تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۳۹۸۹۶۳
۰
plusresetminus
جزئیات 5 خبر ویژه امروز چهارشنبه 16 مردادماه 1398

ضرورت محاکمه مدیران متخلف در واگذاری 18 میلیارد دلار ارز
قوه قضائیه نقش برخی مدیران در حیف و میل 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی را پیگیری کند. روزنامه رسالت با اشاره به مختومه‌شدن 978 پرونده فساد اقتصادی نوشت: اخبار خوشايندي هر هفته توسط رئيس و سخنگوي قوه‌قضائيه منتشر مي‌شود كه حكايت از يك برخورد دقيق و سيستمي با فساد دارد.

با بازخواني ۹۷۸ حكم قطعي در مورد پرونده‌هاي فساد معلوم مي‌شود از اعدام تا حبس ابد، از جريمه‌هاي سنگين تا بازگشت پول‌هاي غارت رفته به بيت‌المال، از بي‌آبرويي تا مصادره اموال در انتظار كساني است كه دست‌درازي به بيت‌المال مسلمين كرده‌اند و حقوق اقتصادي ملت را ناديده گرفته‌اند.

در ميان محكومين قطعي فساد تعدادي از فرزندان و وابستگان مسئولين و كساني كه از قدرت سوءاستفاده كرده‌اند نيز ديده مي‌شود، اين رويكرد نشان مي‌دهد دستگاه قضا در برخورد با فساد هيچ مرزي را نمي‌شناسد.

​​​​​​​ضروري‌ترين اقدام از سوي دستگاه، رصد مفسدان است كه به بهانه تحريم، سفره مردم را هر روز كوچك‌تر مي‌كنند و بر زخم مردم نمك بي‌تدبيري مي‌پاشند. برخي از مسئولان بايد مسئوليت عواقب تصميم‌گيري‌‌هاي خود را بپذيرند و پاسخگو باشند.

اخيرا همتي رئيس كل بانك مركزي طي نامه‌اي اسامي متخلفان ارز دولتي را به رئيس‌جمهور اعلام كرده است. اسامي افرادي كه با تأييد دستگاه‌هاي دولتي اقدام به ثبت سفارش و دريافت ارز ۴۲۰۰ توماني از بانك مركزي كرده‌اند اما كالاي مورد نظر را وارد كشور نكرده‌اند. رئيس‌جمهور هم طي نامه‌اي از وزيران صمت، جهاد كشاورزي، بهداشت، تعاون، كار و رفاه اجتماعي فورا پاسخ خواسته آگهي است چرا دستگاه‌هاي دولتي و شركت‌هاي دولتي چنين تخلفي كرده‌اند؟

دستگاه قضا نسبت به اين خبر نبايد بي‌تفاوت باشد. قوه قضائيه بنابر وظايف ذاتي خود بايد وفق اصل ۱۷۴ قانون اساسي به اين امور رسيدگي كند. قوه قضائيه نسبت به حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين طبق اين اصل مسئوليت ذاتي دارد.مجلس شوراي اسلامي از باب مسئوليت نظارتي خود بايد در اين امر پاسخگو باشد.

خود دولت از طريق تعزيرات و نيز سازمان حسابرسي پاسخگو باشد و چه خوب بود رئيس‌جمهور از طريق سازمان حسابرسي اين امر را تعقيب مي‌كرد و طبق ماده ۱۵۱ قانون تجارت متخلفين و مجرمين را براي تعقيب به دستگاه قضا معرفي مي‌كرد. نامه همتي به رئيس‌جمهور بخشي از حكايت غارت ارزي است كه به مقياس ۱۸ ميليارد دلار به دليل يك تصميم‌سازي غلط در دولت صورت گرفته است. دولت، مجلس و قوه قضائيه نبايد اين سرنخ را رها كنند.

بالاخره دستاورد نزدیک به صفر یا فتح‌الفتوح؟!
بهزاد نبوی در گفت‌وگو با خبر آن‌لاین ادعا کرد: دولت روحانی بهترین کاری که یک دولت بعد از انقلاب می‌توانست بکند، یعنی امضای برجام را انجام داده است، که واقعاً یک کار تحسین‌برانگیز است، ولی وقتی دوستان تندروی خودمان در داخل، هم صدا با آقای‌ترامپ نمی‌خواهند بگذارند نتیجه‌ای از برجام به دست آید، آقای روحانی چه‌کاره است؟! در دیداری که در ماه رمضان با ایشان داشتیم، آقای روحانی از حاضرین در جلسه پرسیدند که دولت چه نقشی در سیاست خارجی، اقتصاد، مسائل فرهنگی و... دارد؟ در دوره‌ آقای خاتمی، گرچه فشار روی آن دولت زیاد بود، ولی حداقل کنترل اقتصاد در دست دولت بود. متأسفانه در حال حاضر کنترل اقتصاد هم در دست دولت نیست.

عضو سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب همچنین مدعی شد: شصت درصد ثروت ملی کشور در دست چند نهاد است که آنها می‌توانند حتی با نرخ ارز بازی کنند. امروز می‌بینیم بدون هیچ دلیلی قیمت ارزهای خارجی پایین و بالا می‌رود، به‌نظر من این‌ها تصمیم‌گیری‌های قدرت‌های اقتصادی است، که دولت در آن نقش چندانی ندارد.

گفتنی است، برجام را بهترین کار یک دولت پس از انقلاب خواندن، جدیدترین چرب‌زبانی مدعیان اصلاح‌طلبی برای توافق یکطرفه‌ هسته‌ای است. پیش از این هم این طیف برجام را نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ایران، بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران، معجزه قرن، فتح‌الفتوح و آفتاب‌تابان خوانده بودند.

توافقی که به تصریح عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دستاورد نزدیک صفر داشته و یک حساب بانکی برای ایران باز نکرده از دیدگاه بهزاد نبوی بهترین کاری است که یک دولت بعد از انقلاب می‌توانست بکند! مطلب دیگر اینکه بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای را گردن منتقدان انداختن در حالی است که سینه‌چاکان برجام در طول مذاکرات و پس از آن درباره دستاوردهای آن بلوف زده‌اند و گنده‌گویی کرده‌اند اما منتقدان با نظرات فنی و کارشناسی معتقد بودند که امضای توافق بدون گرفتن تضمین، عدم توازن تعهدات، عدم همزمانی اجرای تعهدات و بدون پیش‌بینی مکانیسم شکایت و برگشت‌پذیری، منجر به خسارت محض می‌شود. قبلاً هم بارها نوشتیم که مدعیان اصلاحات اگر حرفشان راست است، بگویند چه کسی، کی، چگونه و با چه کیفیتی سبب اختلال در اجرای برجام و نتیجه آن شده است؟ طیف دروغ‌پرداز البته که پاسخی به این سؤال ندارد.

اما ادعای نقش حداقلی دولت در اقتصاد کشور و این جمله که «شصت درصد ثروت ملی کشور در دست چند نهاد است» در شرایطی است که بر اساس پژوهش‌های انجام شده و اعلام صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی، دولت با در اختیار داشتن سهم 70 تا 85 درصدی از کیک اقتصاد کشور، یکه‌تاز این عرصه است و مجموع حد و اندازه نهادهای‌ اشاره شده، کمتر از 9 درصد دارایی‌های دولت است. در این میان مدعیان اصلاحات و حامیان دولت برای فرار از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و کتمان وعده‌های بر زمین مانده و سوءمدیریت دولت در حل نابسامانی‌های اقتصادی به چنین‌ترفندها و ادعاهای مضحک و نخ‌نما شده‌ای دست می‌یازند.

روزنامه‌های زنجیره‌ای هم پاسخ ظریف به سؤال کیهان را قانع‌کننده ندانستند!
روزنامه‌های زنجیره‌ای پاسخ وزیر خارجه به خبرنگار کیهان را به‌صورت گسترده پوشش داده ‌اما در اقدامی ‌تأمل‌برانگیز، سؤال خبرنگار کیهان از ظریف را سانسور کردند. گویا این سؤال، مدعیان اصلاحات را نیز حسابی عصبی کرده است.

یکی از شعارهای پرتکرار و دهان پرکن مدعیان اصلاحات این بوده است: «دانستن حق مردم است»؛ اما متأسفانه این طیف هیچ‌گاه به این شعار عمل نمی‌کنند.

صبح دوشنبه - 14 مرداد -  نشست خبری «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. خبرنگار کیهان در این نشست از وزیر خارجه پرسید: «جناب آقای ظریف، شما 12 بهمن 97 در توئیتی نوشتید که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد. همچنین در هفته‌های گذشته گفتید که اگر به 4 سال قبل برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم. سؤال اینجاست که چرا باید توافقی که ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد، دوباره امضا کرد؟»

نکته قابل توجه اینجاست که ظریف در پاسخ طولانی خود به مسائلی پرداخت که نه فقط پاسخ سؤال کیهان نبود، بلکه - با عرض پوزش -  ادعاهای بی‌اساس دیگری بود که روزنامه کیهان در شماره دیروز در گزارشی با عنوان «مگر سؤال کیهان چه بود که ظریف را عصبانی کرد؟!» به تشریح آن پرداخت.

روزنامه‌های زنجیره‌ای دیروز به‌طور وسیع به پوشش نشست خبری ظریف و پاسخ وزیر خارجه به خبرنگار کیهان پرداختند. اما نکته قابل تأمل اینجاست که این رسانه‌های مدعی اصلاحات به هیچ عنوان به سؤال کیهان از ظریف نپرداخته و آن را سانسور کردند.

جالب اینجاست که روزنامه ایران - ارگان رسانه‌ای دولت -  و روزنامه زنجیره‌ای اعتماد
- به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس - در شرایطی که خبرنگاران‌شان در نشست مذکور از وزیر سؤال پرسیده بودند، اما پاسخ وزیر خارجه به خبرنگار کیهان را به‌عنوان تیتر اصلی شماره دیروز انتخاب کردند.

جالب‌تر اینجاست که این دو روزنامه همانند دیگر رسانه‌های مدعی اصلاحات، به هیچ عنوان در گزارش تفصیلی خود به سؤال کیهان‌ اشاره نکرده و آن را سانسور کردند.

کیهان در نشست خبری وزیر خارجه به اظهارات متناقض وی‌ اشاره کرد، اما هم آقای ظریف با عصبانیت به سؤال پاسخ داد و هم رسانه‌های اصلاح‌طلب تیغ سانسور بر آن کشیدند. گویا این سؤال، مدعیان اصلاحات را نیز حسابی عصبی کرده است.

این حرکت روزنامه‌های زنجیره‌ای به وضوح حکایت از آن دارد که آنها نیز پاسخ ظریف به سوال خبرنگار کیهان را قانع‌کننده ندانسته و برای حفظ آبرو این سوال را سانسور کرده‌اند.

دغدغه مردم تورم است نه حذف 4 صفر
در شرایطی که ارزش پول ملی طی یک‌سال اخیر به‌دلیل سیاست‌های ‌اشتباه دولت به یک‌سوم کاهش یافته است رئیس‌جمهور مدعی است برای همراهی با مردم چهار صفر را از پول ملی حذف می‌کند!
آقای روحانی، دیروز با حضور در وزارت امور خارجه با ‌اشاره به مصوبه هیئت دولت در تبدیل ریال به تومان گفت: استدلال من درباره مصوبه اخیر دولت و تبدیل پول ملی از ریال به تومان این بود که ما باید با زبان مردم حرف بزنیم. امروز در گفت‌و‌گوی مردم ریال جایگاهی ندارد و بیشتر در بانک‌ها و مکاتبات رسمی ریال نوشته می‌شود.

استدلال آقای رئیس‌جمهور برای تبدیل ریال به تومان شاید در ظاهر همراهی با مردم تلقی شود اما به نظر می‌رسد که در پوشش این اظهارات سیاست‌های‌ اشتباه اقتصادی دولت در کاهش شدید ارزش پول ملی مخفی شده است. به عبارتی وقتی در یکسال اخیر، 300 درصد از ارزش پول ملی کاسته شده است سخن از حذف چهار صفر مفهومی ندارد، زیرا اگر قرار به همراهی با مردم باشد دولت می‌بایست دلایل کاهش شدید پول ملی را برای مردم توضیح دهد.  از طرف دیگر، در یکسال گذشته تورم، رکوردشکنی‌های شدیدی داشته و حرکت خود را طبق آمارهای رسمی به سمت 50 درصد شتاب داده است؛ حتی پیش‌بینی می‌شود دولت تدبیر و امید اگر با همین روند پیش برود در ماههای آتی خاطره تورم 50 درصدی دوره سازندگی مجددا برای مردم زنده شود.

گفتنی است رئیس‌جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتی در سال 92، ملاک تورم را جیب مردم می‌دانست اما حالا که تورم به ارقام خیره‌کننده‌ای رسیده، به جیب مردم که هیچ، حتی به نرخ‌های رسمی تورم هم‌ اشاره‌ای نمی‌شود! ایشان باید توجه داشته باشند که مشکل امروز مردم تورم‌های بالاست، نه حذف چهار صفر!

بی‌بی‌سی از عصبانیت دست به تحریف زد
رسانه دولتی انگلیس، در انعکاس بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار زوج‌های جوان، دست به تحریف و شیطنت رسانه‌ای زد و سعی کرد رهبر معظم انقلاب را در مورد غرب، کم‌اطلاع نشان دهد. این شبکه با القای این گزاره نادرست، نوشت: «بنا بر آمار رسمی دولت آمریکا، متوسط تعداد اعضای خانوار در آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی 3/4 بوده است. یعنی هر خانواده 1/9 فرزند دارد. در ایران حدود ۶۰ سال پیش هر زن در طول دوران باروری‌اش هفت فرزند داشت اما این عدد حالا به حدود 1/7 رسیده است.»

شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی فارسی علاوه بر این، با القای اینکه معظم‌له صرفاً به‌دلیل مقابله با آمریکا، خواهان فرزندآوری شده‌اند، در تیتر خود نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به «آمار آمریکا» خواهان افزایش جمعیت ایران شد.»

و این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار زوج‌های جوان که در فروردین‌ماه سال جاری انجام شده و خبر آن دو روز پیش در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار معظم‌له منتشر شد، در «نکوهش کم‌فرزندی» فرموده‌اند: «به‌هرحال افزایش فرزند باید به‌صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ـ مثلاً در آمریکا ـ خانواده‌ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل، تشویق‌[هم] می‌شوند و هیچ‌کس مذمّتشان نمی‌کند. امّا نوبت به کشور ما که می‌رسد، این‌طرف قضیّه تشویق می‌شود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها.»

تحریف آشکار و البته ناشیانه رسانه روباه پیر به وضوح از اهمیت توصیه رهبر معظم انقلاب و نگرانی دشمنان از این توصیه راهگشا حکایت می‌کند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷