کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به کارنامه شورای حفظ حقوق بیت المال/ شورا به جایگاه تاثیرگذار خود باز می‌گردد؟

1 مرداد 1398 ساعت 9:15

شورای حفظ حقوق بیت المال با تعامل و همکاری قوه قضائیه اقدامات متعددی بمنظور احقاق حقوق دولت و بیت المال انجام داد و نتایج موثری نیز در جهت استـرداد اراضی تصرفی به دست آورد.


به گزارش بلاغ،شورای حفظ حقوق بیت المال در سال 83 و با تعامل دولت و قوه قضائیه در سطوح استانی و کشوری ایجاد شد. برنامه این شورا حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی، حول دو محور پیشگیری از تصرف اراضی دولتی و همچنین استیفای حقوق دولت بود و اقدامات قابل توجهی را نیز در این راستا انجام داد.

این شورا با تعامل و همکاری قوه قضائیه اقدامات متعددی بمنظور احقاق حقوق دولت و بیت المال انجام داد و نتایج موثری نیز در جهت استـرداد اراضی تصرفی به دست آورد.

*نگاهی به کارنامه شورای حفظ حقوق بیت المال

اخیرا حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود عزل شده است. معصوم نماینده وزارت راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال و رئیس این شورا محسوب می‌شد. وی مسئول اجرای ماده 477 قانون آئین دادرسی کیفری (ماده ۱۸ اصلاحی سابق)، کل وزارت راه و شهرسازی را هم بر عهده داشت.

در کارنامه این شورا به خصوص در دوره ریاست معصوم موارد قابل اعتنایی از مبارزه با زمین‌خواری به چشم می‌خورد.

مبارزه با زمین خواران پردیس یکی از نقاط قابل قبول در پرونده عملکرد این شورا است. در یکی از پرونده‌های پردیس شخصی با سند سازی 1700 متر را با سند سازی و درخت کاری تصرف کرده بود و شورا با ورود به این پرونده و پیگیری های قضایی توانست آن‌ها را خلع ید کند و در حال حاضر واحدهای مسکن مهر پردیس در آن محل ساخته شده است.

علاوه بر آن پرونده های مهاب قدس و تاید واتر از نمونه های موفق عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال در زمان معصوم است. در همین راستا به پرونده شهرک ژاندارمری نیز می‌توان اشاره کرد که مفاسد زیادی در آن وجود داشته و دارد که با پافشاری‌های شورای حفظ حقوق بیت المال، این پرونده به شورا برگشت و مورد بررسی قرار گرفت. در رابطه با پرونده‌های کشاورزی نیز می‌توان به پرونده‌هایی نظیر طرشت و برخی دیگر از نقاط تهران اشاره کرد. در پرونده‌های کلان دیگری نیز در حوزه راه آهن، فرودگاه امام و ایران ایر نیز شورای مذکور ورود کرده و موثر واقع شده است.

با این وجود مهمترین اقدام این شورا، ورود به پرونده پدیده شاندیز مشهد بود که با کمک اقدامات کارشناسی و حقوقی توانست متخلفان را از دور فعالیت خارج کنند.

در یک پرونده‌ای دیگر، زمینی را در سعادت آباد برای ساخت حسینه اختصاص یافت اما با تغییر کاربری در حال ساخت و ساز مسکونی هستند. لازم به ذکر است که مساحت این سازه در سعادت آباد 3000 متر است و ارزش بسیار بالایی دارد و فرد موثر در تصرف این زمین نیز یکی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس است..

از سوی دیگر، علی رغم مخالفت هایی در دولت، ظاهرا آیت الله رئیسی در قوه قضاییه درصدد است شورای عالی مبارزه با زمینخواری را تشکیل دهد. چنانکه رئیس جدید قوه قضائیه در زمینه حقوق عامه در دادستانی کل و شورای حفظ بیت المال تاکیدات بسیاری بر مبارزه با پدیده زمینخواری داشته است. 

*وضعیت مبهم شورای حفظ حقوق بیت المال

لازم به ذکر است که کارگروه راه و شهرسازی زیر نظر دادستان کل کشور است. در همین راستا شورا باید در درون وزارت خانه ها ساختارهای قدرتمند داشته تا بتواند کار موثری انجام دهد و نوعی از راهبری نیز در کل مجموعه دولت ساماندهی کند. اما این نگرانی وجود دارد که بسیاری از پرونده های کلان در این حوزه، در خلاء شورا به سازمان‌هایی برگردد  که نه اعتبار لازم را در قوه قضاییه دارند و نه نیروی کارآمدی برای پیگیری چنین اموری در اختیار دارند.

از نکات مهم این شورا اداره شدن زیر نظر وزیر بود که معاونت ها نسبه به آن پاسخگو بودند و در مقابل شورا جز وزیر، به کسی پاسخ گو نبود و خود این موضوع جنبه بازدارندگی در حوزه مدیران تخلف را داشت.

به این نکته باید اشاره کرد که این شورا با توجه به جایگاهی که داشت از قضات به نام و بازنشسته دیوان عالی کشور و دستگاه قضایی همچنین اساتید دانشگاه استفاده می‌کرد و مجموعه‌ای قابل اتکا در دولت از نظر نیروی انسانی را در اختیار داشت و به همین دلیل دستگاه قضایی برای این مجموعه جایگاه خاصی قائل بود و از آن حمایت می‌کرد.


کد مطلب: 397558

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/397558/نگاهی-کارنامه-شورای-حفظ-حقوق-بیت-المال-شورا-جایگاه-تاثیرگذار-خود-باز-می-گردد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com