تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد مطلب : ۳۹۶۹۱۷
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان آذربایجان‌غربی گفت: توزیع لاستیک به اندازه‌ای ناچیز بوده که نیازهای رانندگان برطرف نشده و در واقع 30 درصد نیاز کامیونداران در طول یک سال گذشته برطرف شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،سال گذشته مشکلات کامیونداران کشور در مقطعی در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشت و رانندگان آذربایجان‌غربی نیز به تبع کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند.

خرداد سال گذشته، رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان آذربایجان‌غربی برخی از مشکلات این صنف را عدم نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل استان و در نتیجه اخذ کمیسیون‌های اضافی عنوان کرد و علاوه بر آن، عدم حمایت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، افزایش عوارض اتوبان، کمبود سهمیه سوخت و نیز مشکلات در تامین لاستیک و قطعات یدکی را از مهمترین مشکلات رانندگان عنوان کرد.

خبرگزاری فارس امسال نیز در این زمینه با «فیروز خدایی» گفت وگویی انجام داده و مسائل و مشکلات کامیونداران را از زبان وی جویا شده که در پی می آید.

فارس: سال گذشته که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کردید فرمودید که نظارتی بر شرکت‌های حمل و نقل استان انجام نشده و همین خود سبب دریافت کمیسیون‌های اضافه از رانندگان می‌شود، آیا این مشکل حل شده یا همچنان پابرجا است؟!

خدایی: خوشبختانه در این زمینه ساماندهی‌هایی انجام شده و هم‌اکنون بیشتر صدور بار در دفاتر مرکزی انجام می‌شود و نیز نظارت نسبت به سالیان گذشته مطلوب بوده یعنی رضایت نسبی وجود دارد، هر چند که برخی رانندگان و شرکت‌ها شیطنت‌هایی انجام می‌دهند اما نسبت به سال گذشته تفاوت فراوانی داشته است.

فارس: یکی از مشکلات رانندگان کمبود لاستیک و قطعات یدکی بوده هم اکنون چه شرایطی حاکم است؟

خدایی: از دو ماه گذشته قیمت روغن دو برابر و شاید هم بیشتر شده بنابراین یک تعویض روغن برای رانندگان هزینه‌های بسیاری در بر داشته است و متاسفانه رانندگان در تامین لاستیک نیز به شدت در مضیغه هستند چون در طول یک سال گذشته تنها یک حلقه لاستیک برای آنها توزیع شده و دوره جدید توزیع حلقه نیز به تازگی آغاز شده است در حالی که در شرایط کنونی، باید نوبت دور چهارم توزیع لاستیک انجام می‌شد.

بنابراین سهمیه لاستیکی که سیستم برای رانندگان استان صادر کرده عملیاتی نشده است چون یک کامیونی که در طول سال میلیون‌ها کیلومتر را باید بپیماید باید 10 تا 12 حلقه سهمیه لاستیک برای وی در نظر گرفته شود در حالی که تنها یک جفت و در نهایت دو جفت لاستیک تحویل شده است.

فارس: از لاستیک‌های وارداتی چگونه بهره می‌گیرید؟

خدایی:لاستیک‌های وارداتی اکثرا ناشناخته بوده و عمدتا با مارک‌های چینی وارد بازار شده‌اند و بنابراین بسیاری از رانندگان از آن شناخت کافی ندارند و در نتیجه دچار مشکل می‌شوند و علاوه بر آن، متاسفانه به تازگی نیز لاستیک تولید داخلی به میزان 30 درصد افزایش قیمت داشته  و حتی قرار بود به واردات لاستیک، ارز تخصیص یابد تا این کمبود از طریق کشورهای همجوار تامین شود که متاسفانه انجام نشده است.

برای تامین قطعات یدکی نیز هیچ گونه حمایتی انجام نشده و در زمینه لاستیک نیز همانگونه که اشاره شد، تزریق آنها به صورت قطره چکانی بوده و کیفیت آنها به گونه‌ای نیست که راننده از خرید آن اطمینان یابد.

فارس: امسال چند حلقه لاستیک در بین رانندگان توزیع شده است؟

خدایی: توزیع به اندازه‌ای ناچیز بوده که نتوانستیم نیازهای رانندگان را برطرف کنیم و در واقع 30 درصد نیاز کامیونداران در طول یک سال گذشته برطرف شده و متاسفانه اندازه برخی لاستیک‌ها نیز جزو سبد کالا نیست و این هم، یکی دیگر از مشکلات کنونی است چون هم اکنون در سه اندازه، لاستیک توزیع می‌شود و سایر اندازه لاستیک‌ها که در حمل و نقل باری مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود ندارد و در خواست این است که همه لاستیک‌ها جزو سبد کالا توزیع شود.

فارس: موضوع قطع بیمه‌ای رانندگان از سوی سازمان تامین اجتماعی به کجا رسید؟آیا این مشکل همچنان پابرجا است؟

خدایی: در این رابطه از برخی رانندگان که از گذشته در این صنف فعالیت کرده و دوباره به چرخه فعالیت وارد شده‌اند حمایت شده و دولت پذیرفته که 50 درصد حق بیمه آنها را تقبل کند اما متاسفانه از رانندگان جدیدالورود حمایتی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر هر راننده‌ای تغییر حوزه دهد باید 630 هزار تومان براساس نرخ پایه حقوق راننده، حق بیمه پرداخت کند که این موضوع نیز در آینده مشکل‌ساز خواهد شد چون در این صورت کسی با این میزان پرداخت حق بیمه، وارد صنف رانندگان نمی‌شود.

از سوی دیگر هر کس حوزه خود را تغییر داده و از راننده مسافری به راننده باری یا بالاعکس وارد شود راننده جدید محسوب شده و دچار مشکل می‌شود چون برخی از آنها 10 تا 15 سال حق بیمه پرداخت کرده و فعالیت‌ آنها مشخص است و بنابراین دولت باید از هر دو راننده باری و مسافری حمایت کند.

فارس: قرار بر این بود که رانندگان با 25 سال سابقه کار بازنشست شوند اما سازمان تامین اجتماعی به این امر بی‌توجه بوده است، در این زمینه چه اقدامی انجام می‌شود؟

خدایی: متاسفانه این مشکل به قوت خود باقی است و در این رابطه مکاتباتی انجام شده و نمایندگان مجلس نیز پیگیر حل مشکلات هستند و در 6 ماه گذشته اعلام شده بود که در حال تنظیم آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به آن هستند اما تاکنون اقدامی انجام نشده و حتی راننده‌ای 55 سال سابقه دارد اما آیین‌نامه مربوطه نسبت به وی هم اجرا نشده است.

فارس: اقدامات اداره کل حمل و نقل استان در زمینه حل مشکلات کامیونداران و رانندگان به چه شکل بوده است؟

خدایی: مشکلاتی که می‌تواند از طریق این اداره کل حل شود خوشبختانه رضایت بخش بوده و تا حدودی اقدام شده اما مشکلات افزایش عوارض اتوبان یا مشکلاتی که در خارج از حوزه راهداری است همچنان ادامه دارد و در حالت کلی، به اندازه‌ای قیمت بیمه و عوارض و لوازم یدکی و لاستیک افزایش یافته که راننده آن‌طور که باید نمی‌تواند در چرخه حمل و نقل خدمات با کیفیت ارائه دهد.

از سوی دیگر قرار بود کرایه‌ها بر حسب«تن کیلومتر» باشد در حالی که اجرا نشد و همچنین مقرر بود که هر سه ماهه نسبت به تورم اعلامی بانک مرکزی، این« تن کیلومتر» افزایش یا اگر لازم باشد کاهش یابد اما متاسفانه از یک سال گذشته هیچ گونه تغییراتی بر آن نشده است.

بنابراین برای رانندگان با توجه به گرانی لاستیک و روغن و لوازم یدکی مقرون به صرفه نیست و هزینه‌های اضافه به رانندگان فشار وارد می‌کند.

فارس: در زمینه نوسازی حمل و نقل چه اقداماتی انجام شده است؟

خدایی: در این زمینه نیز قول‌هایی داده شده اما متاسفانه به آن عمل نمی‌شود و پیش از این، در برنامه پنج ساله پنجم اجازه داده شده بود که ماشین‌های سه سال کار کرده از اروپا وارد شده، هر چند ناوگان فرسوده‌ای خارج نشد و حتی پیشنهاد بر این بود که اجازه دهند تا از کشورهای اروپایی ماشین های کارکرده حتی پنج ساله وارد و عوارض گمرکی نیز برداشته شود چون از ماشین‌های کارکرده هیچ گونه حمایتی نشده که نوسازی شود و باید به آنها تسهیلات ارزان قیمت اختصاص یابند.

فارس: سال گذشته یکی از مشکلات رانندگان را وجود دلالان و واسطه‌گران عنوان کردید و پیشنهادتان بر این بود که کامیونداران تجمیع و یا تعاونی‌های کوچک تشکیل شود این مشکل به کجا رسید؟

خدایی: با توجه به اینکه پایانه باری به صورت مستمر در جاده شهید کلانتری وجود دارد و مکان استقرار شرکت‌ها در گذشته آنجا نبوده و در سطح شهر پراکنده بودند، اما هم اکنون سازماندهی شده‌اند.

اما هم‌اکنون خوشبختانه تا حدودی دست دلالان قطع شده است و رضایت شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان افزایش یافته چون کامیونداران تجمیع شده‌اند و نظارت انجام و توزیع عادلانه بار نیز انجام شده است اما متاسفانه برخی شرکت‌ها و رانندگان شیطنت کرده که امید است که با کمک اداره کل حمل و نقل و سایر ارگان‌ها این مشکلات به طور کامل حل شود.

گفت‌وگو از نصیبه نیک‌زاد قوشچی

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴