کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلااستفاده ماندن آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد/ ایجاد پژوهشکده استاندارد در آذربایجان‌شرقی

27 تير 1398 ساعت 23:00

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بلااستفاده بودن برخی از آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد، گفت: این آزمایشگاه‌ها می‌توانند در اختیار شرکت‌های دولتی یا خصوصی قرار گیرند که هم موجب بهره‌وری بیشتر امکانات موجود و هم نظارت دقیق‌تر بر استانداردهای مختلف می‌شود.


به گزارش بلاغ، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای استاندارد استان، اظهار داشت: در بخش سلامت و کیفیت محصولات غذایی، می‌توان از استانداردهای بین‌المللی استفاده کرد؛ اما در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز باید استانداردهای بومی تعریف شود.

وی با بیان اینکه استاندارد، وسیله‌ای برای تضمین کیفیت و حد واسط وضع موجود و وضع مطلوب است، افزود: استانداردهای جوامع مختلف متناسب با شرایط اقتصادی آنها می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین برای تدوین استانداردهای بومی در سطح ملی و استانی باید تلاش شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر نظارت جدی و مستمر اداره کل استاندارد بر محصولات و خدمات تولیدی، گفت: جامعه باید اطمینان خاطر داشته باشد که کالاها و خدمات مورد استفاده از سوی مراجع مسئول کنترل می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به بلااستفاده بودن برخی از آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد، تأکید کرد: این آزمایشگاه‌ها می‌توانند در اختیار شرکت‌های دولتی یا خصوصی قرار گیرند که هم موجب بهره‌وری بیشتر امکانات موجود و هم نظارت دقیق‌تر بر استانداردهای مختلف می‌شود.

وی، ایجاد پژوهشکده استاندارد در استان را نیز ضروری دانست و گفت: زمینه‌های نوپدید در حوزه استاندارد در این پژوهشکده مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین درخصوص پیشنهاد ایجاد نمایندگی اداره کل استاندارد در شهرستان میانه، گفت: این شهرستان دارای ظرفیت لازم در این زمینه است و پس از تمهید مقدمات، نسبت به ایجاد نمایندگی استاندارد در میانه اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: تلقی عمومی بر این است که وقتی اسم استاندارد می آید بیشتر متوجه استاندارد کالا است و در حوزه خدمات که گاهی سلامتی مردم را به خطر می اندازد ورود استاندارد جدی نیست.

جواد رحمتی، با تاکید بر استانداردسازی رفتار اداری در دستگاه ها، افزود: این کار در سالم سازی و روان سازی فضای کاری اهمیت ویژه ای داشته و ورود استاندارد به این حوزه مهم است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد سازی اجباری موجب افزایش قیمت کالا و خدمات می شود، یادآوری کرد: این امر و عدم نظارت در این بخش موجب می شود تا مشتری به استفاده از کالا و خدمات ارزان تر گرایش یابد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی استاندارد هم در این جلسه با اشاره به اینکه استاندارد دارای یک پژوهش‌گاه در سطح ملی در تهران است و اختیار ایجاد پژوهشکده در استان‌ها را دارد، گفت: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب علمی، صنعتی و مرجعیت استاندارد استان نسبت به استان‌های همجوار است، صلاحیت داشتن یک پژوهشکده را دارد.

محمدحسین فرهنگی بر پیگیری ایجاد این پژوهش‌کده در استان تاکید کرد و ادامه داد: تصویب ایجاد این پژوهش‌کده در این جلسه می‌تواند مقدمه‌ای برای قطعی شدن و در دستور قرار گرفتن آن در سازمان باشد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اعلام اینکه هم اکنون بیش از ۳۰ فعالیت در قالب مشخص هر ماه در این اداره کل انجام می شود و از این تعداد تنها حدود ۱۵ فعالیت از سوی سازمان استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد، گفت: ایجاد پژوهشگده استاندارد در استان آرزوی دیرینه منطقه است.

ساسان فرشی حق‌رو اعلام کرد: ایجاد اولین پردیس پژوهشگاهی در شمالغرب کشور به همراه ۳ استان دیگر در آذربایجان شرقی مصوب شده است.


کد مطلب: 397069

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/397069/بلااستفاده-ماندن-آزمایشگاه-های-اداره-کل-استاندارد-ایجاد-پژوهشکده-آذربایجان-شرقی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com