تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۳۹۵۷۱۱
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
یورونیوز: ایران به اروپا ضرب‌الاجل داد نرخ دلار 2500 تومان سقوط کرد
یک رسانه اروپایی درگزارشی تصریح کرد ضرب‌الاجل ایران به اروپایی‌ها، با کاهش 2 هزار تومانی قیمت دلار در تهران همراه بوده است.
یورونیوز اعلام کرد: همزمان با ضرب‌الاجل ایران به اروپا، نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران سیر نزولی داشته و نزدیک به 2 هزار و 500تومان کاهش یافته است.
همزمان با پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود 260 تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به 13 هزار و 40 تومان رسید.
این درحالی است که بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل 60 روزه 15 هزار و 500 تومان بوده است. بدین ترتیب طی دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد 2 هزار و 460 تومان کاهش یافته است.
کارشناسان اقتصادی، محدودسازی معاملات عمده ارز، ممنوعیت واردات برخی کالاها، افزایش ریسک مبادلات به دلیل نوسان بالای نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را از دلایل اصلی کاهش نرخ دلار می‌دانند.
همچنین در پی نزول نرخ دلار و با وجود افزایش بهای جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز که در روز 18 اردیبهشت ماه گذشته در آستانه 5 میلیون و 200 هزار تومان بود، در روزهای اخیر کمتر از 4 میلیون و 600 هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس طی مهلت 60 روزه ایران به اروپا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا 600 هزار تومان افت کرده است.
ایران روز یکشنبه و در پایان مهلت 60 روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به آنچه عملکرد کمتر از انتظار کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی عنوان شد، با کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از 3/67 درصد می‌رساند.

این گام‌ها را می‌شد برای پیشرفت برداشت نه بازگشت به قبل از تعلیق
گام‌های دولت در شکستن تعلیق هسته‌ای باید رو به جلو باشد نه رو به عقب.
روزنامه رسالت در یادداشتی، با اشاره به روند بالنده و پیش‌رونده انقلاب اسلامی، از عملکرد دولت در موضوع برجام انتقاد کرد و نوشت: پیرو مهلت 60 روزه به اروپا گاهی آنچنان برداشتن گام دوم و سوم سخن می‌گویند که انگار فراموش کرده‌ایم این گام‌ها، رو به جلو نیست، رو به عقب است. به عقب باز می‌گردیم؛ به سمت آن چیزی که داشتیم؛ آن چیزی که یک روز، حق مسلم ما بود. این را نباید فراموش کرد. هر کس که دل در گرو ایران اسلامی دارد و خواهان اعتلای این مرز و بوم است، مطمئناً از اقدام اخیر دولت و شورای عالی امنیت ملی در جهت کاهش تعهدات برجامی حمایت می‌کند، اما این باعث نمی‌شود که فراموش کنیم گام اول و دومی که در کاهش تکالیف برجام برداشته‌ایم، تنها جبران گوشه‌ای از خسارت محض است و به هیچ وجه قابل افتخار نیست. 300 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای پایین که چند روز پیش به آن دست یافتیم، سال‌ها پیش در کشور اتفاق افتاده بود، دستاوردی که ظرف سال‌های گذشته به ثمن بخس معامله شد و امروز، تنها در حال بازگشت تدریجی از آن مسیر بی‌سرانجامیم. حالا مسئول دولتی می‌گوید دیدید چه سریع بازگشتیم! حد و مرز برخی صفات را جابه‌جا می‌کنند کسانی که با مردم اینگونه سخن می‌گویند. آب سنگین و کیک زرد و آنچه برای ما بود، دادیم رفت! حالا با خبر این بازگشت‌ها هم خوشحال می‌شویم و هم ناراحت؛ خوشحال نسبت به بازگشت از راه خطا و ناراحت از اینکه این گام‌ها می‌توانست رو به جلو باشد نه اینکه با گام دهم شاید به نقطه صفر برسیم.

درخت گلابی برجام خشکید /نهال نوپای اینستکس به بازار آمد!
یک روزنامه زنجیره‌ای در حالی که در تیتر اصلی خود نوشت «به هر قیمتی در برجام نمی‌مانیم» اما ضمن یادداشتی مدعی شد: اینستکس، نهال نوپای برجام با ارزش استراتژیک است!!»
در حالی که اینستکس اصلا راه‌اندازی نشده، روزنامه اعتماد در تحلیل خلاف واقع می‌نویسد: نهال نوپای برجام با انجام چند تراکنش به بار نشست محمدجواد ظریف، روز دوشنبه، هفته قبل گفت گرچه اینستکس پاسخی به خواسته‌های جمهوری اسلامی و برآورنده تعهدات اروپا نیست، ولی ارزشی استراتژیک و راهبردی دارد. ارزش استراتژیک و راهبردی اینستکس، فاصله گرفتن نزدیک‌ترین متحدان آمریکا از آن کشور است.
بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا، ایران در دو ماهه اول امسال تا سقف صد و سی و شش میلیون یورو صادرات به اروپا داشته است. در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته حدودا دو میلیارد و صد و پنجاه و هشت میلیون یورو بود.
دلیل عمده کاهش شدید کاهش صادرات ایران به اروپا، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای آمریکا برای عدم انجام مبادلات مالی از طریق دلار ونیز فقدان کانال مالی جایگزین بوده است. بنابراین ایجاد امکان مبادلات مالی در چارچوپ «اینستکس» می‌تواند ظرفیت روابط تجاری و اقتصادی میان دوطرف را تسهیل و ارتقا بخشد. حال چنانچه مبالغ مرتبط با فروش نفت هم در این کانال فراهم و ارز حاصله در این سیستم جابه‌جا شود، قدرت مالی و ظرفیت تراکنشی این کانال نوپا افزایش یافته و تقویت خواهد شد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این ارتباط تاکید کرده؛ هفت کشور دیگر اروپایی برای بهره‌برداری از سازوکار مالی تجارت با ایران به جمع بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌پیوندند.
اعتماد در ادامه این مطلب وارونه ادعا می‌کند: در شرایط جاری می‌توان اذعان کرد که این اتحادیه با محاسبه دقیق هزینه فایده برجام به درستی دریافته که عدم اجرای این توافق بین‌المللی و در مقابل تمکین و سکوت در برابر افزایش تحریم‌های ظالمانه و فشارهای نامعقول آمریکا علیه ایران، می‌تواند تضعیف و حتی نابودی برجام را با خروج غیرقابل اجتناب ایران، در پی داشته باشد؛‌ از این رو این اتحادیه با جمع‌بندی معقول تلاش می‌کند تا در چارچوب تصمیم‌سازی و اقدامی مشترک، از طریق اجرای مفاد برجام و برقراری ارتباط مالی کم‌هزینه در کانالی مستقل با ایران موجب کاهش فشارهای آمریکا شود. در نتیجه این سازوکار که به کانال اینستکس معروف است، به هر میزان که اروپا با ایران وارد تعامل و همکاری شود، به همان میزان صلح و ثبات در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد.
نکته جالب و تلخ درباره مطلب روزنامه اعتماد این است که بنا بر اعلام صدر میرعمادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، هیچ مبادله تجاری از طریق اینستکس انجام نشده است.
ادعای ارزش راهبردی اینستکس در حالی است که آقای روحانی چند روز قبل تصریح کرد اینستکس تو خالی به هیچ دردی نمی‌خورد. پس از آن هم ظریف اعلام کرد: اینستکس در برجام وجود ندارد و اروپا به هیچ یک از یازده تعهد خود در برجام عمل نکرده است.یادآور می‌شود روزنامه زنجیره‌ای اعتماد، از بزک‌کنندگان مذاکره با آمریکا و برجام بود. نهال نوپا توصیف کردن اینستکس در حالی است که بزک‌کنندگان برجام، از به ثمر نشستن درخت برجام و چیدن قریب‌الوقوع سیب و گلابی آن در سال‌های گذشته خبر می‌دادند.

فیگارو: توپ در زمین اروپاست روند نابودی برجام آغاز شده است
یک روزنامه فرانسوی در واکنش به اقدام ایران در تعلیق برخی تعهدات برجامی خود تصریح کرد: توپ در زمین اروپاست تا برجام را نجات دهد.
روزنامه لوفیگارو نوشت: مقامات ایرانی پس از عبور از سقف تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی شده در هفته گذشته، مرحله دیگری را در مورد تعهدات هسته‌ای خود پشت سر گذاشتند و اعلام کردند غنی‌سازی اورانیوم بیش از 3/67 درصد را که در توافق هسته‌ای تعیین شده بود، از سر خواهند گرفت.
این تصمیم ایران واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ است که پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در ماه مه سال 2018، تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد. ایران با کاهش تعهدات توافق هسته‌ای، نوعی موازنه با آمریکا ایجاد کرد. همچنین ایران به این ترتیب سه کشور اروپایی امضاکننده توافقنامه وین شامل فرانسه، آلمان و انگلیس را تحت فشار قرار داد. در صورتی که اروپایی‌ها نتوانند کمکی به ایران کنند، ایرانی‌ها دیگر تعهدات خود را نیز کاهش خواهند داد.
به این ترتیب در حال حاضر توپ در زمین اروپا به ویژه فرانسه است. در مورد سازوکار اینستکس هم که با هدف تجارت با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی شد، هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. باید دید آیا همان‌طور که برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه وعده داده، نخستین معامله از طریق این سازوکار در روزهای آینده صورت خواهد گرفت؟
 یک دیپلمات می‌گوید فرصت‌ها برای مدت طولانی وجود نخواهند داشت. اروپایی‌ها باید همه انرژی خود را به کار بگیرند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.
به هر حال روند زوال توافق وین(برجام) آغاز شده است. مسئولان ایرانی اولتیماتوم جدیدی برای اروپایی‌ها تعیین کردند.

امضای اروپایی‌ها پای یک پیش‌بینی «معطل اروپا نمانید»
مهلت 14 ماهه دولت به اروپا درباره عمل به تعهداتش پس از خروج آمریکا از برجام، در حالی به پایان رسید که رهبر انقلاب در چند نوبت، نسبت به بدعهدی و وقت‌کشی اروپایی‌ها هشدار داده بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دقیقاً یک سال قبل (تیرماه 97) تذکرات و رهنمودهایی در دیدار با اعضای دولت داشتند که هشت ماه بعد یعنی اسفند 97، منتشر و رسانه‌ای شد.
ایشان در دیدار یک سال قبل با دولتمردان ضمن پیش‌بینی از بدعهدی اروپا، تأکید کردند که نباید معطل اروپایی‌ها ماند: «کار را در محدوده‌ مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم.
حالا هم «بسته‌ اروپایی»؛ مردم را درباره‌ بسته‌ اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید...
آنها البتّه در همین زمینه دارند بدجنسی می‌کنند «- و من به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اوّل گفتند، همان را دارند دنبال می‌کنند- که تا نوامبر ادامه بدهند- بعد که همه چیز تثبیت شد و تحریم‌ها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثلاً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینها است.
در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می‌خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن وقت تلفن می‌زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می‌کند. اینها را بایستی این جوری و با این چشم نگاه کرد؛ اینها بدند، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ اروپایی‌ها ــ نه به خاطر سیاست‌های امروزشان‌ ــ به خاطر ذات خبیثی که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمی‌خواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم. به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید.
رهبر انقلاب همچنین اول فروردین ماه امسال در حرم مطهر رضوی تصریح کردند که اروپایی‌ها عملاًً از برجام خارج شده‌اند و نمی‌شود پس از خیانت‌شان، به آنها اعتمادی داشت؛ ایشان ضمن مرور خیانت‌ها و بدعهدی‌های اروپایی‌ها فرمودند: «نمی‌توانیم به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیّه‌ اخیر، در قضیّه‌ برجام، وظیفه‌ اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود -شش کشور و ایران این طرف؛ هفت کشور- یک طرف که آمریکا است خارج شد؛ وظیفه‌ طرف‌های دیگر چه بود؟ وظیفه‌ اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، می‌گفتند ما به تعهّد خودمان پایبندیم؛ تعهّد آنها این بود که تحریم‌ها به‌طور کلّی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [امّا] با بهانه‌های مختلف نَایستادند.
 علاوه‌بر اینکه در مقابل آمریکا نَایستادند، خودشان هم در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می‌کنند که «نبادا از برجام خارج بشوید»، عملاًً از برجام خارج شده‌اند؛ یعنی حتّی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به‌وجود آورده‌اند. این رفتار اروپایی‌ها است؛ از اینها می‌شود توقّع داشت؟ این کانال مالی‌ای هم که اخیراً مدام گفته می‌شود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البتّه شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه‌ آنها است با آنچه آنها دارند مطرح می‌کنند زمین تا آسمان فرق می‌کند. در آخرین مسئله‌ بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند. از اینها توقّع نمی‌شود داشت؛ هیچ توقّعی نمی‌شود داشت.»
اکنون گذشت زمان و بدعهدی‌ها و خباثت‌های دولت‌های اروپایی نظیر انگلیس و فرانسه و آلمان نشان می‌دهد چرخه این تذکرات دقیق بوده و دولت باید خیلی پیش از اینها، در نگاه خود به اروپایی‌ها تجدیدنظر می‌کرد.

علت مشکلات اقتصادی بی‌برنامگی و لجبازی دولت است
یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد مشکلات اقتصادی کشور به دلیل بی‌برنامگی دولت است.
ایرج عبدی درباره عملکرد دولت «تدبیر و امید» به الف گفت:‌ مشکلات اقتصادی به دلیل بی‌برنامگی دولت است و همچنان شاهد این بی‌برنامه بودن هستیم؛ متاسفانه دولت با فرار به جلو حاضر به پذیرش اشتباه‌های خود و تاثیرات آن در کشور نیست و اعتقادی به اقتصاد داخلی و تولید ندارد.
وی افزود: اساس دولت تدبیر و امید نفی گذشته بود، موضوعی که رهبری هم بارها  دولت را از این اقدام برحذر داشتند وگفتند همه چیز بد نبوده و خوب‌های آن را ادامه دهید و اگر ضعفی هم وجود دارد، برطرف کنید؛ منتها این دولت نگاه سیاسی، غضب و کینه نسبت به گذشته داشت و هر آنچه که انجام شده بود را تخریب کردند و جایگزینی هم برای آن نداشتند.
عبدی با اشاره به حذف و احیای مجدد کارت سوخت گفت: دولت یازدهم کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین را حذف کرد، اما سوال نکردند که چرا به سمت سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت رفتیم، در حالی که واقعیت این بود که روند افزایش مصرف این فرآورده زیاد شده و از سوی دیگر مصرف خودروهای تولیدی در کشور بالاتر از استاندارد جهانی بود که برای کنترل روند مصرف و مبارزه با قاچاق آن سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت اجرایی شد، اما با نگاه سیاسی و نفی گذشته، آن را حذف کردند و دوباره تصمیم گرفتند آن را احیا کنند که این بازگشت اقدام صحیحی است.
این کارشناس اقتصاد ادامه داد: برای واردات، سامانه شبا ایجاد شده بود تا مشخصات کالاهای وارداتی ثبت شود و قابل رهگیری باشد، اما دولت در اولین اقدام این سامانه را حذف کرد و هیچ جایگزینی تعریف نکرد و امروز مشاهده می‌کنیم که حجم قاچاق کالا به کشور به صورت وحشتناک بالا رفته و اعداد 12 یا 15 میلیارد دلاری قاچاق کالا را عنوان می‌کنند که همه اینها ناشی از نفی گذشته بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷