تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۳۹۶۶۸۴
سازمان ملل می‌گوید که طرف‌های یمنی بر سر مکانیزم جدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در الحدیده واقع در غرب این کشور توافق کرده‌اند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،هیأت صنعاء و هیأت دولت مستعفی یمن اواسط آذر ماه ۱۳۹۷، پس از دو سال توقف مذاکرات، سرانجام گفت‌و‌گوها با هدف رسیدن به صلح را در استکهلم سوئد آغاز کرده و به توافقاتی هم در زمینه‌های مختلف از جمله آتش‌بس در الحدیده رسیده بودند،‌ اما ائتلاف سعودی با نقض‌های مکرر آن، توافق را زیر پا گذاشتند.

درگیری‌ها در الحدیده پس از نقض توافق آن از سوی ائتلاف سعودی طی ماه‌های اخیر تشدید شد، تا جایی که نماینده سازمان ملل در امور یمن مجبور به رایزنی با طرف‌های یمنی درباره توافق جدید برای برقراری آتش‌بس در الحدیده شد.

سازمان ملل بالاخره موفق شده نمایندگان طرف‌های درگیر در یمن را روز دوشنبه گرد هم آورد، این در حالی است که مسئولان یمنی می‌گویند این حملات موشکی و پهپادی یمن و برتری آنها در برابر متجاوزان بوده که باعث شده نمایندگان دولت مستعفی یمن به پای میز مذاکره بنشینند.

در همین ارتباط، شبکه العربیه گزارش داد که طرف‌های درگیر در یمن روز دوشنبه بر سر قوانین و معیارهای جدید آتش‌بس در الحدیده واقع در غرب این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سازمان ملل ساعتی پس از انجام این گفت‌وگو که روی عرشه کشتی متعلق به سازمان ملل صورت گرفت، اعلام کرد که طرف‌های یمنی درباره آتش‌بس فوری در الحدیده و مکانیزم جدید برای اجرای آن در سریع ترین زمان ممکن توافق کردند.

 

 

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوی انجام شده توسط کمیته باز استقرار در الحدیده و تحت نظارت سازمان ملل و روی عرشه یک کشتی متعلق به آن صورت گرفت.

سازمان ملل تاکید کرد که طرف‌های یمنی همچنین بر سر جوانب فنی مربوط به خروج نیروها از الحدیده توافق کرده‌اند.

پیش از این، در تاریخ سیزدهم دسامبر ۲۰۱۸ در شهر استکهلم سوئد، توافق بین صنعاء و دولت مستعفی هادی بر سر آتش بس در الحدیده حاصل شده بود و سازمان ملل هم مدتی بعد از آن (30 بهمن‌ماه 1397) اعلام کرد که طرفین درگیر در یمن، به توافق رسیدند که نیروهای خود را از «الحدیده» خارج کنند، اما این توافق به دلیل حملات مکرر ائتلاف متجاوز سعودی به شهر و استان الحدیده، با شکست مواجه شد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما