یک مسئول صنعت مرغداری مطرح کرد

واردات 75 درصد خوراک دام در انحصار یک نفر!

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۳۹۴۸۹۴
نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: ۷۵ درصد خوراک مورد نیاز صنعت مرغداری توسط فردی به نام «م» وارد می‌ شود و دولت تاکنون نتوانسته جایگزینی برای وی داشته باشد.
۰
plusresetminus
واردات 75 درصد خوراک دام در انحصار یک نفر!
به گزارش بلاغ، حبیب اسدالله‌نژاد درباره وضعیت واردات خوراک دام تصریح کرد: ۷۵ درصد خوراک مورد نیاز صنعت مرغداری توسط فردی به نام «م» وارد
می‌ شود و دولت تاکنون نتوانسته جایگزینی برای وی داشته باشد. 

وی افزود: عدم نظارت بر توزیع و قیمت‌ها و همچنین سپردن سرنوشت صنعت مرغداری به یک عده که از گذشته واردات کلان خوراک دام کشور را به دست گرفته‌اند باعث شده قیمت تمام شده مرغ در کشور به شدت افزایش یابد به طوری که از ابتدای سال صنعت مرغداری کشور 750 میلیارد تومان ضرر کرده است.

 نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور درباره نقش مافیا در افزایش قیمت خوراک دام و طیور گفت: در ایام عید قیمت سویا که با ارز دولتی وارد شد و باید از قرار کیلویی 2400 تومان توزیع می‌شد، به پنج هزار تومان رسید و اکنون نیز که قیمت مصوب 2450 تومان است با قیمت 3150 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: تنها در شش ماهه دوم سال۹۷ بیش از  3.7 میلیارد دلار برای واردات خوراک دام ارز 4200 تومانی اختصاص یافته اما نهاده به دو برابر این عدد به دست مرغدار رسید و دستگاه‌های مسئول باید پاسخ دهند مابه التفاوت چند صد میلیاردی یارانه‌ای که از جیب ملت داده شد، کجا رفته است؟.

همچنین تورج صارمی در پنجمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام و طیور در بوستان گفت‌وگو درباره وضعیت تولید خوراک دام گفت: خوراک دام ۶۰ تا ۷۰ درصد در قیمت تمام شده و کیفیت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نقش دارد و سالانه ۱۴.۷ میلیون تن انواع گوشت قرمز، سفید، تخم‌مرغ و عسل در کشور تولید می‌شود و زیربنای این تولید، خوراک دام و طیور است که باید خیال تولیدکننده از تأمین آن آسوده باشد.

 به گفته مدیرکل دفتر تغذیه امور دام، ایران در سال ۹۷ ظرفیت اسمی تولید خود را به ۲۱ میلیون تن رساند، در حالی که ظرفیت واقعی آن حدود ۱۰.۵ میلیون تن است. ایران در سال گذشته ۲۱۸ هزار تن به کشورهایی نظیر عراق، ترکیه، قطر، عمان، بحرین و کویت خوراک دام صادر کرده است.

در همین حال معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر ایجاد زنجیره تولید و واردات خوراک دام و طیور توسط واردکنندگان، گفت: تولیدکنندگانی که می‌توانند با بیش از دو میلیون تن مرغ و یک میلیون تن تخم‌مرغ تولید کنند، اکنون برازنده نیست که برای تأمین خوراک دام در انتظار دولت یا دیگر بخش‌ها بمانند.

مرتضی رضایی خاطرنشان کرد: خوراک دام و نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود و صادرات این محصولات با ارز آزاد صورت می‌گیرد، بنابراین یک هزینه پنهانی برای دولت ایجاد می‌شود. ارز چندنرخی در حال حاضر بلای بخش تولید است.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴