کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در مراسم تجلیل از خبرنگاران مطرح شد

لزوم توجه رسانه به امنیت روانی مخاطب/ نبض حیاتی جامعه در قلم خبرنگاران است

17 مرداد 1398 ساعت 15:21

مسئولان زرگرشهر با تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان بابل، بر حفظ امنیت روانی مخاطب در کار خبر تاکید کردند.


به گزارش بلاغ، مراسم نشست خبری و تجلیل از اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بابل توسط امام‌جمعه، شهرداری و شورای زرگرشهر در تالار پذیرایی پارسه برگزار شد.
              
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محسن شیخی‌عزیزی امام‌جمعه لاله‌آباد اظهار کرد: ضمن خیرمقدم به شما عزیزان، جا دارد یاد و خاطر همه شهدای خبرنگار ویژه شهید صارمی و خبرنگارانی که در دوران دفاع مقدس، دفاع از حرم مانند شهید باغبانی  و برون‌مرزی فعالیت داشتند را زنده نگاه داریم.
                
وی افزود: شغل خبرنگاری و مسئله خبر یک مسئله عادی سیاسی، دنیایی و بشری نیست که بگوییم در این روزگاری که فلان تکنولوژی کشف شد به خبر نیز دست یافتیم، بزرگترین افتخار خبرنگار باید این باشد که آیات متعددی از قرآن به خبر اختصاص دارد، خبر از منظر قرآن کریم دارای ویژگی‌هایی است.
                      
امام‌جمعه لاله‌آباد ادامه داد: بنا به دستورات قرآنی خبرنگار باید حق‌گو باشد، خداوند متعال به پیامبر دستور داد که آنچه حق است را بیان کند، البته واقع‌گو بودن با حق‌گویی فرق دارد بنابراین خبرنگاری که می‌خواهد واقع را بیان  کند نیز باید براساس حق آن را روایت کند.
                        
این مسئول تصریح کرد: خبرنگار باید در اصل خبر امانت‌دار باشد و این بزرگترین مسئولیت یک خبرنگار محسوب می‌شود، دیگر ویژگی خبرنگار در قرآن احترام وی به مخاطبش است، اینکه ببیند مخاطبش در جامعه کیست و آنچه نیاز و خواسته مخاطب است را برآورده کند، ببینید وجود مقدس پیامبر با آن نهایت درجه عقلی که داشت با مردم حرف نزد بلکه به اندازه‌ای که مردم نیاز داشتند با آنان سخن گفت.
                             
حجت‌الاسلام شیخی‌عزیزی نقش خبرنگار را در جامعه حیاتی دانست و یادآور شد: مهم‌ترین مسئولیت خبرنگار، نقش وی در جامعه است، خبرنگار باید تولید خبر کند اما به این امر توجه داشته باشد که خداوند کسانی که مجاهدت کردند و آنان که عقب‌نشینی می‌شناسد، ولی اینکه خبرنگار در این میدان جنگ چه به خبری تولید و به مردم می‌دهد مهم است و معنای مجاهدت وی را مشخص می‌کند، آیا با خبر شما جامعه آسیبی در جامعه حل شد یا برعکس خبر خود به آسیب دامن زد، جلوی فتنه را گرفتید یا شعه‌ورش کردید، برای پیشرفت جامعه خبر زدید یا جلوی پیشرفت را گرفتید بنابراین باید گفت نبض حیاتی جامعه در قلم خبرنگاران است.
                                
وی خاطرنشان کرد: خبری که می‌زنید باید صادق و مستند باشد، احتیاط خبرنگار این است که خبرش همراه با سناد باشد، خبری که یقین به همراه دارد و با ظن و گمان منتشر نشود، همچنین سودمند باشد ، بررسی کنید که اخبار شما چقدر سود و منفعت به مردم می‌رساند، چقدر امروز اخباری تولید می‌شود که بی‌فایده است پس مسئله خبر و خبرنگاری تنها مختص روز ۱۷ مرداد نیست، این روز نمادین و تنها فرصتی برای بازخوانی اصول اسلامی خبرنگاری است زیرا ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم.
                                      
امام‌جمعه لاله‌آباد با اشاره به اهمیت انعکاس مشکلات در خبر افزود: جایگاه مازندران در اقتصاد کشور کجاست؟ آیا شما به عنوان خبرنگار پیگیر این مسئله بودید، بررسی کردید که میزان صادرات و واردات مازندران چقدر است؟  ما یک بازار حاشیه‌ای در خزر داریم اما سهم و نقش ما از این بازار چقدر است؟ آیا پرسیدید چرا ما بازار عراق را از دست دادیم، بازار ماهی عراق در دست ایران بود، چه شد؟ اینها را چه کسی غیر از شما می‌تواند بازگو کند، از شما می‌خواهیم مطالبه‌گر باشید.
                         
این مقام تاکید کرد: در خصوص مناطق شهرستان نیز دغدغه‌مند و مطالبه‌گر باشید، تمرکز در بخش باعث می‌شود مناطق ما از مواهب و امکانات بهره‌مند نشوند، اینجاست که باید خبرنگار عدالت را رعایت کرده و به بررسی در این خصوص بپردازد، در همین بخش لاله‌آباد مردم از آب شرب محرومند، از توسعه اقتصادی نیز چیزی نمی‌بینیم، اینها باید مورد توجه قرار بگیرد.
               
شیخی‌عزیزی ضمن بیان مشکلات منطقه ادامه داد: متاسفانه در انجام برخی امور و حل آنان ناهماهنگی بین مسئولین استانی وجود دارد، معاون وزیر دستور دوست تُن قیر دادند و ما مراجعه کردیم به مدیرکل گفتند که معاون وزیر حواسش نبود و آخروقت یک قولی دادند یا در بحث کاربری مشکلاتی داریم و افرد بسیاری هستند که به آسانی جنگ‌خواری و زمین‌خواری را رقم می‎‌زنند اما برای تغییر کاربری زمین‌ برای مجمومعه‌های خدماتی مانند اورژانس این امر مشکل است فقط، قرار بود در ارائه خدمات پنجره واحدی تشکیل شود پس کجاست؟
                    
وی در پایان سخنان خود گفت: پیگیری مطالبات مردم به عهده خبرنگاران است، برای مثال گفتند جلوی آتش زدن کاه را می‌گیریم اما شما باید پیگیر باشید که بعد از چند سال مسئولان چه راهکار زیست‌محیطی در زمینه آتش زدن معرفی کردند، ساله قبل راهکاری در تریبون نمازجمعه اعلام کردیم، اگر این مطالبه‌گری‌ها باشد امروز شاهد این نیستیم که مردم تهدید و در صورت آتش زدن جریمه شوند.
                    
بخش بعدی مراسم با سخنرانی علی قاسمی همراه بود، شهردار زرگرشهر ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: ما بیش از ۶۰ خبرنگار، مدیر کانال و سایت را دعوت کردیم تا نظرات و انتقادات شما را در این دورهمی بشنویم، بنده خود بیش از ۱۰ سال کار رسانه انجام دادم و همکار شما هستم، خود را بیشتر روزنامه‌نگار می‌دانم.
                            
وی افزود: کار و حرفه خبرنگاری مانند این است که شما در جاده‌ای یخی و مه زده بخواهید حرکت کنید آن هم در دمای منفی و زیر صفر درجه، از این‌رو بسیار حساس است، خلاف کارهای روتین که در جامعه هستند لذا باید به مواردی توجه کرد.
                               
شهردار زرگرشهر ادامه داد: شما علاوه بر تولید خبر، باید تولید محتوا و امنیت کنید، رسانه باید جریان‌ساز باشد  در حوزه‌های امنیت ملی ورود کند، گاه شاهدیم رسانه‌های مواضعی قوی در برابر سیاست‌های خارجی اتخاذ می‌کنند، علاوه بر آن باید رویکرد رسانه‌های خارجی مورد بررسی قرار گیرد و ببینیم رسانه‌های خارجی چگونه وقایع داخلی را تحلیل می‌کنند.
                        
این مسئول با تاکید بر لزوم زمان‌شناسی خبرنگار، تصریح کرد: خبرنگار باید زمان‌شناس باشد و بداند در چه موقعیت زمانی دارد خبر می‌زند، اکنون که ۴۰ سال از انقلاب گذشت و اتفاقات زیادی در کشور افتاد، نقش رسانه در این خصوص چه بود؟ امروز حتی کودکان در خصوص سیاست‌های خارجی موضع دارند، امروز ما اگر روابطمان با برخی کشورها تغییر کند اثرش را در سبد غذایی مردم می‌بینیم، یک پیرزن میوه‌فروس عامل گرانی را بالا رفتن قیمت دلار می‌داند حت یاگر گرانی مثلا انجیر ربطی به دلار نداشته باشد، خبرنگار باید علت اینها را بررسی کند.
                 
قاسمی یادآور شد: بد به حال کشوری که رسانه‌اش فاسد شود و دست در دست باندها بگذارد، رسانه‌ای که از مکشلات مردم سواستفاده کند، خیلی از این آشوب‌هایی که در کشور شد اگرچه از تحریم اثر گرفت اما تنها به واسطه تحریم نبود که گاه رسانه به آن دامن زد پس باید رسانه ضامن امنیت روانی جامعه باشد و خبری که امنیت‌ساز است و به جامعه کمک می‌کند را تولید کند در غیر این صورت آسیبش را حتی خود خبرنگار نیز خواهد دید.
                              
وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران چیزهایی می‌بینند که مردم نخواهند دید، کار و حرفه خیر از کار من شهردار، استاندار و وزیر مهم‌تر است البته انصافا شما خبرنگاران در شهرستان بابل زحمات زیادی را انجام می‌دهید.
                                         
شهردار زرگرشهر در پایان گفت: در خصوص مشکلات  کاستی‌های منطقه ما عقیده داریم برای حل آن نگاه جریانی نداریم یعنی از هر نماینده شهرستان با هر تفکر و دیدگاه سیاسی در جهت رفع مشکلات مردم انتظار داریم.
              
در ادامه سعید حسین‌نژاد بخش‌دار لاله‌آباد اظهار کرد: خبرنگاران چشم بیدار جامعه هستند و با انعکاس رویدادهای جامعه در راه اصلاح گام برمی‌دارند، در همین واقعه سیل با مطلبه‌گری خبرنگاران بود که مسئولان پای کار آمدند و شاهد همدلی بین همه نیروها و اقشار بودیم.
                            
وی افزود: لاله‌آباد با ۵۰ هزار نفر جمعیت و ۸۰ روستا دارای ظرفیت های فراوانی است، در خصوص مشکلات بخش ، زیر سایه همدلی ای که بین مسئولان این بخش وجود دارد امیدواریم حل شوند، با این همدلی ما شاهد اتفاقات بزرگی در این بخش بودیم که خوشبختانه برخی از آنان در رسانه‌ها نیز منعکس شد مانند بازگشایی شعبه بانک ملی، مجتمع آبرسانی لاله‌آباد که مشکلات آب شرب را حل خواهد کرد، اعطای وام کشاورزی، زیرسازی و آسفالت در جهت بهبود محیط روستایی، مرکز جامع سلامت پایین‌احمدچاله‌پی که بیش از شش میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید، اجرای فیبرنوری در ناحیه صنعتی لاله‌‌آباد و گازرسانی به این شهرک.
                  
بخشدار لاله‌آباد تصریح کرد: برای سال آینده نیز پروژه‌هایی داریم مانند کلینیک تخصصی درمانی احمدچاله‌پی که برخی استعلامات آن انجام شد و تا ۲۰میلیارد برای آن هزینه در نظر گرفتیم، مجتمع آبرسانی الله‌چال را تا پایان سال راه‌اندازی می‌کنیم، سالن روستایی مدرن در روستای بیجی‌کلا با اختصاص چهار میلیارد وام  که دنبال تکمیل این پروژه هستیم و در حوزه فرهنگی هم دو کتابخانه در دست احداث است.
                   
وی در پایان گفت: ما عقیده داریم در سایه همدلی‌ها مشکلات حل خواهند شد، در این وضعیت اقتصادی که شاهد هستیم خوشبختانه تا به امروز، وحدت مسئولان بخش منجر به اتفاقات خوبی شد.
                   
در پایان این مراسم، با اعطای لوح از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 399145

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/399145/لزوم-توجه-رسانه-امنیت-روانی-مخاطب-نبض-حیاتی-جامعه-قلم-خبرنگاران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com