کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«دِلتِریک»؛ ترکیب عاطفه و دلتنگی‌ها

29 تير 1398 ساعت 19:40

«دِلتِریک» از دو کلمه دل و تریک ساخته شده که تریک در تبری ممکن است معنای مختلفی داشته باشد اما در اینجا به معنی تکه و پاره است و مفهوم کلی دلتریک، پاره‌های دل است که «دِلتِریک» نام کانال شعر تبری من است و دیگر اینکه به این ترکیب جدید که با عاطفه و دلتنگی‌ها همراه است مشتاق شدم و نام کتابم را دلتریک انتخاب کردم.


به گزارش بلاغ،از شهرستان سوادکوه، مراسم رونمایی از کتاب «دِلتِریک» نوشته نرگس زارع در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه و با همکاری انجمن شعر و ادب سوادکوه، برگزار شد.

* سوادکوه میزبان چهارمین دوره شعر بومی و محلی نوج

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که با زبان مازندرانی در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: سوادکوه برای دومین‌بار میزبان تبری‌سرایان مازندران است و نشست‌های ادبی باعث همدلی و وفاق شاعران شرق، غرب و مرکز استان است.

 

 

مهدی یزدانی با بیان اینکه سوادکوه از قطب‌های مهم شعر بومی و محلی و شعر تبری است، افزود: نشست‌های ادبی خوبی را در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی شاهد هستیم و انجمن‌های شعر و ادب در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی فعال است.

وی حضور شاعران و اساتید را باعث ترغیب جوانان برای حضور در نشست‌های ادبی و فرهنگی توصیف و خاطر نشان کرد: ما 3 دوره شعر بومی و محلی نوج را در سوادکوه برگزار و برگزاری چهارمین دوره را هم در شهرستان برنامه‌ریزی کردیم.

* مهاجرت امید‌بخش ادبی به سوی شعر محلی

فرماندار سوادکوه هم که به زبان مازندرانی سخنرانی کرد با اشاره به اینکه انسان‌های شریف که با واژه‌ها، تابلوهایی می‌سازند که همه مضامین زندگی بشری در آن دیده می‌شود به نگاه جامعه‌شناسی ادبیات به اشعار پرداخت و گفت: تنوع مضامین در اشعار تبری‌سرایانی که به قرائت شعر در این مراسم پرداختند وجود داشت و با شعر، نگاه انسان‌ها را می‌توان دید و رابطه فرد با جمع مشاهده می‌شود.

 

 

سعید یزدانی با بیان اینکه شعر، نیاز بشر در طول تاریخ بشری است، افزود: چرایی جای‌گیری شعر در دل انسان‌ها به دلیل نیاز انسان‌ها است و سوادکوه ذخیره‌گاه شعر تاریخ است.

وی با اشاره به اینکه اشعار محلی، ارتباط عاطفی بین شاعر و مخاطبان برقرار می‌کند و مهاجرت ادبی محلی شکل گرفت و بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقمند به شعر محلی هستند که امید‌بخش است که ایجاد انسجام اجتماعی از طریق زبان محلی ایجاد می‌شود که باعث پایداری زندگی جمعی و ماندگاری قوم هم می‌شود.

* «دِلتِریک»؛ ترکیب عاطفه و دلتنگی‌ها

نرگس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه «دِلتِریک» از دو کلمه دل و تریک ساخته شده که تریک در تبری ممکن است معنای مختلفی داشته باشد اما در اینجا به معنی تکه و پاره است و مفهوم کلی دلتریک، پاره‌های دل است به دلایل انتخاب آن برای کتاب خود اشاره کرد و گفت: «دِلتِریک» نام کانال شعر تبری من است و دیگر اینکه به این ترکیب جدید که با عاطفه و دلتنگی‌ها همراه است مشتاق شدم و نام کتابم را دلتریک انتخاب کردم.

 

 

وی با اشاره به اینکه کتاب ۱۰۵ صفحه‌ای دلتریک از دوبخش دوبیتی‌های تبری، غزل‌ها، مثنوی و چارپاره تبری تشکیل شد که ۶۴ دوبیتی، ۲۱غزل و بقیه مثنوی و چهارپاره است، افزود: سال‌ها پیش شعر می گفتم اما کارهای جدی‌ام به سال 95 که با تشویق اساتیدم به شعر پرداختم و سال قبل مجموعه غزل فارسی با عنوان «دردهای ناگهان» توسط استاد ذبیح‌الله ذبیحی در انتشارات «نماشون» که متعلق به ایشان است در سوادکوه به چاپ رسید.

شاعر کتاب‌های «دِلتِریک» و «دردهای ناگهان» با اشاره به اینکه به نظرم شعر جریان زندگی شامل شادی‌ها و غم‌هایی که در وجود آدم جوشش دارد، است و به نوعی شعر گاه آبی است بر آتش درون انسانهای دلتنگ و گاه شعر همدم لحظه‌های تنهایی و وسیله ارتباط درونی انسان‌هاست، گفت: شاعر تلاشگری است که همواره به دنبال حال و هوا و دنیای تازه است و این حال و هوا زمانی به دست می‌آید که تلاش و جدیت درکار باشد و شعر دریچه‌ای است به افق‌های نو و شاعر باید با مطالعات به مکاشفه برسد و دریچه‌های تازه را برای مخاطبانش بگشاید.

 

 

 


کد مطلب: 397315

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/397315/د-لت-ریک-ترکیب-عاطفه-دلتنگی-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com