کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهم 23 درصدی اقتصاد سایه از تولید ناخالص داخلی قرقیزستان

24 تير 1398 ساعت 22:30

معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان با اشاره به وضعیت اقتصادی این کشور گفت: نرخ اقتصاد سایه نسبت به تولیدات ناخالص داخلی این کشور 23 درصد است.


به گزارش بلاغ،«اوتاندیل الیبایف» معاون وزیر اقتصاد قرقیزستان در نشست مطبوعاتی با اشاره به وضعیت اقتصادی این کشور اظهار داشت:  نرخ اقتصاد سایه نسبت به تولیدات ناخالص داخلی این کشور 23 درصد است.

وی گفت: علاوه بر این بر اساس اطلاعات غیر رسمی سهم واقعی اقتصاد سایه 30-40 درصد می‌باشد.

الیبایف تصریح کرد: برای مبارزه با این پدیده فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود که در چارچوب این برنامه سیستم‌های مالی مجازی برای پرداخت مالیات آغاز به کار کرده و بانک ملی برای افزایش مبادلات تجاری با استفاده از پول غیرنقدی تلاش می‌کند.

برخی کارشناسان مسائل اقتصادی با اظهارات معاون وزیر اقتصاد موافق نیستند و از سهم بیش از 50 درصدی اقتصاد سایه خبر می‌دهند.

دولت ابزارهای لازم برای تشدید نظارت بر بخش خصوصی را ندارد و هر گونه اقدامات «بیشکک» در این زمینه منجر به افزایش شورش‌های اجتماعی می‌شود.

مبادلات تجاری در بازارها، مغازه‌ها، رستوران‌ها و کرایه خانه‌های مسکونی پیوسته بدون پرداخت مالیات انجام می‌شوند یا با نقض قوانین صورت می‌گیرند و به همین دلیل اطلاعات دقیق درباره درآمدهای واقعی شرکت‌های مختلف وجود ندارد.


کد مطلب: 396671

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/396671/سهم-23-درصدی-اقتصاد-سایه-تولید-ناخالص-داخلی-قرقیزستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com