تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد مطلب : ۳۹۸۵۸۹
هنر ادیان - و بیشتر از همه اسلام - در این است که غرایز جنسی و غریزه‌ زوج‌طلبی انسان را - که غیر از غریزه‌ جنسی است - در خدمت تشکیل خانواده قرار داده است.
۰
plusresetminus
حجاب از دیدگاه رهبری
راه حفظ علقه زوجیت
در کار ازدواج و این مراسم، و رسم و سنتی که در اسلام و در همه‌ ادیان و در بشریت وجود دارد، به نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است. از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است، اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می‌خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می‌خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید.

هنر ادیان - و بیشتر از همه اسلام - در این است که غرایز جنسی و غریزه‌ زوج‌طلبی انسان را - که غیر از غریزه‌ جنسی است - در خدمت تشکیل خانواده قرار داده و کاری کرده‌اند که کانون خانواده، با پشتوانه‌ غریزه‌ جنسی، یا با پشتوانه‌ آن غریزه‌ دیگر - که از غریزه‌ جنسی عمومیتش بیشتر است - تحقق پیدا کند و باقی بماند. بعضی‌ها ممکن است در سنین خاصی نیاز جنسی هم نداشته باشند، اما نیاز به زوج‌طلبی را دارند و می‌باید زوجی از جنس مخالف را داشته باشند؛ زن و مرد فرقی نمی‌کند. مسکن، مایه‌ آرامش است. ادیان - و بیش از همه اسلام - اینها را پشتوانه‌ تشکیل خانواده قرار داده‌اند.

اگر انسانها رها بودند که غریزه‌ جنسی را هر طور می‌خواهند،‌اشباع کنند، یا خانواده تشکیل نمی‌شد، یا یک چیز سست و پوچ و تهدیدپذیر و ویرانی‌پذیر می‌شد و هر نسیمی او را به هم می‌زد. لذا در هر جای دنیا که می‌بینید آزادی‌های جنسی هست، در آنجا به همان نسبت خانواده ضعیف است؛ چون مرد و زن برای ‌اشباع این غریزه، احتیاجی به این کانون ندارند. اما در آنجاهایی که دین حاکم است و آزادی جنسی نیست، همه چیز برای مرد و زن هست؛ لذا این، حفظ و نگهداشته می‌شود.

اصل قضیه این است که باید کانون خانواده به وجود بیاید؛ اسلام این را خواسته است، شما یک دختر از جایی و یک پسر از جای دیگری می‌آیید و با یکدیگر آشنا و متصل می‌شوید؛ یک خانواده به وجود می‌آید. این خانواده، منشأ خیراتی است. در اداره‌ کشور و اداره‌ انسانیت، کارهای عظیمی به‌عهده‌ این خانواده است. این، چیز بسیار مهمی است، شما باید این را مواظب باشید و حفظ کنید.

با این کلمات عقدی که می‌خوانیم - که یک امر اعتباری است - یک علقه‌ اعتباری بین شما به وجود می‌آید. باید همه‌ همت دختر و پسر این باشد که این را حفظ کنند، مبادا با گله‌ها، با دلخوری‌ها، با افزون‌طلبی و پُرتوقعی‌ها، با بی‌محبتی‌ها و گاهی با دخالت‌های دیگران و از این قبیل، این کانون سست بشود. آن چیزی که مهم است، این است. هم دختر و هم پسر سعی کنند که این علقه‌ زوجیت را حفظ کنند. چگونه می‌توانید این علقه را حفظ کنید؟ البته آدم‌های عاقل و زیرک و با احساس و وجدان صادق، راهش را پیدا می‌کنند، این، با اطمینان و با محبت متقابل حفظ می‌شود. زن به مرد تحمیل نکند و زور نگوید؛ مرد هم به زن زور نگوید و افزون‌طلبی نکند؛ مثل دو رفیق و مثل دو شریک، با هم صمیمی باشند، تا این کانون خانواده حفظ بشود.

* پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴