تاریخ انتشارجمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۹۷۲۰۰
یکی از کارشناسان مسائل سیاسی عراق اعلام کرد که ترور دیپلمات‌های ترکیه‌ای در اربیل، به خرید سامانه اس-400 ارتباط دارد و آمریکا با این ترور، قصد داشت به ترکیه پیام مخابره کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،«کاظم الحاج» از کارشناسان مسائل سیاسی عراق، به ترور چهار دیپلمات ترکیه‌ای در منطقه اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد.

الحاج به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که ترور کنسول ترکیه در اربیل، پیامدهای بسیاری دارد و همچنین نشان‌دهنده مسائل زیادی از جمله ناامنی در منطقه کردستان عراق است.

وی تأکید کرد که این ناامنی، به خاطر عدم همکاری اربیل با دولت مرکزی عراق، به ویژه در خصوص جاسوس‌ها، سرویس‌های جاسوسی بین‌المللی و عدم تحویل افراد تحت تعقیب به دستگاه قضاست.

این کارشناس با اشاره به اینکه مجموعه عوامل فوق باعث شده که منطقه کردستان «جولانگاه مجرمان» باشد، تصریح کرد که همین مسئله، تأثیر منفی بر وضعیت امنیتی آن منطقه داشته است.

الحاج بر این باور است که احتمالا آمریکا در عملیات ترور دیپلمات‌های ترکیه‌ای دست دارد؛ چرا که ترکیه در جریان خرید سامانه دفاعی اس-400، علیرغم مخالفت آمریکا، با روسیه به توافق رسید.

وی این ترور را پیامی از آمریکا به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه عنوان و تأکید کرد که «ترکیه روابط غیر قانونی با برخی از شخصیت‌های کردستان دارد».

این کارشناس در پایان پیش‌بینی کرد که شاید ترکیه بدون موافقت دولت مرکزی، دست به عملیات نظامی در خاک کردستان بزند، یا اینکه به برخی از عناصر خود اعمال فشار کند تا در استان‌های شمالی عراق، دست به واکنش بزنند تا بتواند «ابهت از دست رفته خود را مجددا به دست آورد».

معاون کنسولگری ترکیه و سه دیپلمات دیگر این کشور، چهارشنبه هفته جاری در رستوران «هوکاباز» در منطقه «عین کاوه» در اربیل در حالی که در حال غذا خوردن بودند، هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شدند.

در همین ارتباط، «جوتیار عادل» سخنگوی منطقه کردستان عراق اعلام کرد که با «استناد به نتایج تحقیقات اولیه، حادثه تیراندازی که روز چهارشنبه (17 جولای) در داخل یک رستوران در اربیل رخ داد و به کشته شدن سه نفر انجامید، یک اقدام تروریستی، از پیش طراحی شده و عمدی بود».

عادل با بیان اینکه مسئولان ذی‌ربط در تحقیقات خود درباره این حادثه پیشرفت‌هایی داشته‌اند، تصریح کرد که مقامات این منطقه همچنین به تحقیقات خود ادامه می‌دهند و اطلاعات مربوط به هر مرحله از تحقیقات را در اختیار شهروندان قرار خواهند داد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷