کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات 6 خبر ویژه امروز شنبه 15 تیرماه 1398

15 تير 1398 ساعت 0:00


به گزارش بلاغ،
9 ماه پشت‌هم اندازی اروپا با کلید واژه«به ‌زودی»
مقامات اروپایی همچنان به دروغ‌گویی درباره کانال هیچ و پوچ موسوم به اینستکس ادامه می‌دهند.
به گزارش رویترز، برونو لی‌مایر وزیر دارایی فرانسه در این زمینه گفت امیدوارم کانال مخصوص تجارت با ایران اولین معامله محدود خود را در روزهای آتی انجام دهد.
رویترز افزود: این کانال برای دوری از نقل و انتقال مستقیم مالی با ایجاد تعادل بین واردکنندگان و صادرکنندگان در طرف اروپایی توسط فرانسه، انگلستان و آلمان ایجاد شده است و اینستکس نامیده می‌شود.
لی‌مایر در نشستی در لهستان گفت: «ما می‌خواهیم اینستکس طی چند روز آینده اجرایی شود و من امیدوارم بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم. من امیدوارم اولین معامله طی چند روز آینده تکمیل شود».
دو دیپلمات دیگر گفتند: «در حالی که معاملات ممکن شناسایی شده‌اند، هنوز اجرای آن‌ها زود است». ولی حتی آن زمان هم این سیستم در ابتدا فقط برای معامله کالاهایی نظیر دارو و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد که تحت تحریم نیستند.
وعده جدید مقام فرانسوی در حالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمعه هشتم تیرماه مدعی شده بود سازوکار اینستکس عملیاتی شده و اولین معاملات آن در حال تراکنش است(!!)
او همچنین پنجم تیرماه گفته بود اینستکس آماده اجراست. نکته جالب‌تر اینکه اروپایی‌ها از آبان و آذر گذشته پشت سرهم وعده راه‌اندازی کانال موسوم به SPV وسپس INSTEX با قید زمانی «به ‌زودی» را داده‌اند؛ بسته‌ای که چون فاقد محتوا است، قابلیت راه‌اندازی و رونمایی هم ندارد.

قاجار بی‌سواد را روسفید کردی دکتر!
توییت عوامانه و توأم با بی‌سوادی صادق زیباکلام، با اعتراض کاربران در توییتر مواجه شد.
او مدعی شده بود: «جناب ظریف با افتخار گفتند که ما از مرز سیصد کیلوگرم اورانیوم سه درصد غنی‌شده عبور کرده‌ایم. من فرض می‌گیرم که نه اروپایی‌ها، نه آژانس و نه هیچ قدرت دیگری اعتراضی نداشته باشند و این حق ایران است. سوالم اینست که به‌جز هزینه تولید و نگهداری، سیصد یا سه‌هزار کیلو اورانیوم چه فایده‌ای دارد؟»
به گزارش مشرق، برخی کاربران واکنش‌هایی از این‌دست به شبهه‌افکنی زیباکلام نشان دادند:
- یه روزی می‌خواستی چکمه رضا شاه را ببوسی، ولی این روزها به پادشاهان قجری نزول‌ شأن پیدا کردی.
چه خوب گفت رهبر انقلاب که «در زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسی‌ها آمده بودند می‌خواستند نفت را ببرند، دولتمرد قاجاری می‌گفت ما این ماده بدبوی عفن را می‌خواهیم چه کار؟!»
- تا امروز فکر می‌کنم یه چیزی حالیته، امروز فهمیدم هیچی نمی‌فهمی استاد
خوب شده شما مسئولیتی نداری تو سیستم!
- از نشانه‌هایی که بروز می‌دهید به‌نظر می‌آید که در یک کهکشان دیگر زندگی می‌کنید.
- روشنفکرنماهایی که می‌گویند «ما صنعت هسته‌ای را می‌خواهیم چه‌کار کنیم»، این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسی‌ها آمده بودند می‌خواستند نفت را ببرند، این‌جا دولتمرد قاجاری می‌گفت ما این ماده بدبوی عَفِن را می‌خواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید ببرند»
- این ماده بدبوی عفن رو بدین ببرن تولید انرژی پاک به چه دردمان می‌خورد؟!
- واقعا خودتو زدی به اون‌ راه؟؟
- واسم سواله شما چطور استاد دانشگاهی هستی که هیچ درکی از سیاست امنیت، منافع و هزینه نداری؟!

ایران راهبرد اقدام را جایگزین راهبرد صبر کرده است
یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی تأکید کرد ایران که در قبال خروج ترامپ از برجام راهبرد صبر پیشه کرده بود، سیاست خود را تغییر داده و راهبرد اقدام را درپیش گرفته است.
آسوشتیدپرس نوشت: از آنجا که انتظار نمی‌رود 3 کشور اروپایی در مقابل خروج آمریکا و سیاست فشار و تحریم کاری انجام دهند، ایران خود وارد میدان شده است.
سال گذشته، زمانی‌که آمریکا به‌طور یک‌جانبه از توافق خارج شد، مقامات ایرانی راهبرد صبر اتخاذ کردند. اما به دنبال تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران و قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها، تهران به‌سرعت راهبرد خود را تغییر داده است و با راهبرد اقدام و عمل وارد میدان شده است. ایران در اقدامی خارج از انتظار، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد.
این اقدام (عبور اورانیوم غنی‌شده از مرز 300 کیلوگرم) گام نخست ایران برای کاهش تعهدات بر پایه بندهای 26 و 36 برجام به‌شمار می‌رود؛ بندهایی که برای تهران این حق را قائل شده در صورت عدم اجرای برجام از سوی طرف مقابل، به‌صورت جزئی یا کلی تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد.
ایران اینک در آستانه گام دوم خود قرار دارد؛ مرحله‌ای که زمان آن 16 تیرماه فرا می‌رسد.

علی مطهری: نقض‌کنندگان حجاب کم‌شمار اما پر سروصدا هستند
علی مطهری نماینده مجلس گفت: تعداد اندکی ممکن است حجاب را رعایت نکنند اما پر سروصدا هستند و دست و پا می‌زنند. باید دوربین‌هایی در شهر باشد تا بلافاصله اینها را پیدا، بازداشت و به سرعت مجازات کنند!
وی درباره انتشار برخی کلیپ‌ها در حوزه حجاب و عفاف، اظهار داشت: ممکن است ده یا یازده مورد در کشور به صورت محدود این موارد وجود داشته باشد اما همان مقدار هم مناسب نیست.
به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: تعداد اینها در کشور خیلی ناچیز و کم است و به حساب نمی‌آید؛ اکثریت قریب به اتفاق مردم و خانم‌ها حجاب را پذیرفته‌اند و قبول دارند و تعداد بسیار اندکی هستند که ممکن است رعایت نکنند اما پر سروصدا هستند و دارند دست و پا می‌زنند.
مطهری اضافه کرد: مردم در مجموع در حوزه حجاب رعایت می‌کنند؛ البته وزارت کشور هم وظیفه خود را دارد.
وزارت کشور به هر حال باید با هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم و امنیت کشور برخورد قاطع داشته باشد و به وسیله دوربین‌هایی که وجود دارد اگر کسانی با خانم محجبه‌ای رفتار ناشایستی داشتند آنها را شناسایی کرده و مجازات کند.
این نماینده مجلس گفت: البته وظیفه اصلی با مردم است، مردم هم اگر با چنین پدیده‌ای مواجه شدند باید با آنها برخورد کنند یعنی خود مردم باید وارد میدان شوند و همین‌طور هم می‌شود.
مطهری افزود: اینگونه نیست که مردم بی‌تفاوت باشند قطعا مردم هم عکس‌العمل نشان خواهند داد، چرا که هیچ‌کس راضی به چنین کارهایی نیست حتی افرادی که ممکن است در رعایت حجاب سهل‌انگار باشند، با این حرکات موافق نیستند؛ لذا خود مردم هم موافق نیستند و حتما عکس‌العمل نشان می‌دهند و باید نشان دهند.
وی بر لزوم برخورد قاطع نیروهای انتظامی تاکید و گفت: نیروی انتظامی هم باید کار خود را انجام دهد؛ باید دوربین‌هایی در سطح شهر وجود داشته باشد تا بلافاصله اینها را پیدا، بازداشت و به سرعت مجازات کنند چرا که این به معنی ایجاد بی‌نظمی در شهر و کشور است.

اینستکس برای به رسمیت شناختن تحریم‌های آمریکاست و نه مقابله با آن
کانال موسوم به اینستکس مشکلات بانکی را حل نمی‌کند و پیشنهادی بی‌فایده است.
روزنامه جام‌جم با بررسی کانال مبادلات پیشنهادی اروپا موسوم به اینستکس نوشت: اولا اینستکس، تراکنش بانکی ندارد که انجام بشود، در ثانی اگر مقصود از آن، تراکنش اینستکسی است که انجام شده یا بناست انجام شود یا در حال پردازش است باید اشاره کرد به این که هفته قبل مطرح شده بود که در گام اول قرار است از طریق یک خط اعتباری چند میلیون یورویی این کار انجام شود، در واقع ما با یک واقعه نمادین یا پاره کردن یک روبان مواجهیم بدون اینکه هنوز اتفاق ویژه‌ای در عمل رخ داده باشد.
اینستکس در ساختار و تعاریف فعلی خودش محدود به غذا و دارو خواهد بود، در واقع اینستکس قرار است در چارچوب مقررات تحریمی آمریکا عمل کند و حتی به دنبال این است که از محل فروش نفت ایران به سایر کشورها و انتقال بستانکاری آنها در ترازنامه اینستکس کار کند. بنابراین به‌طور طبیعی و به دلیل قواعد تحریمی آمریکا آنچه با اینستکس قابل خریداری است از کالاهای غیرتحریمی به غذا و دارو تنازل پیدا می‌کند.
این روزنامه همچنین تاکید کرد: تحقیقا اینستکس پای خود را از دایره تحریم بیرون نخواهد گذاشت. تا آمریکا مجوز خرید نفت ندهد اروپا از ایران نفت نمی‌خرد. همچنین اینستکس مراقبت خواهد کرد ایران اقلام تحریمی نخرد و اقلام خریداری شده دست نهادهای تحریمی نرسد.
جام‌جم در توضیح بی‌فایدگی اینستکس می‌نویسد: اکنون در حالی تنها ده روز تا پایان ضرب‌الاجل ایران به طرف اروپایی باقی‌مانده، به نظر می‌رسد آنها همچنان نه تنها اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود ندارند، بلکه سعی می‌کنند با اقدامات ناچیز و غیرموثری مانند راه‌اندازی اینستکس (INSTEX)، ایران را به عملکرد خود خوش‌بین کنند.
اما نکته قابل تامل این است که در این سازوکار قرار نیست ایران پولی دریافت کند، بلکه در مقابل تعهدات طرف‌های اروپایی، برخی اقلام به ایران داده خواهد شد. مسأله مهم‌تر این است که عملا اینستکس هیچ کاری علیه تحریم‌های آمریکا انجام نمی‌دهد بلکه اینستکس تحریم‌های آمریکا را به رسمیت می‌شناسد!

خبر آن‌لاین: جبهه اصلاحات آفت‌زده و ناکارآمد است
یک خبرگزاری نزدیک به دولت، سران طیف اصلاح‌طلب را خسته و ناامید توصیف کرد.
خبر آن‌لاین نوشت: رای به اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر، عمدتا نتیجه‌ای جز ناامیدی جامعه نسبت به اصلاحات و بدبینی آنان نسبت به اصلاح‌طلبان در پی نداشته است.
اصلاحات پس از یک دهه به صحنه سیاسی بازگشت اما گویی حکایت حضور مجدد اصلاح‌طلبان در نهادهای قدرت، رفته رفته قطعات پازل «افول اصلاحات» را کنار هم می‌چیند. انگار برگ‌های نورسیده درخت اصلاحات، آفت‌زده از شاخه‌های خود تبر ساخته و هر یک به نوبه خود زخمی کاری بر بن درخت آن به یادگار می‌گذارند.
اخیرا محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است: «من معتقدم اصلاح‌طلبان در حال حاضر باید کلاه خودشان را قاضی کنند و منفعت‌طلبان را از جمع خود کنار بگذارند. نعیمی‌پور در گفت‌وگو با ایران گلایه‌هایی نسبت به عملکرد فراکسیون امید، شورای عالی اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح کرد اما چه شد که اصلاحات پس از پیروزی‌های پیاپی در انتخابات‌، حالا به این نقطه رسیده که نه برای خاتمی رمق «تکرار» مانده و نه اگر تکراری در کار باشد، امیدی به استقبال عمومی دارند؟ ‌این ادعا که دست‌شان بسته بوده نمی‌تواند بهانه خوبی برای توجیه عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان منصب‌د‌ار در سال‌های اخیر باشد؛ چرا که آنان با علم به همین محدودیت‌ها پا به عرصه گذاشتند. امروز فراکسیون امیدی‌ها خود سرمنشأ ناامیدی جامعه و حتی خود سران جریان اصلاحات شده‌اند.
فراکسیون امید روز به روز ناامیدکننده‌تر عمل کرد و نتیجه تحرکات اخیر این فراکسیون که ساز جدایی می‌نواخت، برهم خوردن ائتلاف مذکور و از دست دادن هیئت رئیسه مجلس و سپس واگذاری ریاست کمیسیون‌ها به رقیب یکی پس از دیگری بود.
نتیجه این اقدام، جز تضعیف جایگاه اصلاح‌طلبان، تزلزل پایگاه اصلاح‌طلبی و به تبعش زدودن اعتبار از نام رهبران این جریان، نمی‌تواند باشد.
شورای شهر هم رمقی برای اصلاح‌طلبان باقی نگذاشت. وضعیت برای شورای شهر اصلاح‌طلبی که اعضایش با محدودیت‌های کمتر انتخاب شدند نیز تفاوت چندانی ندارد. در آنجا به جای جدایی دو جریان موتلف، اختلاف درون جریانی میان احزاب اصلاح‌طلب جان گرفته که نمود و نتیجه آن در ماجراهای محمدعلی نجفی مشهود است.
ناکارآمدی اصلاح‌طلبان منتخب، این روزها به اعتبارزدایی از جایگاه سران این جریان خاصه رئیس دولت اصلاحات منجر شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که سران جریان اصلاحات از خاتمی تا دیگرانی چون موسوی خوئینی‌ها، عبدالله نوری، محتشمی‌پور و... از مشوش و آشفته بودن رفتارهای سیاسی در جریان اصلاحات هم خسته شوند و ترجیح دهند اعتبارشان بیش از این محل ارتزاق فرصت‌طلبانی که به نام اصلاح‌طلبی و به کام جاه‌طلبی عمل می‌کنند، نشود.
اما به نظر می‌رسد سران این جریان هم در ادامه مسیر منفعلانه پیش رفته‌اند. سپردن ریاست فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عارف بدون آنکه از سوی اصلاحات عملکردش مورد نظارت قرار گیرد شاید یک خطای بزرگ بود. گویی سران جریان اصلاحات خسته و کنار رفته و بار هدایت را بر دوش مردی گذاشتند که توان بر دوش گرفتن را نداشت.


کد مطلب: 395292

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/395292/جزئیات-6-خبر-ویژه-امروز-شنبه-15-تیرماه-1398

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com