اجتماعی فوق‌العاده می‌تواند در پیشرفت مسائل مهم باشد.

وی همچنین به سالروز جداشدن بحرین از ایران نیز پرداخت و افزود: اگر امروز بحرین جزئی از ایران بود براساس قوانین حقوق بین‌الملل دریاها حدود 70 درصد از مساحت خلیج فارس خاک ایران بود.

خطیب جمعه نکا گفت: همچنین 70 درصد از صنایع گازی و هیدروکربنی، منابع پروتئینی محدوده و تمام صنعت مروارید منطقه از آن ایران بود و تمام تردد آبی کشتی‌های غیر ایرانی از تمام کشورهای جهان باید با دادن حق عبور از آب‌های ایران می‌بود که می‌توانست اهرم فشار ایران برای کنترل دولت‌های مرتجع منطقه نیز باشد تا شاهد حضور پایگاه‌های آمریکایی در منطقه نیز نباشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷