تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۹۷۹۵۶
۰
plusresetminus
جزئیات 6 خبر ویژه امروز سه‌شنبه 8 مردادماه 1398
به نام لیست امید ما را فرستادند اما با یأس بمباران‌مان کردند
عضو فراکسیون امید، با انتقاد از مواضع اصلاح‌طلبان علیه این فراکسیون گفت: آنها ما را بمباران یأس کردند.
محمدعلی وکیلی که سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی در سال 96 را بر عهده داشته، به شرق گفت: جریان اصلاحات بر اساس تحلیلی به روحانی رسید. اما جریان اصلاح‌طلبی در این‌جا خطای بزرگی کرد. خطای بزرگ این بود که مأموریت کسی را که به پاستور و کسانی را که به بهارستان فرستاد، مشخص نکرد. در نتیجه هرکسی با متر خود انتظارسازی کرد.
وی می‌افزاید: عملکرد فراکسیون امید قابل نقد است. اما عمل اصلاح‌طلبانه فراکسیون امید فراتر از انتظار بوده است.
فراتر از کارکرد این تیپ آدم‌ها بوده است. کسانی مثل الیاس حضرتی، وکیلی، کواکبیان و دیگران که هیچ‌وقت در سقف اصلاح‌طلبی تعریف نمی شدند. بنابراین کسی انتظار نداشت که به‌طور مثال وکیلی تبدیل به بهزاد نبوی در مجلس شود. اما هرکدام از ما در موضع اصلاح‌طلبی فراتر از انتظاری که پیش از رفتن به حاکمیت از ما وجود داشت، عمل کردیم. به‌طور مثال در گرفتن مجامعی که می‌توانست برای جریان اصلاح‌طلبی دردسرآفرین باشد. اگر فراکسیون امید نبود هیچ‌گاه شورای شهر اصلاح‌طلب شکل نمی‌گرفت.
وکیلی گفت: از روزی که منتخب بودیم و هنوز پا به مجلس نگذاشته بودیم، دوستان گفتند این‌ها آدم‌های رده چندم و محصول نظارت استصوابی هستند. به‌تازگی هم می‌گویند این‌ها منتخبان بین بد و بدتر هستند.
ما هنوز وارد مجلس نشده بودیم که بمباران یأس از سوی اتاق‌های فکر جریان اصلاح‌طلبی شروع شد.
آن برنامه‌ای روتین است که می‌گوید در حوزه‌های مختلف اقتصادی و... چه‌طور عمل کنیم. من از منظر گفتمان می‌گویم ما باید چه رویکردی را اتخاذ می‌کردیم؟ بنا بود چه نسبت سیاسی با وضع موجود قدرت داشته باشیم؟ مثل مجلس ششم باشیم؟
برداشت من این بود. باید کسی بود که می‌گفت آقای وکیلی تو اشتباه می‌کنی. به‌ هرحال، من در حد خودم به‌عنوان نماینده فراکسیون امید گفتم مأموریت ما جدال با قدرت نیست. مأموریت ما جلب اعتماد برای حل موضوعات است. یک اتفاق فکری می‌توانست به‌ من بگوید آقای وکیلی، فهم شما از مأموریت‌ غلط است و شما باید با چالش مطالبه‌گری کنید. اما هرگز این اتفاق نیفتاد. در حالی که نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس ششم را از بیرون تغذیه می‌کردند. با اینکه هرکدام به یک حزب وصل بودند و گفته می‌شود به لحاظ کنش سیاسی خبره‌تر از نماینده‌های فعلی بودند. به آنها برای نطق کمک می‌شد.

حمایت از تولید یا بدهکاران ارزی؟!
15 ماه پس از تصویب الحاقیه قانون «رفع موانع تولید»، دولت هنوز آیین‌نامه اجرایی این قانون را ابلاغ نکرده است.
جام‌جم با بیان اینکه چنین روندی به‌نام تولید و به‌کام بدهکاران ارزی می‌شود، نوشت: نمایندگان مجلس، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت۹۷، قانون الحاق موادی به «قانون رفع موانع تولید» را به تصویب رساندند كه ماده ۶۱ آن مقرر كرد به‌منظور بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص حل‌وفصل مشكلات واحدهای تولیدی، «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» پس از تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، توسط دولت ایجاد شود و متعاقباً در همین راستا، كارگروه‌هایی نیز در استان‌ها به ریاست استاندار تشكیل شوند. همچنین در ماده ۶۲ این قانون، بانك‌ها موظف شده‌اند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در كارگروه تسهیل، حداكثر ظرف مدت یك ماه موافقت كرده و در صورت مخالفت بانك با اعطای تسهیلات مصوب كارگروه تسهیل، دلایل و مستندات بانك‌ها برای استنكاف از پرداخت تسهیلات موردنظر، توسط هیئتی متشكل از خبرگان مورد وثوق بانكی و اقتصادی در هر استان مورد بررسی و اظهارنظر قرار گیرد.
اكنون بیش از 15 ماه از تصویب این قانون می‌گذرد اما هیئت وزیران نسبت به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و تعیین ضوابط اجرای این فرآیند اقدام نكرده است؛ اما ستاد تسهیل بدون تعیین ضوابط، مشغول فعالیت بوده و مصوباتی را ابلاغ می‌نماید كه وجاهت قانونی آن ابهامات زیادی را به همراه دارد.
این ستاد در مصوبه اخیر 118496/60 مورخ 29/4/1398 خود، بانك‌ها (حتی بانك‌های خصوصی) را از هرگونه اقدام حقوقی و قضایی در پرونده بدهكاران ارزی منع كرده و حتی دستور توقف اقدامات صورت گرفته را داده كه این امر خلاف صریح اصول قانون اساسی مبنی بر تعیین دادگستری به‌عنوان مرجع عام رسیدگی به تظلمات و شكایات است و در واقع قصد محدودكردن اختیارات بانك‌ها و صلاحیت دستگاه قضایی را دارد.

ستاد یادشده صرفاً می‌تواند نسبت به اعطای تسهیلات یا امهال آن دستور دهد در حالی كه در مصوبات اخیر خود ازجمله مصوبه فوق‌الذكر درخصوص بدهكاران ارزی به مواردی ورود كرده كه اساساً قانون‌گذار صلاحیتی برای آن تعیین نكرده است، ازجمله منع و توقف اقدام حقوقی و قضایی علیه بدهكاران، خارج نمودن از سرفصل بدهكاران غیرجاری (در حالی كه امهال ملازمه‌داری با تغییر طبقه بدهكاران در سرفصل بانك‌ها ندارد)، رفع محدودیت‌های انجام‌شده، اعطای دسته‌چك به بدهكاران بانكی و رفع محرومیت‌های قانونی ماده 5 مكرر قانون چك از دارندگان چك برگشتی نكته دیگر این‌كه امهال مطالبات كه جزو اختیارات ستاد یادشده است، صرفا باید در قالب موردی و مقید به زمان باشد در حالی كه دستورات اخیر ستاد یادشده بر امهال غیرمقید به زمان تاكید دارد كه با فلسفه امهال در تعارض است.
فرجام سخن این‌كه اقدامات اخیر ستاد تسهیل بدون تصویب آیین‌نامه اجرایی و ضوابط مشخص قانونی در واقع باعث ایجاد رانت برای برخی شركت‌های بزرگ و خاص دارای روابط با صاحبان قدرت گردیده كه توان گرفتن مصوبات از ستاد یادشده را دارند؛ امری که بسیاری از تولیدكنندگان واقعی از آن محروم می‌باشند.

نشنال اینترست: درگیری با ایران بازار انرژی آمریکا را نابود می‌کند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا، درگیری نظامی با ایران را موجب نابودی بازار انرژی آمریکا دانست.
کانر ساترلند در نشریه نشنال اینترست نوشت: درگیری نظامی با ایران فاجعه برای مصرف‌کنندگان و رانندگان آمریکایی است چرا که می‌تواند بهای نفت را تا 150 دلار در هر بشکه بالا ببرد.
حتی حملات موشکی جزئي و حملات سایبری ایران می‌تواند بهای نفت را تا 150 دلار در هر بشکه برساند که تقریباً 100 دلار بیش از بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت است.
بازارها حساسیت بسیاری به تنش‌های شدید در خاورمیانه نشان می‌دهند. پس از حملات به نفتکش‌ها در تنگه هرمز، بهای نفت خام بیش از چهار درصد افزایش یافت.
پس از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، باز هم شاهد افزایش 6 درصدی بهای نفت بودیم.
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آخرین چیزی که ترامپ انتظار آن را دارد، افزایش بهای نفت است.
بازیگران بدی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا حزب‌الله ممکن است تصمیمی برای حمله به دارایی‌های آمریکایی در منطقه داشته باشند، بنابراین ترامپ باید خطر پایین‌آمدن آرای خود در انتخابات بعدی را به جان بخرد.
بنابراین نبود چنین بازدارنده‌ای نه تنها به منافع آمریکا آسیب می‌رساند، بلکه نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای ما از جمله اسرائیل و عربستان سعودی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

عقب‌نشینی فرانسه از طرح تشکیل ناوگان حفاظتی مشترک با انگلیس در خلیج فارس
فرانسه، انگلیس را در زمینه پیشنهاد تشکیل ناوگان حفاظت دریایی در خلیج‌فارس تنها گذاشت.
روزنامه فیگارو گزارش داد که فرانسه مشارکت در طرح مذکور را به «تبادل اطلاعات» محدود کرده است(!)
این روزنامه نوشت: به نظر می‌آید تامین امنیت تنگه هرمز که در دو ماه گذشته هسته مرکزی کشمکش میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بوده، به مسأله بی‌نهایت پیچیده‌ای مبدل شود. آمریکا و اروپا هر یک طرحی دارند برای حفظ امنیت تنگه هرمز که تنها مکان رودررویی پاسداران و دریانوردان آمریکایی است، اما اروپائیان حاضر نیستند به آمریکائیان بپیوندند.
جرمی هانت، وزیر مستعفی امور خارجه بریتانیا، دوشنبه هفته گذشته پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» از تشکیل هرچه سریع‌تر ناوگان حفاظت دریایی اتحادیه اروپا با هدف حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس صحبت کرد.
فرانسه که دارای یک ناو محافظ در خلیج فارس است و دقیقا پیش ار توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» اطمینان داده بود قصد ندارد نیروها و تجهیزات نظامی خود را در این منطقه افزایش دهد، در وهله اول حمایت خود را از طرح بریتانیا برای حفظ امنیت تنگه هرمز اعلام داشت اما سه روز بعد از موضع خود عقب‌نشینی و پیشنهاد کرد که تنها در تبادل اطلاعات با متحدینش همکاری کند.
ژان مارک ریکلی از مرکز سیاست و امنیت ژنو می‌گوید: اروپائیان دارای ناو کافی برای اسکورت نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیستند.
هشدارهای ایرانیان، اروپائیان را از تصمیم خود برای ایجاد ائتلاف در جهت تامین امنیت تنگه هرمز منصرف کرد.

خبرگزاری فرانسه: برجام هیچ مزیت اقتصادی برای ایران ندارد
خبرگزاری فرانسه می‌گوید برخلاف قرارهای برجامی، هیچ مزیت اقتصادی متوجه ایران نشده است.
به گزارش دویچه وله همزمان با تشدید بحران نفتکش‌ها، شرکای باقیمانده ایران در مذاکرات هسته‌ای گرد هم می‌آیند، دستور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر خارجه، «شرایط جدید» و انتظارات تهران برای پایبندی به برجام خواهد بود.
پایتخت اتریش روز یکشنبه آینده میزبان اعضای کمیسیون مشترک برجام خواهد بود. نشست با حضور معاونان وزیر خارجه کشورهای چهار بعلاوه یک تشکیل می‌شود و هدف آن، آماده‌سازی نشست وزیران خارجه برای نجات برجام عنوان شده است.
نشست اضطراری وین به درخواست شرکای اروپایی ایران در برجام برای بحث پیرامون «وضعیت جدید» برگزار می‌شود؛ وضعیتی که ناشی از اعلام عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی است. ایران انتظار دارد که اروپا پیشنهادهای معقولی برای ادامه پایبندی به برجام ارائه دهد.
دویچه وله همچنین به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: قرار بود در برجام، ایران به ازای محدود شدن طرح‌های اتمی‌اش از شر تحریم‌ها نجات یابد؛ اما با خروج آمریکا از این توافق، هیچ مزیت اقتصادی متوجه ایران نشده است.
ایران در ماه مه اعلام کرد که بخشی از تعهدات برجامی خود را در پاسخ به فشارهای آمریکا زیرپا می‌گذارد. تهران از سایر شرکای برجام، به ویژه از آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز گله‌مند است که از بیم واشنگتن، به وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند. در نخستین هفته ماه ژوئن، تهران خبر داد که غلظت مجاز 3/67 درصدی در غنی‌سازی اورانیوم را زیرپا گذاشته است.
دویچه وله در ادامه می‌افزاید: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیش‌تر در تماسی تلفنی با مکرون گفته بود بسته پیشنهادی اروپا نقش جبران‌کننده‌ای ندارد و انتظار تهران از یک برنامه عملیاتی روشن و واجد زمان‌بندی را برآورده نمی‌کند. آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که 28 ژوئن برگزار شد، یک روز پیش از این نشست، رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایران نوشت: «ما از اروپایی‌ها نمی‌خواهیم بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ما فقط می‌خواهیم نفت‌مان را بفروشیم.»

نمی‌توانیم هم بگوییم اصلاح‌طلبیم و هم انتخابات را تحریم کنیم
فعالان اصلاح‌طلب می‌گویند امکان تحریم انتخابات وجود ندارد و مدعیان تحریم انتخابات، همان‌هایی هستند که باعث زمین‌گیری اصلاح‌طلبان در دهه 80 شدند.
حسن رسولی (عضو شورای شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) با رد ادعای برخی مدعیان اصلاح‌طلبی درباره تحریم انتخابات، به روزنامه فرهیختگان گفت: تحریم انتخابات با قاموس اصلاح‌طلبی منافات دارد.
وی افزود: «هنوز در مرحله تعیین استراتژی نهایی اصلاح‌طلبان قرار نداریم، لذا نقطه‌نظراتی که گفته می‌شود نقطه نظرات فردی است.
رسولی درباره اصرار برخی چهره‌های صاحب‌نفوذ در این جریان برای تحریم انتخابات تصریح کرد: «ماهیت انتخابات مجلس به‌گونه‌ای است که هیچ جریان سیاسی‌ای قدرت و توان تحریم مطلق انتخابات را ندارد، چون انتخابات در ایران حزبی نیست.
همین موضوع مشارکت را تا حد زیادی تضمین می‌کند. بنابراین می‌بینیم که ضریب مشارکت عمومی در انتخابات مجلس همواره بالای 50 درصد بوده و این چیزی است که در دوره‌های نهم، هشتم و هفتم مجلس نیز مشاهده شد.
از سوی دیگر حسین کمالی دبیرکل حزب کار (از مجموعه احزاب اصلاح‌طلب) می‌گوید: شرط و شروط‌گذاشتن برای شرکت در انتخابات، غیرمنطقی است.
وی می‌افزاید: «مردم نسبت به شرایط فعلی و اقداماتی که رأی‌دهندگان قبلی داشتند، چندان رضایت‌مندی‌ای از خودشان نشان نمی‌دهند. در حقیقت از عملکرد مجلس رضایت‌مندی به‌طور کلی به‌چشم نمی‌خورد. نمایندگان مجلس خواسته‌ها، مشکلات و نیازهای مردم را نتوانستند پاسخ بدهند. به نظرم این نارضایتی در میان مردم وجود دارد.»
نماینده سابق مجلس تأکید کرد: «وقتی می‌گوییم یک عده‌ای بیایند انتخاب شوند، آن عده‌ای که می‌خواهند انتخاب شوند باید بتوانند کار کنند. انتخاب نمی‌شوند که بروند و صندلی را پر کنند.
گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی هم گفته است: همان‌هایی که در دهه 80، طرح خروج از حاکمیت را مطرح کردند؛ باعث زمین‌گیری اصلاح‌طلبان شدند.
وی تأکید کرد: تحلیل کسانی که پشت ایده تحریم انتخابات هستند، نسبت به انتخابات بسیار اشکال دارد. متأسفانه از گذشته هم درس نگرفته‌اند، یعنی همان زمان که عده‌ای از اصلاح‌طلبان طرح خروج از حاکمیت را مطرح کردند، کل اصلاح‌طلبان را زمین‌گیر کردند و باعث آن شکست‌ها در دهه 80 شدند. بنابراین آنچه آزموده‌ایم نباید بیازماییم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰