وعده رئیس‌کمیسیون عمران مجلس:

قیمت مسکن 20 درصد کاهش می‌یابد

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۳۹۷۳۳۴
رئیس‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مردم مطمئن باشند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.
۰
plusresetminus
قیمت مسکن 20 درصد کاهش می‌یابد
به گزارش بلاغ، محمدرضا رضایی اظهار داشت: ما اخیرا طی جلساتی با وزیر راه و شهرسازی مذاکرات جدی درخصوص بحث مسکن و افزایش قیمت غیرمنطقی و نابسامانی در این بازار صحبت کرده‌ایم. ما یکشنبه هفته جاری (امروز) با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جلسه خواهیم داشت.

وی افزود: قرار است اتمام حجتی با وزیر راه صورت گیرد و در این رابطه جزئیات دقیق اقدامات صورت گرفته را جویا شویم. قطعاً در این جلسه فقط ارائه گزارش عملکرد محور جلسه نخواهد بود و قطعاً ما از وزیر سؤال می‌کنیم که دقیقاً چه کار کرده است و خروجی کار خود را باید به ما بگوید.

رئیس‌کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مردم مطمئن باشند قیمت مسکن به زودی کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

گفتنی است، این وعده که 20 درصد از قیمت مسکن به زودی از بین می‌رود در شرایطی ایراد شده که معلوم نیست این کاهش با چه سازوکاری انجام خواهد شد، چراکه سیاست‌های وزارت راه در این زمینه بگونه‌ای نیست که چنین پیش‌بینی حداقل در کوتاه مدت بتواند اجرایی شود.

جالب اینجاست که اخیرا وزیر راه و شهرسازی به مردم توصیه کرده خانه نخرند تا  قیمت‌ها افت کند. اسلامی در این باره گفته است: «در شرایط حباب بزرگی که در مسکن ایجاد شده مردم اقدام به خرید خانه نکنند و اجازه دهند شرایط آرام شده و این حباب به اصطلاح بترکد.»

در همین زمینه، افشین پروین پور، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به این مسئله که وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفته مردم مسکن نخرند تا ارزان شود، اظهار کرد: اساسا در هیچ کجای دنیا چنین چیزی را نمی‌بینیم که به جای انجام برنامه‌ها، مسئولان به مردم توصیه کنند.

وی افزود: مشکل اصلی بخش مسکن کشور سوداگری است که خانه‌های خالی بخشی از آن است. راهکار کاهش قیمت مسکن نه توصیه بلکه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات معاملات مکرر، اخذ مالیات از خانه‌های خالی و... است.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: با اخذ این مالیات‌ها، تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن بیرون رفته و در این صورت شاهد افت قیمت‌ها در این بخش خواهیم بود. باید دولت هر چه سریع‌تر به بحث مالیات بر عایدی سرمایه به خصوص در بخش مسکن ورود کند، راهکار مشخص است و فقط باید همت اجرای آن وجود داشته باشد.

وام ساخت مسکن زوجین به 160 میلیون تومان رسید
لازم به ذکر است، افزایش سقف فردی و زوجین تسهیلات ساخت مسکن در تهران به ترتیب تا ۱۰۰ و ۱۶۰ میلیون تومان مورد موافقت قرار گرفت، سقف این تسهیلات در شهر تهران برای هر نفر به یک میلیارد ریال و برای زوجین به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال رسیده است.
به گزارش  مهر، در شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات انفرادی ساخت مسکن بانک ملی ایران ۸۰۰ میلیون ریال و برای زوجین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود. در سایر مناطق شهری نیز سقف این تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریال و برای زوجین یک میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
اعطای تسهیلات دوران مشارکت مدنی ساخت مسکن تا حداکثر ۸۰ درصد کل سرمایه‌گذاری در طرح، بدون احتساب قیمت زمین امکان‌پذیر است.
هیئت‌مدیره بانک ملی ایران مصوب کرد که با هدف حمایت و تشویق ساخت واحدهای مسکونی کوچک و متوسط مقیاس، سقف‌های جدید فقط برای واحدهای با زیربنای مفید حداکثر ۱۰۰ متر مربع مجاز باشد. برای واحدهای بیش از ۱۰۰ متر مربع، سقف‌های مصرح در مصوبات قبلی برقرار خواهد بود.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴