تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
کد مطلب : ۳۹۴۶۲۴
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
منتجب‌نیا: مردم گله‌مند حق دارند دولت و مجلس دیگری انتخاب کنند
یک فعال اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات برخی اعضای تندروی این طیف تصریح کرد اگر برای انتخابات شرط بگذاریم، از ما التماس نمی‌کنند.
منتجب‌نیا از اعضای حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با خبر آن‌لاین گفت: اعضای لیستی که توانست در انتخابات ۹۴ پیروز شود و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند همه اصلاح‌طلب نبودند  بلکه کاندیداهای دسته دوم و پایین‌تر از آن بودند؛ درواقع هرکسی که حامی روحانی بود آن را در لیست قرار دادیم بنابراین لیست امید لیست اصلاح‌طلبی نبود بلکه لیست هواداران آقای روحانی بود که درست یا اشتباه اصلاح‌طلبان مرتکب آن شدند. در شورای شهر متاسفانه  اشتباه رخ داد و شخصا با این لیست مخالف بودم و تذکری هم به دوستان دادم که از این لیست حمایت نشود و این لیست نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مردم باشد که پافشاری‌ها و اصرارها موجب شد تا بزرگان ما از این لیست حمایت کنند.
اما اینکه مردم دلسرد باشند و پای صندوق کمتر بروند من فکر نمی‌کنم مسئله صحیحی باشد؛ مردم نمی‌آیند از حق خودشان بگذرند به این دلیل که یک دولت اشتباه کرده است. مردم وارد صحنه می‌شوند و می‌گویند ما از این دولت ناراضی هستیم و می‌خواهیم یک دولت دیگری تشکیل دهیم یا مجلس را نپسندیدیم و  مجلس دیگری می‌خواهیم. پیش‌بینی من این است که مردم حضوری فعال و گسترده دارند اما علت اینکه گفته می‌شود مشارکت در انتخابات کمتر خواهد بود به دلیل گلایه‌هایی است که مردم نسبت به دولت دارند.
منتجب‌نیا همچنین گفته است: یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که احزاب به حاشیه رانده شد و اشخاص جایگزین شدند. نتیجه‌اش هم ثمره تلخی بوده ‌است.
من معتقدم همه این اشتباهات به شورای عالی سیاست‌گذاری باز می‌گردد و این موضوع که ما یک شخص را ملاک قرار دادیم و آن را جایگزین احزاب قرار دادیم.
وی درباره شرط واگذاری برای شورای نگهبان می‌گوید: من با این نظر مخالفم. کاملا مشخص است که طرف مقابل می‌گوید شرط را قبول نمی‌کنم. آیا اگر شرط گذاشتیم آنها شرط ما را می‌پذیرند؟ خیر آنها هرگز به شرط ما عمل نمی‌کنند. من یک‌بار دیگر هم گفته‌ام اگر ما شرط گذاشتیم فکر نکنیم آنها به اصلاح‌طلبان التماس کنند یا برای ما به فکر پهن کردن فرش قرمز می‌افتند؛ خیر آنها از خدا می‌خواهند که ما در انتخابات شرکت نکنیم.

هدف اینستکس لو رفت مجادله در داخل ایران!
رئیس برکنار شده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اذعان کرد اینستکس فاقد آورده اقتصادی برای ایران و صرفا بهانه‌ای برای ایجاد اختلافات در داخل ایران است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که اخیرا تصریح کرده بود به مدد فراکسیون امید توانسته مدتی رئیس کمیسیون باشد، در توئیتر نوشت: اینستکس سازوکاری است که اثر سیاسی آن برای گذر از دام افراطیون مهم‌تر از گشایش‌های اقتصادی آن است، پس باید به آن فرصت داد.
وی در توئیتر نوشت: باید به اینستکس فرصت داد؛ ساز و کاری که اثر سیاسی آن برای گذر از دام افراطیون مهم‌تر از گشایش‌های اقتصادی آن است.
یادآور می‌شود کل وعده اروپا در اینستکس که طی 7-8 ماه گذشته نیز عملی نشده، شامل بسته‌ محدود چند میلیون دلاری و در حد مبادله غذا و دارو با پول نفت فروخته شده ایران به برخی کشورهای غیراروپایی است. نکته جالب این است که اروپایی‌ها ابتدا وعده خرید نفت ایران در قالب کانال SPV را داده بودند که زیر همین حرف خود نیز زدند.
در پی عهدشکنی آمریکایی‌ها ایران به مدت 12 ماه به اروپایی‌ها مهلت داد تا به تعهدات برجامی خود در قالب دور زدن تحریم‌های نفتی و مالی و بانکی عمل کنند اما آنها کمترین اهتمامی نشان ندادند تا این که اردیبهشت امسال، شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت ضرب‌الاجلی دو ماهه به اروپایی‌ها بدهد. این تصمیم دیرهنگام که موجب اجماع درباره لزوم کاهش تعهدات برجامی در قبال بدعهدی اروپایی‌ها شد، هیچ ارتباطی به مسیر انحرافی و فریب‌کارانه اینستکس ندارد چرا که مبادله غذا و دارو، واجد کمترین ارزش و اعتبار به لحاظ تعهدات برجامی اروپا است.
اما با این وصف، رئیس برکنار شده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اظهارات خود اذعان می‌کند که طیف متبوع وی قصد دارند به جای مواجهه با بدعهدی اروپا و آمریکا، مجددا به مجادلات سیاسی و دوقطبی‌های مجعول در داخل دامن بزنند.

با دلار جهانگیری  تا 1400!
یک روزنامه اصلاح‌طلب با  اشاره به تعلل و سردرگمی دولت درباره نرخ ارز تیتر زد: با دلار جهانگیری تا 1400!
روزنامه هفت صبح نوشت: دو مقام دولتی در اظهارنظرهایی جداگانه، اعلام کردند که دولت بنایی برای تغییر در رویه خود برای اختصاص ارز 4200 تومانی ندارد. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، محمدباقر نوبخت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأمین 3 هزار میلیارد تومانی منابع مالی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل با بانک‌ها در مورد سیاست دولت برای تأمین ارز کالاهای اساسی در پاسخ به گمانه‌زنی برای حذف ارز 4200 تومانی گفته: اولاً باید مشخص شود چه کسی گفته است دولت بنای حذف ارز 4200تومانی را دارد و در ثانی دولت همچنان سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی را ادامه خواهد داد. از آن گذشته، علی ربیعی، سخنگوی دولت هم گفته: ما هیچ تصمیمی برای حذف ارز 4200 تومانی تا پایان سال 98 نداریم.
آن‌طور که ایرنا گزارش داده، طبق بند «ز» از تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ «دولت مکلف است در سال ۱۳۹۸، تا چهارده میلیارد (14/000/000/000) دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به حسب مورد صرف حمایت از معیشت مردم و تأمین مابه‌التفاوت ارز برای تولید داخل نماید.
اما مسئله اینجاست که برای رسیدن به چنین هدفی سه راه وجود دارد:
۱. دولت ارز را مانند یک سال گذشته به واردکنندگان (بازرگانان خصوصی) اعطا کند.
۲. دولت، کالاهای اساسی را وارد کند و سپس با استفاده از کالابرگ و کارت الکترونیکی آنها را توزیع کند.
۳. دولت، سهم هر فرد از یارانه ۱۴ میلیارد دلاری کالاهای اساسی را به‌صورت نقدی به مردم پرداخت کند.
قانون به‌صورت صریح، به راه دوم یا سوم  اشاره کرده است اما مسئله این است که شخص رئیس‌جمهور با اجرای این دو روش مخالف است. آن‌طور که دو نماینده مجلس یعنی رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و حاجی دلیگانی، در روزهای اخیر اعلام کردند رئیس‌جمهور رسماً با اجرای قانونی به این دو شکل مخالفت کرده است. اما فارغ از این مسئله که رئیس‌جمهور از نظر حقوقی باید برای اصلاح قانون تلاش کند و نباید قانون را اجرا نکند، سؤال اینجاست که چرا رئیس‌جمهور با این دو شیوه مخالف است؟
به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور در این زمینه، مسئله تورم باشد. تحلیل رئیس‌جمهور این است که با واریز پول به کارت خانوارها چه به‌صورت قابل برداشت (یارانه) و چه به‌صورت غیرقابل برداشت (کالابرگ)، فشار تورمی بسیار زیادی به مردم خواهد آمد و از این رو فعلاً قانون بودجه ۹۸ را اجرایی نکرده است.

ایران آن‌قدر ضربه می‌زند تا آمریکا از تحریم‌ها عقب‌نشینی کند
منابع رسانه‌ای غرب می‌گویند فشار ترامپ علیه ایران تاثیر معکوس گذاشته و بدون کاهش تحریم‌ها، ضربه‌زدن‌های ایران ادامه خواهد داشت.
واشنگتن‌پست در این زمینه نوشت: برخلاف پیش‌بینی دولت ترامپ مبنی بر اینکه افزایش فشار اقتصادی موجب آمدن ایران پای میز مذاکره شود، ایران تسلیم این فشارها نشده و سرسختی آمریکا، نتیجه عکس داده است.
آمریکا یک سال قبل با هدف تحمیل خواسته‌های خود به ایران از برجام خارج شد و تحریم‌های تازه‌ای را اعمال کرد اما ایران تسلیم آمریکا نشد و علاوه‌بر ساقط کردن پهپاد واشنگتن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را که پیش از این طبق برجام محدود شده بود نیز از سر گرفت و تأکید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3/67 درصدی‌ا‌ش به زودی از سقفی که در توافق هسته‌ای تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.
در همین حال فارین پالیسی در تحلیلی به قلم سردبیر خود استفان والت نوشت: سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ به‌ویژه در قبال ایران سردرگم است.
وی خطاب به ترامپ می‌نویسد: آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و کشور‌های دیگر را تهدید کرد که در صورت پایبندی به برجام مورد مجازات قرار خواهند گرفت. هم زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، آمریکا هیچ متحدی در بین قدرت‌های بزرگ ندارد.
کمپین فشار حداکثری شما همان نتایجی را به همراه نداشته است که مشاورانتان وعده داده بودند. در حال حاضر هدف واقعی شما از دنبال کردن این سیاست مشخص نیست. آیا شما به دنبال دستیابی به یک توافق جدید، سرنگون کردن حکومت در تهران یا حتی کنترل کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستید؟ به نظر نمی‌رسد که رویکرد شما آمریکا را به هیچ کدام از این اهداف نزدیک کرده باشد. گزارش اخیر مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران کاهش پیدا نکرده‌اند. علاوه‌بر این، تهران به تدریج در حال خروج از توافق هسته‌ای است. با توجه به این موضوع که آمریکا اول از این پیمان خارج شد، هیچ‌کس نمی‌تواند تهران را سرزنش کند. ظاهرا رهبران ایران به دنبال اثبات کردن این موضوع هستند که تحت فشار‌های شما تسلیم نخواهند شد.
آقای پرزیدنت! شاید واکنش تهران برای شما گیج‌کننده به نظر برسد، زیرا آمریکا کشور بسیار قدرتمندتری است و تحریم‌های اقتصادی بدون شک زندگی روزمره را برای ایرانی‌ها دشوارتر کرده‌اند. بدون شک این سؤال در ذهن شما ایجاد شده است که چرا تهران با خواسته‌های شما، جان بولتون یا مایک پمپئو موافقت نمی‌کند؟ آیا تصور می‌کنید که آنها افراد متعصب کله شقی هستند؟
به گزارش «انتخاب»، فارین پالیسی می‌افزاید: چنانچه یک کشور همچون ایران در مقابل شما تسلیم شود، شاید به این نتیجه برسید که می‌توانید با تهدید امتیازات بیشتری از آنها بگیرید. به همین خاطر آنها انگیزه‌ای برای تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های شما ندارند. آنها فقط به دنبال حفظ آبروی خود نیستند. آنها به دنبال انتقال این پیام به شما هستند که در مقابل ابرقدرتی همچون آمریکا تسلیم نمی‌شوند. شاید اخیرا توجه کرده باشید که کره شمالی، مکزیک و برخی کشور‌های دیگر نیز از همین استراتژی پیروی می‌کنند.
در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص ضمن یادداشتی تصریح کرد: ایران بدون کاهش فشارهای آمریکا، به ضربه‌زدن ادامه خواهد داد. به‌نظر می‌رسد ادعای ترامپ در مورد حمله سایبری علیه سامانه‌های موشکی ایران در واقع با هدف سرپوش گذاشتن بر آسیبی بود که در نتیجه تصمیم او در مورد لغو حمله به ایران، متوجه وجهه‌اش شده بود. علاوه‌بر اینکه ترامپ با این کار قصد داشت به نوعی به انتقاداتی که متوجه او می‌شد، پاسخ دهد. می‌توان گفت: بدون کاهش فشار تحریم‌ها ایرانی‌ها به ضربه‌زدن به آمریکا ادامه می‌دهند. گذشته از اینکه تنش در خلیج ‌فارس، بر کنفرانس اقتصادی منامه نیز تاثیری سوء خواهد گذاشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴