تاریخ انتشارجمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۳۹۷۶۵۷
رئیس بانک مرکزی دوره اصلاحات گفت: در بحث برجام و مذاکرات اصلا یک نفر هم از بانک مرکزی کشور ما حضور نداشت؛ متن برجام را طرف می‌نوشت و جلوی ما می‌گذاشت و حتی با لغات آن بازی می‌کردند. هرچند مذاکره‌کنندگان زحمت می‌کشیدند اما آن خرد جمعی وجود نداشت.
۰
plusresetminus
متن برجام را طرف مقابل می‌نوشت و جلوی ما می‌گذاشت!

ابراهیم شیبانی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و رئیس بانک مرکزی در دوره اصلاحات، در برنامه جهان آرا با بیان اینکه ما شاید آن خرد جمعی لازم را در تهیه برجام بکار نگرفتیم، گفت: مثلا در زمان برجام ما گفتیم که تعهد طرف مقابل درباره سوئیفت در برجام اصلا مشخص نیست اما دوستان از دولت آمدند و به شدت با نظر ما مخالفت کردند.
 وی در همین زمینه اظهار داشت: در بحث برجام و مذاکرات اصلا یک نفر هم از بانک مرکزی کشور ما حضور نداشت؛ متن برجام را طرف می‌نوشت و جلوی ما می‌گذاشت و حتی با لغات آن بازی می‌کردند. هرچند مذاکره‌کنندگان زحمت می‌کشیدند اما آن خرد جمعی وجود نداشت.

به گزارش رجا نیوز، رئیس بانک مرکزی دوره اصلاحات ضمن قدردانی از تیم دیپلماسی کشور، خاطرنشان کرد: طرف مقابل در سند برجام با واژه‌ها بازی می‌کردند و ما هرچه می‌گفتیم، آنها می‌گفتند منظور ما چیز دیگری بوده است.

وی تصریح کرد: باید گروه قوی‌تری در برجام مذاکره می‌کردند و از افراد متخصص و کارشناس استفاده می‌کردیم. چه‌اشکالی داشت افراد زبده و متخصص را می‌بردند؟

گفتنی است،‌ اشاره عضو شورای راهبردی روابط خارجی به بازی حریف با واژ‌ه‌ها در برجام و نگارش توافق هسته‌ای از سوی آنها، جزو نکاتی است که دلسوزان انقلاب در طول مذاکرات هسته‌ای نسبت به آنها بارها تصریح کرده و هشدار داده بودند. آنها تأکید داشتند که طرف‌های آمریکایی و اروپایی تسلط و تبحر خاصی در جنگ کلمات و به‌کار بردن واژه‌های قابل تفسیر دارند. بر این اساس، مذاکره‌کنندگان باید در راستای حفظ منافع ملی و مصالح کشور مراقب این‌ترفند حریف باشند و مقابل متن از قبل نوشته شده برجام با مداقه و باریک بینی و با در نظر گرفتن خطوط قرمز نظام برخورد کنند. هشدارهایی که بی‌توجهی به آنها ماحصلی جز باقی‌ماندن تحریم‌ها و تعطیلی برنامه هسته‌ای نداشت.

شیبانی به موضوع FATF نیز‌ اشاره کرد و گفت: اگر ما به فرض آن را امضا کنیم، باید مانند خودشان اجرا کنیم. چنین قراردادی قطعا برای ما موضوعیت ندارد، آن‌ هم با این وضع تحریم که مدام بگویند این کار را بکن این کار را نکن. ما اعتماد نداریم چرا که در صورت اجرا بلافاصله داستان برجام پیش می‌آید، چون در بحث هسته‌ای هم ما در همان هفته اول تعهداتمان را انجام دادیم.

رئیس بانک مرکزی در دوره اصلاحات تأکید کرد: اینکه می‌گویند اگر این قرارداد را امضا کنید از تحریم بیرون می‌آیید غلط است. من از این(قرارداد) بیم دارم چرا که ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها اگر محاصره انرژی شوند، از پا در می‌آیند اما در کشور ما اینگونه نیست و به‌خاطر تولید و بُعد جغرافیایی تحریم ناپذیر هستیم.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با‌ اشاره به اینکه متأسفانه بخش نظارت در حوزه اقتصادی رها شده است، گفت: اینکه بخواهیم رها کنیم که قیمت هر کالا خود اصلاح شود صحیح نیست.

شیبانی تصریح کرد: حرف من اقتصاد پلیسی نیست اما اگر سوبسید می‌دهیم باید نظارت بر آن را هم قوی کنیم.

رئیس بانک مرکزی در دوره اصلاحات با بیان اینکه اگر مدیریت و نظارت قوی باشد تحریم هم کمرنگ می‌شود، افزود: سهم ضعف در مدیریت بیشتر از سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی است.

شیبانی با بیان اینکه مردم باید ببینند دولت نظارت می‌کند و با کسی تعارف ندارد، گفت: در مشکلاتی که در حوزه ارز پیش آمد، ما گفته بودیم که نباید اینقدر ارز رها شود؛ وقتی سیاست غلط می‌گذارید نتیجه آن هم غلط می‌شود.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: گرانی‌هایی مانند خرما چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟ این محصولات که تماما از خودمان است. لذا مشخص است که ما از داخل مشکل داریم.

وی بیان داشت: ممکن است بخش کمی‌مانند قطعات و موارد اینگونه بستگی به تحریم داشته باشد اما زندگی عادی مردم اینها نیست. بحث، همان کالاهای اساسی است که یک مرتبه 4 برابر می‌شود که این اصلا ربطی به تحریم ندارد.

رئیس بانک مرکزی در دوره اصلاحات ابراز تأسف کرد که متأسفانه در حال حاضر ما دیپلماسی اقتصادی نداريم و گفت: دیپلماسی اقتصادی این است که وزارت امور خارجه ما هدف اصلی را اقتصاد قرار دهد.
شیبانی اظهار داشت: این غلط است که مردم ما فکر می‌کنند افغانستانی‌ها در کشور ما سربار هستند. افغان‌ها سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در کشور ما دارند و پولش را هم نقدا پرداخت کرده‌اند.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ما به افغانستان 3 میلیارد دلار صادرات داشتیم که صادرات غیرنفتی ما به اروپا نصف آن است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴