تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۹۷۳۷۶
تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام، آفتی پیش روی انتخابات سالم است که هرچه به ماه‌های منتهی به انتخابات نزدیک می‌شویم بیش‌تر نمایان می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،طبیعی است که با قرارگرفتن در سال‌های انتخاباتی اعم از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، التهابات سیاسی مهمان کشور می‌شوند، اما در این میان، به نظر می‌رسد تبلیغات زودهنگام انتخابات را از مدار سالم خود خارج می‌کند.

تبلیغات و تلاش برای دست یافتن به سه صندلی از سهم ارومیه در بهارستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در شرایطی در این شهر آغاز شده که هنوز مجلس دهم بر روی کار است و خبری از تایید و یا رد صلاحیت چهره‌های مشهور به حضور در انتخابات نیست.

تبلیغات زودهنگام برای تصاحب کرسی‌های مجلس شاید امر غریبی نباشد، اما در حال حاضر این فعالیت‌ها در شرایطی با سرعتی بیش‌تر از گذشته پیگیری می‌شود که مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده و می‌فرمایند«عده‌ای باعجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده‌اند که این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این به ضرر مصالح کشور است.»

تبلیغات زودهنگام مصادیق گوناگونی را به خود اختصاص داده‌ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضور نامزدها در مراسمات مذهبی، حضور در مهمانی‌های سیاسی، راه‌اندازی دفاتری در قالب مشاوره و گاهی هدیه و کمک‌های نقدی اشاره کرد.

برخی از نامزدها نیز که نماینده یک جریان یا نهاد خاصی در شهر و استان هستند، مورد حمایت آن نهاد مزبور قرار گرفته و خیل عظیمی از امکانات با هزینه بیت‌المال پشت سر آن‌ها می‌ایستد.

البته گاهی نمایندگان کنونی مجلس نیز از این ماراتن تبلیغات جانمانده و با نصب بنرها و پلاکاردهایی در اماکن عمومی سعی در انعکاس عملکردهای خود در طول حضور خود در مجلس شورای اسلامی دارند.

آنچه که از تعریف قوه مقننه و مهم‌ترین وظایف آن در قانون برداشت می‌شود، قانون‌گذاری مهم‌ترین و برجسته‌ترین وظیفه مجلس و نمایندگان حاضر در آن است که به نظر می‌رسد رجال سیاسی باید بیش از هر شخصی در مقابل قانون سر خم کرده و ناظر به اجرای درست آن باشند.

ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی مرحله اول و دوم آغاز و تا بیست‌ و چهار ساعت پیش از اخذ رأی ادامه خواهد داشت».

 در ماده 59 این قانون نیز در خصوص تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده است که انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی «از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها» برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

لزوم رعایت حفظ حریم‌ها در تبلیغات

یک عالم دینی و استاد دانشگاه در خصوص بسترسازی تبلیغات زودهنگام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه گفت: ضروری است چارچوب‌ها در زمینه تبلیغات برای حضور در مجلس حفظ شده و بر اساس قانون که مورد تایید شرع نیز قرار گرفته عمل شود.

حجت‌الاسلام جواد محمدی خاطرنشان کرد: در صورتی که انتخابات زودهنگام تبدیل به رویه شود، برای هر انتخابات باید از ماه‌ها پیش شاهد فعالیت‌های انتخاباتی باشیم و این امر موجب به فراموشی سپرده شدن مشکلات روزمره کشور و استان شده و کارها رنگ‌و بوی تبلیغاتی به خود می‌گیرد.

نظارت بر عملکرد نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به رصد فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای احتمالی مجلس یازدهم گفت: فعالیت انتخاباتی 300 نامزد احتمالی مجلس شورای اسلامی در آذربایجان‌غربی که به تعداد آنها هر روز اضافه می‌شود با برگزاری جلسات خانوادگی، رایزنی با علما، فعالان فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، برخی سیاسیون و حضور مستمر در برخی محافل و مجالس به صورت مستمر که نشان از فعالیت‌های انتخاباتی دارد، رصد می‌شود.

قنبر کریم‌نژاد تصریح کرد: پرونده صلاحیت نامزدها بدون در نظر گرفتن جنسیت، قومیت و مذهب بررسی می‌شود و اجازه هیچگونه دخالتی از خارج از مجموعه هیئت نظارت بر این روند داده نمی‌شود.

وی به بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات اشاره کرد و افزود: رد و تایید صلاحیت نامزدها تا آخرین دقایق انتخابات بررسی و رسیدگی می شود و شاید دریافت گزارشات و مدارک دال بر تخلف یک نامزد انتخاباتی حتی در روز پایانی تبلیغات سبب رد صلاحیت وی شود.

تبلیغات زودهنگام، مانعی برای حضور افراد متخصص در مجلس

فاطمه همتی فعال دانشجویی به فارس می‌گوید: برخی از نامزدهای انتخاباتی با در دست داشتن قدرت مالی و ابزار رسانه‌ای، بیش از سایرین در گود تبلیغات پررنگ عمل می‌کنند و با توسل به این امر به مجلس راه می‌یابند که باعث حضور افراد غیر متخصص در مجلس می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی تبلیغات زرق و برق دار بی تاثیر در نتیجه انتخابات و راه‌یابی افراد به مجلس نیست و هرچه مدت تبلیغات بیش‌تر باشد، احتمال حضور چنین افرادی در مجلس افزایش می‌یابد.

حال با نزدیک شدن به ایام انتخابات و ثبت‌نام از نامزدها این طور به نظر می‌رسد که تبلیغات زودهنگام فضای آرام کشور را که به دور از هیجانات کاذب سیاسی در حال حرکت است با مانع جدی روبه‌رو خواهد کرد و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم ورود زودهنگام به مقوله انتخابات را نادیده می‌گیرد و امکانات و انرژی کشور را ضایع می‌کند.

از آنجا که مدت زمان برای نام نویسی در انتخابات و فرصت تبلیغات در قانون مشخص شده است بدیهی است درگیرکردن مردم در خارج از فصل انتخابات خسران و زیان را برای کل کشور به همراه دارد و البته ایجاد هیجان در زمان و فصل خود نوعی شور و نشاط را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.

گزارش از فرهاد موسی‌الرضائی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰