تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۳۹۸۲۳۸
گزارش جدید مرکز آمار نشان می دهد که تورم مواد خوراکی در دهک های مختلف در تیرماه بین ۵۶ تا ۶۲ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل نیم درصد افزایش یافته است.
۰
plusresetminus
تورم ۶۲ درصدی مواد خوراکی در یک سال اخیر

بررسی های مرکز آمار نشان می دهد که محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥٦,٦ درصد برای دهک اول تا ٦٢,٨ درصد برای دهک دهم است.
هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٧ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٨ درصد برای دهک دهم است.  فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل نیم واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل هفت دهم واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
برهمین اساس، نرخ تورم کل کشور در تیر ماه ١٣٩٨ برابر 40.4 درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 40.1 درصد برای دهک اول تا ٤٣,١ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به سه درصد رسید که نسبت به ماه قبل (سه درصد) تغییری نداشته است.
گفتنی است، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به 40.4 درصد رسید که نسبت به 37.6 درصد ماه قبل 2.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، در تیرماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٩,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 48 درصد می‌باشد. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥٠,٤ درصد) ٢,٤ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ٤٠,٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧,٦ درصد) ٢,٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٣.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به تیر ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٧١,٨ و ٣٨,٤ درصد می‌باشد.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در تیر ماه ١٣٩٨ به عدد ١٧٨,٤ رسید که نسبت به ماه قبل ٢,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٩ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٩,٣ درصد) ٢,٤ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در تیر ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٦,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١,٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٤,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل (٥٦,٥ درصد) ٢,٢ واحد درصد کاهش داشته است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴