تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۹۹۰۷۶
امام‌جمعه بابل بر لزوم پاسخ‌گویی مسئولان به خبرنگاران و عدم خیانت اهالی قلم به رسالت خبر تاکید شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دیدار اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بابل با امام‌جمعه این شهر برگزار شد.
                                    
در ابتدای این دیدار، عیسی محمدی‌فیروزجایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بابل ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: 17 مرداد روز گرامی‌داشت شهید صارمی است، خبرنگاری که در راستای هدفش جان خود را نیز فدا کرد، از همین روی این روز برای پاسداشت زحمات خبرنگاران است، خبرنگارانی که باید ما را رهنمود کنند و با نقد منصفانه خود به رشد جامعه کمک کنند.
                              
وی ادامه داد: شهرستان بابل دارای ظرفیت بسیار بالایی در حوزه رسانه و خبر است و ما شاهد حضور جوانان بسیاری در کنار خبرنگاران باتجربه‌ای هستیم، خبرنگاران این شهرستان رابطه گرمی با مردم دارند بنابراین باید دغدغه مردم را منصفانه و به درستی به مسئولان انتقال دهند، آنها در گرما و سرما در جای‌جای شهرستان برای تهیه خبر حضور دارند.                          

                                                                           
در ادامه عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: بابل از جمله شهرستان‌هایی است که خبرنگاران آن نقد منصفانه ارائه می‌دهند، خروجی این نقدها هم توسعه استان خواهد بود، دوستانی که سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند اما بسیجی‌وار در این عرصه فعال هستند، گاه حداقل امکانات نیز برای خبرنگاران فراهم نیست.
                                 
وی با تاکید بر لزوم نقد منصفانه افزود: اگر فعالان رسانه‌ای و خبر نقد منصفانه انجام دهند و مسائلی که امروز در کشور وجود دارد و بسیار آزاردهنده است را شاهد نخواهیم بود، مسائلی که امروز جامعه را مورد هدف قرار داده است و خبرنگاران باید با دقت مشکلات جامعه را رصد کنند، افکار عمومی استان مازندران توسط رسانه‌ها مدیریت می‌شود  و قاطبه رسانه استان را جوانان تشکیل می‌دهند، جوانانی که فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند.
            
مدیرکل ارشاد مازندران ادامه داد: از همه مسئولان می‌خواهم تا پاسخ‌گوی رسانه‌ها باشند و این تذکر را از خود شروع می‌کنم، اگر نقدی در رسانه‌ها بیان شد ناراحت نشویم، فعالان رسانه‌ و خبر نیز با تحلیل و دقت بر شرایط روز نظام  و جامعه، با علم و انصاف وارد نقد بشوند، بنده تاکید دارم که نقد باید باشد. 
              
امام‌جمعه بابل نیز در این دیدار اظهار کرد: خبرنگاران شهرستان بابل، سرمایه عظیمی هستند که از سالیان گذشته  تا به امروز فعالند و ما بر خود لازم می‌دانیم تا قدردان این صاحبان قلم و مسئولیت باشیم، شما عزیزانی که بر فرهنگ و باور مردم اثر دارید.
                                    
حجت الاسلام روحانی افزود: نام‌گذاری روز خبرنگار از این رو بود تا عنوان خبرنگاری در جامعه برجسته شود، عناوین مختلفی در جامعه وجود دارند اما آ«قدر برجسته نیستند، بنده خبرنگاری را مانند پزشکی امری مهم می‌دانم، همان‌طور که پزشکان برای خدمت به مردم سوگند یاد می‌کنند، خبرنگاران نیز باید با سوگند به عدم خیانت وارد این عرصه شوند، روز خبرنگار بهانه‌ای است تا هم مردم قدردانشان باشند و هم فعالان خبری خود را رصد کنند که در چه نقطه‌ای قرار دارند و قداست خبرنگاری را حفظ کردند یا خیر.
              
                                                                       
امام‌جمعه بابل ادامه داد: آنچه باید از آن حرف بزنید، مردم هستند. در سایه جهل است که مصیبت‌ها اتفاق می‌افتد اما آگاهی‌ها است که بتر حرکت‌های موثر را ایجاد می‌کند بنابراین شما باید به مردم آگاهی ببخشید، خبرنگاران حلقه ارتباط مردم با جامعه هستند، مردمی که صبح تا شب برای زندگی تلاش می‌کنند و گاه از مسائل جامعه خود خبر ندارند، فعالان رسانه و خبر باید مسائل را در جامعه ببینند و به مردم منتقل کنند.
                                                
این مسئول یادآور شد: خبرنگاران مسئولیت بیشتری در قلم زدن خود احساس کنند، زیرا اگر خبری را ناقص یا اشتباه منتقل کنند منجر به رفتارهای جاهلانه خواهند شد و رفتاری که برخواسته از جهالت باشد عواقب زیادی را در پی دارد پس باید جدی‌تر و آگاهانه‌تر ار قبل به مسائل توجه کنند، دشمن این روزها از طریق خبر بر افکار مردم مسلط شده است و این جریان خبیث نفوذ کرد، اگر جریان رسانه‌ای سالم باشد باید در این مسئله اثر بگذارد بنابراین مهم‌ترین امر سالم‌سازی فضای خبرنگاری است و هرکدام از ما سهمی در این سالم‌سازی داریم.
                                        
روحانی تخصص را لازمه کار خبرنگاری دانست و بیان کرد: کسانی که وارد این امر می‌شوند باید متخصص باشند نه اینکه تجریه‌ای نداشته باشند، خبرنگار باید مجرب باشد، این خبرهایی که گاه می‌شنویم احساس می‌کنم جای نگاه تخصصی کم است، برای مثال حوزه فرهنگ، کشاورزی، دانشگاه، علم و مشکلات بازار که باید با نگاه تخصصی به آن ورود کنند، کار عمومی خبرنگار به همراه تخصصی، برای مثال عرصه فرهنگی شهرستان بابل نیاز به نگاهی فرهنگی دارد تا مسائل را رصد و نواقص بیان شود، بنده خیلی از اطلاعات را از قلم‌های شما می‌گیرم زیرا اطلاعاتی که شما براساس آن قلم می‌زنید بسیار مهم است.
                                    
وی افزود: در مسائلی که بر جامعه اثرگذار است ورود پیدا کنید، خبر نگار باشید و نه خبر ساز و یا به قول قدیم، وقایع نگار، آن واقعه که اتفاق افتاد را به درستی منتقل کنید نه اینکه اجزای یک واقعه را به هم وصل کنید و خبری کذب بسازید، اصل حریت مهم‌ترین عنصر در خبرنگاری است، مبادا اگر معیشت‌تان سخت شد، بر قلم سخت بگیرید، مدیون افراد  شوید، سعی کنید هر خبری را به عینه بیان کنید، شما رسالت مهمی بر دوش دارید، خبری که می‌نویسید ما می‌خوانیم و باور می‌کنیم بر این فرض که خبرنگار صادق است ، امام مایه شرمندگی است که بعدها معلوم شود دفت لازم در انتقال خبر انجام نشد.
                                    
امام‌جمعه بابل تاکید کرد: دروغ نگویید، امام‌علی این را به صراحت بیان کردند که از دروغ پرهیز کنید، حکومت اسلامی نیازمند خبرنگاری است این مجموعه تعارفی با کسی ندارد، گاها اساس و محور قضاوت‌ها خبری است که می‌شنویم بنابراین خبرنگار باید از خیانت به دور باشد و دروغ نگوید، اگر باور کنید که هر خبری که می‌زنید روزی باید در پیشگاه خدا پاسخگویش باشید، خیانت نخواهید کرد، بدانید ظن تا وقتی در ذهن شماست موردی ندارد اما اگر بر قلم بیاورید گناه است  مخصوصا وقتی با افکار عمومی سروکار دارید، این نگرانی باید در شما وجود داشته باشد نه اینکه با خبرها حساسیت ایجاد کنید، از تملق، استیضاح و سخن‌چینی پرهیز کنید.
                      
این مسئول با اشاره به نقش خبرنگاران در بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: مهم‌ترین عنصری که در بیانیه گام دوم انقلاب بیان شد، انقلابی بودن است، بیان این ویژگی برای همه اقشار جامعه است اما برای خبرنگاران باید ویژه‌تر باشد، خبرنگاری که به مسائل و برکات نظام و انقلاب بی‌توجه باشد خیانتکار است، در جریان انقلاب بسیاری از حرکات با مطبوعات آغاز شد پس شماهم باید نگاه انقلابی داشته باشید و اگر کسی از خط انقلاب کج شد تذکر بدهید، عنصر فساد به عنوان بزرگترین موریانه‌ای که ریشه نظام اسلامی را از درون ذره‌ذره  می‌خشکاند، را مورد توجه قرار دهبد، در همین استان خودمان منابع زمینی، جنگ و دریا دارد نابود می‌شود این را بیان کنید.
                       
روحانی در پایان گفت: وحدت در مجموعه خبرنگاری باید حفظ شود، اگرچه چندین تشکل و صنف دارید و عضو آن هستید اما نباید این تشکل‌ها با یکدیگر زاویه‌دار شوند، باید اهداف به هم وصل شده و قلم‌ها را به هم بدوزید.

در ادامه این دیدار، روح‌الله قلی‌پور، صمد صالح‌طبری و حسین‌پور از فعالان رسانه‌ای بابل با تاکید بر وحدت فعالان عرصه خبر، به بیان مشکلات و دغدغه خبرنگاران شهرستان پرداختند.

انتهای پیام/
                  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴