تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۹۷۵۶۳
بازیگر نمایش‌ «رومئو ژولیت» گفت: بسیاری از این بداهه‌ها توسط کارگردان طراحی شده بود تا فاصله گذاری اتفاق بیفتد و عروسک‌گردان‌ها خودشان با هم چالش داشته باشند، اما بعضا اتفاق‌هایی رخ می‌دهدکه غیر مترقبه است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،«امیر سلطان احمدی» بازیگر نمایش «رومئو ژولیت» به کارگردانی هادی حجازی فر در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره اینکه چرا در این اثر نمایشی به جای عروسک از گل استفاده شده است، گفت: البته بهتر است کارگردان در این باره نظر دهد، اما آنچه برای من در این کار جذابیت داشت جان بخشی به اشیاء بود. همان اشیایی که در یک رستوران و کافه وجود دارد در اینجا به آنها جان بخشی شده و این جادوی کار عروسکی است. اینکه در لحظه با تماشاچی قرارداد گذاشته می‌شود تا گل زرد نقش رومئو و گل قرمز نقش ژولیت را بازی کند، باعث می‌شود تماشاچی هم این را بپذیرد و دیگر برایش مهم نیست که آن عروسک چه قابلیتی دارد، چراکه مخاطب با شما همراه است.

وی با اشاره به اینکه این سبک کار فرمتی از یک کار عروسکی است، بیان داشت: این کار نیز خیلی قابل قیاس با سایر فرمت‌های دیگر نیست. قطعا اگر حجازی فر بخواهد کار کند نمونه‌های دیگری مثل ملاقات بانوی سالخورده است. کارهای هنری مثل دو سه غذای خوشمزه است و شاید کیفیت هیچ وقت قابل توصیف نباشد و هر گلی یک بویی دارد. ممکن است یک روزی حجازی فر رومئو ژولیت را با سبک دیگری کار کند و مخاطبان هم دوست داشته باشند اما این سبکی که ما کار کردیم را خودم خیلی می‌پسندم.

این بازیگر درباره اینکه کارهای عروسکی برای بزرگسال شما را با چه چالش‌هایی مواجه می‌کند، ‌گفت: از سال ۷۹ تا همین امسال دو سه بازه را پشت سر گذاشتم. یک بازه در دوره دانشگاه بوده که مختص جوان‌ها بوده است. چالش اول من به عنوان نمایشگر عروسکی وقتی بود که اولین کار صداپیشگی ام را می‌خواستم در حوزه کودک و برای شبکه دو انجام دهم و آنجا متوجه شدم خیلی از شوخی‌هایی که در دوره دانشجویی استفاده می‌کردیم در اینجا پاسخگو نیست چون مخاطب ما تغییر کرده و ما خیلی برای این ماجرا آموزش ندیده بودیم. برای کار بزرگسال عروسکی که اولین بار با مریم سعادت کار کردم نیز کارگردان‌های مختلف برای تغییر من از آن فضا به فضای بزرگسال کمک بسیاری کردند.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت در حوزه عروسک گردانی بیشتر چالش داریم یا بازی کردن و در همه به صورت همزمان باید به این فکر کنیم که مخاطبمان بزرگسال است و در طی این سالها با تجربه‌ای که کسب کردم این را می‌دانم که چه شوخی‌هایی برای کودک و چه شوخی‌هایی برای بزرگسال کاربرد دارد.

این بازیگر در ادامه افزود: هادی حجازی‌فر کارگردان این تئاتر خودش طناز است، اما مخاطب عام او را به عنوان طنزپرداز نمی‌شناسد و او در این بخش بی بدیل است و در ایده شوخی و طراحی شوخی‌ها به بچه‌ها در این نمایش بسیار موثر بود.

عروسک‌گردان پسرعمه زا در مجموعه «کلاه قرمزی» با اشاره به مشکلاتی که بابت بازی دادن عروسک‌ها بوجود می‌آید، گفت: سری پیش که ما اجرای عمومی رفتیم از گل مصنوعی که در بازار وجود دارد استفاده کردیم اما در این سری خانم بلمه به گروه اضافه شد و استراکچری برای گل‌ها تعبیه کرد و از طریق مفتول به این گل‌ها که دیدید، تبدیل شد و همین کمک‌های بسیار خوبی به ما در بازی دادن گل‌ها کرد. در ادامه حجازی‌فر پیشنهاد داد که رومئو دو پا داشته باشد. شاید تنها مشکلی که وجود داشت این بود که بعد از مقداری فرم دادن به این مفتول‌ها ممکن است آسیب ببینند و حتی در یکی از اجراها یک پای عروسک کامل قطع شد و مجبور بودم ادامه دهم. اما معتقدم وقتی با تماشاچی صمیمی باشید همه این مشکل‌ها را می‌پذیرد. یا یک بار سوزنی که در انتهای ساقه رومئو بود، شکست و یک پایش از پای دیگر کوتاهتر شد. فرمت کار طوری است که تماشاچی از دیدن برخی ایرادهای کار شگفت زده نمی‌شود.

وی درباره اینکه تا به حال تجربه نمایش‌هایی که در آنها هم بازیگر بودم و هم عروسک‌گردان و صداپیشه را داشتم، افزود: برای نمایشگر عروسکی که سالها این کار را انجام می‌دهد چنین کاری سخت نیست، اما اگر کسی باشد که فقط کار عروسکی کرده باشد و یا فقط بازیگری و این اولین تجربه‌اش بوده او را نگران می‌کند. اما برای من بسیار لذت‌بخش بود.

نویسنده «شکرستان عروسکی» در ادامه با بیان اینکه همیشه از این سبک کارها استقبال می‌کنم، بیان داشت: همیشه کارهایی که در کنارش فانتزی و اتفاق‌های عروسکی وجود دارد را دوست دارم و اگر قرار باشد یک روز نمایشی را کارگردانی کنم همیشه ایده‌های فانتزی و عروسکی و در بخش کوچکی هم از تکنیک‌های عروسکی استفاده خواهم کرد.

 

این کارگردان عروسکی درباره استفاده از بداهه‌های فراوانی که حین اجرای این نمایش دیده می‌شد، عنوان داشت: بسیاری از این بداهه‌ها توسط کارگردان طراحی شده بود تا فاصله گذاری اتفاق بیفتد و عروسک‌گردان‌ها خودشان با هم چالش داشته باشند، اما بعضا اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و ما با اتفاق‌هایی مواجه می‌شویم که غیر مترقبه است و در چنین شرایطی مجبوریم برای اینکه صحنه نیفتد در لحظه از دیالوگ‌های بداهه استفاده کنیم. در حالت کلی تعداد زیادی از بداهه‌هایمان را از شب قبل با هم هماهنگ می‌کنیم.

 نمایش «رومئو ژولیت» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و بازی بهادر مالکی،‌ امیر سلطان احمدی و میثم کریم پور هر شب در تماشاخانه هامون بروی صحنه می‌رود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲