سیاست‌های نژادپرستانه رژیم نژادپرست صهیونیست در سرزمین های‌اشغالی، بار دیگر به شکل شورش اجتماعی و از میان یهودیان اتیوپی‌تبار فوران و خیابان‌های تل‌آویو را به میدان جنگ تبدیل کرد. قتل یک سیاه پوست و عدم برخورد با پلیس قاتل، جرقه این دور از ناآرامی‌های اسرائیل را زده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، جامعه سرزمین‌های‌اشغالی عملا یک جامعه چند قطبی است و یهودیان با توجه به خاستگاهی که دارند و جایی که از آن به فلسطین‌اشغالی سفر کرده‌اند جایگاهی خاص خود را دارند. در واقع یهودیان سیاه پوست و آفریقایی تبارها در این‌جامعه «جزو یهودیان پست» محسوب می‌شوند و کارهای پست نیز به آنها سپرده می‌شود. علاوه‌بر این، نهادهای مختلف اسرائیل همواره با تبعیض و از موضع نژادپرستانه با این قشر از یهودیان برخورد می‌کنند.

در این ارتباط هزاران نفر از معترضان اتیوپیایی‌تبار در فلسطین‌اشغالی سه‌شنبه در واکنش به کشته شدن یک جوان ۱۹ ساله توسط یک افسر پلیس رژیم صهیونیستی به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. یک افسر پلیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه خارج از ساعات مأموریت کاری در شهر «حیفا» یک جوان ۱۹ ساله اتیوپیایی ‌تبار به نام «سولومون تقا» را به ضرب گلوله به قتل رساند. این افسر پلیس ابتدا دستگیر شد، اما سپس آزاد شد و در شرایط حبس خانگی قرار گرفت. گفته می‌شود افسر صهیونیست جوان ۱۹ ساله را در جریان درگیری خیابانی او با یک نوجوان ۱۳ ساله به قتل رسانده است. شاهدان عینی گفته‌اند او در شرایطی به سمت این جوان شلیک کرده که خطری از جانب او تهدیدش نمی‌کرده است. بهمن ماه سال گذشته نیز «يهودا يبادجا» جوان 24 ساله اتیوپیایی، در تیراندازی نیروهای پلیس این رژیم در شهر «باتیام» کشته شد.

این قتل، خشم جامعه اتیوپی‌تبارهای ساکن فلسطین‌اشغالی را در پی داشت. آنها قتل «تقا» را جدیدترین مورد از رفتارهای خشن و نژادپرستانه پلیس رژیم صهیونیستی با آفریقایی‌تبارها می‌دانند. روزنامه جروزالم‌پست نوشته تظاهرات‌ها در اعتراض به این وضعیت روز سه‌شنبه به خشونت و درگیری با پلیس کشیده شده و معترضان با پرتاب سنگ، بمب‌های دستی و آتش‌ زدن لاستیک‌ خشم خودشان را ابراز کرده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی دستکم ۶۰ نفر از معترضان را که وارد خیابان‌ها و چهارراه‌های اصلی شده بودند دستگیر کرده است و 15 معترض نیز در درگیری با پلیس زخمی شدند.

فالاشا
به یهودیان اتیوپیایی تبار در اسرائیل «فالاشا» گفته می‌شود. این گروه خود را از نسل بنی‌اسرائیل می‌دانند اما نظریات مختلفی درباره منشأ و اجداد آنها توسط پژوهشگران مختلف بیان شده است. آنان خود را از نسل «بلقیس» ملکه سبأ می‌دانند و به این اعتبار، نسل خود را به حضرت داوود می‌رسانند. قرار نگرفتن این گروه از یهودیان تحت هیچکدام از تقسیمات سنتی در یهودیت از جمله‌اشکنازی و سفاردی موجب شده است قاطبه یهودیان آنها را به عنوان یهودی قبول نداشته باشند. از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون هزاران نفر از آنان خاک اتیوپی را ترک کرده و به سرزمین‌های‌اشغالی فلسطین مهاجرت کرده‌اند ولی برخلاف وعده مسئولان آژانس یهود که آنان را از اتیوپی به فلسطین‌اشغالی کوچانده‌اند از وضعیت اقتصادی و اجتماعی بدی برخوردارند و همواره مورد تبعیض قرار می‌گیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما