میزگرد تخصصی فوتبال پایه و ارائه راهکار برای آینده با توجه به اهمیت موضوع با حضور کارشناسان ذی‌ربط به میزبانی خبرگزاری فارس استان مرکزی برگزار شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،سال‌ها است بحث فوتبال پایه در جامعه ورزش و فوتبالی جامعه مطرح است، اما متأسفانه فوتبال پایه در ایران جایگاهی ندارد و کمتر توجهی به آن می‌شود.

اهمیت فوتبال پایه به اندازه‌ای است که می‌توان به جرأت گفت یکی از عوامل موفقیت تیم‌های بزرگ فوتبال پرداختن این کشورها به فوتبال پایه و توجه به زیرساخت‌ها است.

با توجه به اهمیت فوتبال پایه سرویس ورزشی خبرگزاری فارس استان مرکزی برای اولین بار در سطح استان میزگردی را با عنوان عملکرد فوتبال پایه و ارائه راه‌کارها را برگزار کرد.

در این میزگرد سعی شده از تمام سلایق فوتبالی استفاده شود تا نظرات خود را بیان کنند، هرچند مسئول کمیته جوانان هیأت فوتبال استان به دلیل مسافرت بودن و دو تن از مدیران باتجربه مدارس فوتبال بدون اعلام دلیل در این میزگرد شرکت نکردند، اما این میزگرد با حضور هشت نفر از پیشکسوتان و متخصصان، مدیران مدارس فوتبال و مربیان باتجربه و جوان و همچنین مسوولان سابق هیأت فوتبال برگزار شد.

پرداختن به فوتبال پایه ابعاد گسترده‌ای دارد که برای ریشه‌یابی هر کدام از این ابعاد به ساعت‌ها وقت نیاز است اما استعدادیابی مدارس فوتبال، فستیوال‌ها، ارزشیابی و بازرسی از مدارس فوتبال، اردوهای انتخابی تیم ملی و استعدادیابی مناطق برگزاری مسابقات رده‌های سنی پایه و مسابقات مدارس فوتبال از اهم آنها می‌باشد.

امید است با انتشار این میزگرد توانسته باشیم ذره‌ای ناچیز به جامعه فوتبال استان بدون هیچ حب و بغضی خدمت کرده باشیم.

استعدادیابی در استان هیچ مفهوم و معنایی ندارد

محمدعلی رمزی پیشکسوت و مسئول سابق کمیته جوانان هیأت فوتبال استان مرکزی در این نشست تخصصی گفت: اولین مشکل در فوتبال پایه استان نداشتن باشگاه است، به نظر من آلومینیوم هم باشگاه نیست، در فوتبال باشگاه آلومینیوم که بزرگ‌ترین باشگاه استان است؛ آکادمی یا بهتر است بگوییم مدرسه فوتبالی که از نظر امکانات تمام لوازمش مهیا است هنوز برای استعدادیابی از فوتبال‌آموز پول دریافت می‌کند، با این شرایط از دیگران چه انتظاری است؟

وی افزود: در فوتبال استان بازیکنی که بخصوص در تیم آلومینیوم از پایه شروع کرده باشد تا به تیم بزرگسالان راه پیدا کرده باشد، نداریم و در 17 سالی که در لیگ دسته اول تیم داریم هیچ بازیکنی از تیم پایه به لیگ راه پیدا نکرده، این در حالی است که در حال حاضر استان‌هایی که بازیکن در تیم‌های ملی پایه دارند بازیکن در همان استان رشد کرده است.

این پیشکسوت فوتبال بیان داشت: متأسفانه مدارس فوتبال استان تا 14 سال بازیکن را آموزش می‌دهند و بعد بازیکن رها می‌شود، یعنی بحث پرورش استعداد در استان هیچ معنا و مفهومی ندارد.

رمزی ادامه داد: سال‌های قبل در رده‌های سنی پایه و آموزشگاه‌ها یک تیم کامل فعالیت داشت، اما امروز نمی‌توانیم حتی یک تیم تشکیل دهیم که بتواند در لیگ کشوری حرفی برای گفتن داشته باشد و تنها چیزی که در رشد مؤثر است از اراک بیرون رفتن است.

وی افزود: مسئله مهم‌تر اینکه مدارس فوتبال در کل کشور منبع درآمد شده‌اند که آن‌هم دلیل دارد چون مدارس نه زمین چمن از خودشان دارند نه دیگر امکانات، در این صورت مؤسس مدرسه فوتبال به دنبال برآورد هزینه است که امسال سود می‌کند یا ضرر ضمن اینکه آموزش نیز در مدارس فوتبال بی‌معنا شده است.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه در بحث استعدادیابی در استان هیچ برنامه استعدادیابی وجود ندارد و در رده‌های سنی پایه هیچ میزبانی اردوهای استعدادیابی مناطق انجام نشده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته اگر میزبان می‌شدیم با لابی و التماس و حتی دعوا یکی دو نفر را به اردوهای استعدادیابی کشوری اعزام می‌کردیم که در مرحله بعدی توانایی خود بازیکن بود که در اردو بماند یا خط بخورد، در چند سال گذشته یک نفر از تیم پتروشیمی تا مرحله سوم انتخابی حضور داشت و بنده شاهد بودم که در آکادمی ملی فوتبال مرحوم شاه‌محمدی اصرار داشت که هر طوری شده دو نفر از استان مرکزی را انتخاب کنید تا انگیزه شود برای بچه‌ها، اما در لیست تیم ملی دیدم از بعضی استان‌هایی که اصلاً فوتبال ندارند مثل اردبیل و ایلام بازیکن انتخاب شده است ولی از استان مرکزی یک نفر هم حتی دعوت نشده است، ما باید حداقل راهی را پیدا می‌کردیم که بازیکن استان در لیست دعوت شده قرار می‌گرفت که این هم در سال گذشته نداشتیم، چیزی که در فوتبال استان مشکل‌ساز شده بازیکنان جوان و امید به علت عدم حمایت فوتبال را خیلی زود کنار می‌گذارند، چون هیچ انگیزه‌ای ندارند.  

لزوم استفاده از مدیران نخبه و تخصصی در هیأت فوتبال  

مدیرعامل انجمن پیشکسوتان فوتبال استان و مربی رده‌های سنی پایه نیز گفت: این اولین میزگردی است که در ارتباط با فوتبال پایه و مدارس فوتبال و استعدادیابی برگزار می‌شود، من به گذشته برنمی‌گردیم اما اگر بخواهم برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم که بعد از 40 سال دیگر دوباره بگوییم چرا به آنجا نرسیده‌ایم آنچه حرف اول را می‌زند و باید پیگیری شود تشکیل یک همچنین جلساتی است، باید حرکت از ریشه درست شود.

علیرضا علیدادی افزود: ما باید در نظام مدیریتی در مدارس فوتبال تغییراتی به وجود آوریم اگر برگردیم به قضایای گذشته هیچ‌چیزی عایدمان نخواهد شد توصیه نظام مدیریتی استفاده از مدیران نخبه و تخصصی در هیأت فوتبال است که اگر این‌گونه نشود باز به روال گذشته برمی‌گردیم.

وی تصریح کرد: بحث بعدی افزایش مراحل استعدادیابی است که ما باید مدارس فوتبال را افزایش دهیم، آیین‌نامه و دستورنامه و دستورالعمل‌ها را کامل اجرا کنیم، مدارس فوتبال باید سه سال سابقه فعالیت داشته باشند تا ارزشیابی شوند، اگر می‌خواهیم که انسان از فوتبال لذت ببرد باید کارهای کلیدی و بزرگ انجام دهیم، اگر در مورد مسائل گذشته صحبت کنیم وقت تلف کردن است باید برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشیم، وقتی برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشیم دیگر وسط کار نمی‌توانیم به‌دلخواه مسئله‌ای را اجرا کنیم و سلیقه‌ای عمل کنیم.

کارشناس مسائل فوتبال ادامه داد: متأسفانه در فوتبال ما باری به هر جهت عمل می‌شود، اگر در برنامه‌ریزی که انجام می‌شود از هر طرفی فشار وارد می‌شود باید آن را قطع کنیم و اگر توانایی را نداریم به خاطر عدم برنامه‌ریزی درازمدت است، ما نمی‌خواهیم خودمان را با مدرسه فوتبال آژاکس مقایسه کنیم اما اگر مدرسه فوتبال فولاد خوزستان را مثال بزنیم خیلی بهتر است چون آنها برنامه‌ریزی دارند و نقاط مثبت و منفی خودشان را پیدا می‌کنند و در وسط کار زخم‌بندی نمی‌کنند.

علیدادی با بیان اینکه در فوتبال و مدارس فوتبال استان برنامه‌ریزی لحظه‌ای داریم، بیان کرد: برنامه‌ها در مدارس فوتبال به‌صورت موقت اجرا می‌شود اکثرا متخصص نیستند و به دنبال آن در مدارس فوتبال از افرادی استفاده می‌کنیم که فقط باری به هر جهت باشد و دوران بگذرد و راه به‌جایی می‌برد که بعد از سی الی چهل سال به‌جایی رسیدیم که هیچ‌چیزی در فوتبال نداریم.

وی تصریح کرد:‌ تعداد مدارس فوتبال باید افزایش و از حالت انحصاری خارج شوند تا فوتبال‌آموز بتواند از بین آنها بهترین را انتخاب کند.

مدیرعامل انجمن پیشکسوتان فوتبال استان خاطرنشان کرد: مسئله دوم وجود نگرش مثبت است که  اصلا اعتقادی به توسعه فوتبال وجود دارد یا خیر، در حال حاضر این نگرش مثبت در فوتبال پایه‌ها وجود ندارد و بیشتر فوتبال پایه را برای درآمدزایی می‌خواهیم، اگر بر موضوع مهم توسعه فوتبال تمرکز کنیم، آن‌وقت همه شاخصه‌ها را در بر خواهد گرفت.

علیدادی گفت: بارها از مسئولین خواسته‌ایم که کاری کنند که فوتبال‌آموز در چمن مصنوعی بازی کند تا فوتبال را بهتر یاد بگیرید اگر در چمن طبیعی بازی کند تنها چیزی که یاد می‌گیرد کشیدن زیر توپ است که مربیان ما هم همین را می‌خواهند آن‌وقت وقتی به سن جوانان رسید دیگر کاری نمی‌شود کرد.

وی با اشاره به اینکه سرعت، هوش، شخصیت و درک در استعدادیابی فوتبال مطرح است، بیان داشت: از بین این چهار گزینه دو اصل تکنیک و سرعت اهمیت بسیار زیادی دارد و 80 درصد ملاک‌ها باید روی آن متمرکز شود که بعد از 18 سالگی می‌شود هوش و شخصیت که روی آن اصلاً تأکید نمی‌شود، ما در حال حاضر یک نفر خوب را که برخوردهای آن‌چنانی دارد زود کنار می‌گذاریم در حالی که آنجا دیگر به ما ارتباط ندارد.

مربیان استعدادیاب نباید وابسته به مدارس فوتبال باشند

احمد چاهی پیشکسوت و مدیر سابق تیم‌های پایه آلومینیوم اراک نیز گفت: اگر قرار  است مدرسه فوتبال خوب و استعدادیابی خوبی داشته باشیم باید از نظراتی در هیأت فوتبال استفاده کنیم که خودشان ذینفع نباشد که اگر ذینفع باشد خود به خود عادل و بی‌طرف نمی‌تواند باشد.

وی تصریح کرد: بحث بعدی استعدادیابی است، اصلاً استعدادیابی درستی نداریم، باید مربیانی کار استعدادیابی را انجام دهند که خود وابسته به مدارس فوتبال نباشند و دلیل هم ندارد که مدرک هم داشته باشند، روش استعدادیابی ما هم اشتباه است چرا که به استعداد گفته می‌شود روپایی یا بغل‌پا بزن! به راستی آیا کسانی که صدها روپایی می‌زنند فوتبالیست هستند؟

پیشکسوت و مدیر سابق تیم‌های پایه آلومینیوم اراک افزود: به نظر من تنها بازی فوتبال است که نشان می‌دهد که طرف استعداد دارد یا ندارد، ما باید در استعدادیابی‌ها بیشتر بازی فوتبال را ملاک قرار دهیم و شرایطی به وجود آوریم که همه استعدادها دیده شوند.

چاهی با اشاره به باشگاه آلومینیوم خاطرنشان کرد: سال گذشته به‌عنوان مدیر تیم‌های پایه در خدمت باشگاه بودم و از نزدیک مشکلات را لمس کردم، این باشگاه برای اعزام تیم پایه امید به لیگ دسته اول کشور پول ندارد و با هزینه شخصی به مسابقات اعزام شد.

وی گفت: دیدگاه باشگاه بزرگ استان نسبت به تیم‌های پایه این است باید تا آخر قضیه را خواند یا وقتی تیم امید استان با 8 یا 9 بازیکن غیر بومی تشکیل می‌شود یعنی ما در پایه‌ها هیچ کاری نکرده‌ایم یا حداقل دیدگاه باشگاه این نبوده که از بازیکنان بومی استفاده شود و اشکال کار در این است که هر کسی به‌عنوان مدیر انتخاب می‌شود فقط قصدش ماندن است به هر شکلی برنامه درازمدت ندارد و هیأت باشگاه هم به مجرد اینکه تیم نتیجه نمی‌گیرد اولین کارشان تعویض مدیرعامل است.

 

چاهی افزود: ما اگر سیستم و تشکیلات داشته باشیم باید آنها را بازخواست کنیم آنها می‌خواهند به هر صورت نتیجه گرفته شود تا اعلام کنند که من این کار را کردم و نتیجه کارم این است، راه‌کارهایی که به نظرم می‌رسد یکی این است که از باشگاه آلومینیوم باید بیشتر کمک بگیریم، چون تنها باشگاه فعال  استان است، ما باید بهترین مربیان را جذب کنیم تا از آنها در تیم‌های پایه و بزرگسالان خود استفاده کنیم، بحث بعدی تیم‌های پایه باید به‌صورت منتخب باشد و زیر نظر هیأت مربیان آن تعیین شود و تا زمانی که باشگاهی و مدرسه فوتبالی باشد راه به‌جایی نخواهیم برد، چون وقتی منتخب باشد همه استعدادها را زیر پوشش می‌گیرد و حق کسی از بین نخواهد رفت، ضمن اینکه مربیان باید کسانی باشند که وابستگی به مدارس فوتبال نداشته باشند.

مدیر سابق تیم‌های پایه آلومینیوم اراک ادامه داد: بحث بعدی برگزاری مسابقات است که هر چه تعداد مسابقات بیشتر باشد استعداد بهتر شناخته می‌شود و هیأت فوتبال هم در برگزاری مسابقات باید کمک کند استعداد در تیم‌های بیشتری شرکت کنند تا تعداد مسابقات نیز بیشتر شود.

پایان قسمت اول

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲