تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۳۹۹۱۱۱
تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 فردا جمعه به مصاف کوبا می‌رود.
۰
plusresetminus
نهمین تقابل والیبال ایران و کوبا این بار در روسیه راه دشوار صعود به المپیک از فردا آغاز می‌شود


نخستین مرحله رقابت‌های انتخابی والیبال المپیک 2020 از فردا در روسیه آغاز می‌شود. طبق برنامه تعیین شده تیم ملی والیبال ایران در گروه F این مسابقات ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مرداد ماه به ترتیب باید مقابل تیم‌های کوبا، مکزیک و روسیه قرار می‌گیرد.

مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رشته والیبال، در ۲ مرحله برگزار می‌شود. ابتدا ۲۴ تیم برتر رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی در انتخابی جهانی به میدان می‌روند. این ۲۴ تیم در ۶ گروه ۴ تیمی، مسابقه می‌دهند و در نهایت تیم برتر هر گروه راهی المپیک می‌شود. در مرحله دوم، مسابقات به صورت قاره‌ای برگزار می‌شود و تیم برتر هر قاره هم سهمیه المپیک را کسب می‌کند.

در صورتی که ایران نتواند در مسابقات سنت‌پترزبورگ، بلیت توکیو را به دست آورد. باید در مسابقات انتخابی قاره آسیا دوباره شانس خود را امتحان کند. مسابقات انتخابی المپیک در آسیا از ۱۶ تا ۲۲ دی با حضور هشت تیم برتر قاره برگزار می‌شود.

ایران به پنجمین پیروزی می‌رسد؟
کوبا نخستین حریف والیبال ایران در این رقابت‌هاست. ایران و کوبا در مسابقات مهم جهانی تا کنون 8 بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که 4 مسابقه نخست (1991 تا 2011) را کوبا برده ولی در 4 مسابقات اخیر (2013 تا 2018)،‌ تیم ملی ایران برنده بوده است. تنها رویارویی 2 تیم در المپیک مربوز به سال 2016 ریو بوده که کوبا 3 بر صفر مغلوب شاگردان رائول لوزانو شد.

تیم ملی والیبال ایران تاکنون یک بار در بازی‌های المپیک حاضر بوده که کار خود را با عنوان پنجمی مشترک در سال 2016 به پایان برده است. تیم ملی کوبا پیش از این 7 بار به المپیک رسیده و بعد از آمریکا با 11 حضور در المپیک، بیشترین آمار را در منطقه آمریکای شمالی و مرکزی دارد. کوبایی‌ها در سال‌های 1984 و 1988 نیز، جواز حضور در المپیک را کسب کردند ولی این بازی‌ها را تحریم کردند. بهترین نتیجه کوبا در المپیک، مدال برنز سال 1976 بوده است.

طلسمی که 3 سال قبل شکست
با توجه به میزبانی تیم روسیه و قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ ملت‌ها به عقیده اکثر کارشناسان روس‌ها بخت اول صعود از این گروه خواهند بود. اما بلند قامتان ایران سه سال پیش در توکیو نشان دادند مرد روزهای سخت هستند و توانایی خلق کار بزرگ دیگری را نیز دارند. سه سال قبل نسل طلایی والیبال ایران در سالن مترو پولیتن توکیو با شکست تیم ملی لهستان که عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه داشت، طلسم ۵۲ ساله را شکست و جواز حضور در المپیک ریو را کسب کرد.

روند کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو متفاوت بود و تیم ملی برای کسب آخرین سهمیه‌های المپیک باید ۷ بازی با تیم‌های فرانسه، لهستان، استرالیا، کانادا، ژاپن و ونزوئلا برگزار می‌کرد و در نهایت سه تیم برتر مسابقات به همراه برترین تیم آسیایی المپیکی می‌شدند.

برزیل به عنوان میزبان بازی‌ها، آمریکا به عنوان قهرمان جام جهانی ۲۰۱۵ و تیم‌های ایتالیا، آرژانتین، روسیه، مصر، کوبا به عنوان برترین‌های مراحل قبلی رقابت‌های انتخابی جواز حضور در المپیک ریو را کسب کرده بودند و جدال بین تیم‌های ایران، فرانسه، لهستان، استرالیا، کانادا، ژاپن و ونزوئلا بود تا آخرین تلاش‌های خود را برای حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی به کار گیرند.

تیم ملی والیبال ایران با هدایت رائول لوزانو کار سختی در پیش داشت و برای شکست تیم‌هایی مانند لهستان و فرانسه که از بهترین‌های این رشته به حساب می‌آمدند و همیشه مغلوب آنها بود راه دشواری داشت. ماراتن آغاز و ملی‌پوشان ایران در گام نخست استرالیا را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد. پس از آن ۵ پیروزی دیگر برابر تیم‌های کانادا، ژاپن، چین، لهستان و ونزوئلا برای ملی‌پوشان به دست آمد و تنها شکست برابر تیم فرانسه رقم خورد. ایران در ششمین بازی خود موفق شد تیم ملی لهستان، قهرمان جهان را با هدایت آنتیگا شکست دهد.

سعید معروف، میلاد عبادی پور، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، سید محمد موسوی، عادل غلامی و مهدی مرندی مردانی بودند که لوزانو در ابتدای بازی برابر لهستان وارد زمین کرد و ستاره‌هایی مانند کورک و کوبیاک برای لهستان روی نیمکت قرار داشتند. در نهایت ایران این بازی را با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد تا علاوه‌بر شکست این تیم برای نخستین بار، والیبال ایران را پس از ۵۲ سال راهی المپیک کند.

جوانان با انگیزه در کنار ستاره‌ها
حال تیم ملی با اتکا به تجربه کاپیتان سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی پور، امیر غفور و فرهاد قائمی یاران باقیمانده از آن روزهای طلایی و تکیه به نیرو و انگیزه جوانانی مانند محمد جوادمعنوی نژاد، علی شفیعی، علی اصغر مجرد، پوریا یلی، محمدرضا حضرت پور، مسعود غلامی، جواد کریمی، محمدرضا موذن و پوریا فیاضی ستاره ایران در لیگ ملت‌ها، راهی مرحله نخست انتخابی المپیک ۲۰۲۰ می‌شود.

رقابت‌هایی که برای نخستین بار با تصمیم فدراسیون جهانی در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله نخست تیم‌ها در شش گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت و در نهایت تیم برتر هر گروه جواز حضور در المپیک توکیو را کسب خواهد کرد و مرحله دوم رقابت‌های قاره‌ای تعیین‌کننده سایر تیم‌ها برای حضور در المپیک خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴