کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشست شورای امنیت ۱| معاون دبیر کل: از تحولات اخیر درباره برجام نگرانیم

6 تير 1398 ساعت 9:05

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در جلسه شورای امنیت با موضوع برجام این توافق هسته‌ای را نتیجه ۱۲ سال دیپلماسی خواند و خواستار حفظ آن شد.


به گزارش بلاغ،«رزماری دی‌کارلو» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در جلسه شورای امنیت با موضوع برجام این توافق هسته‌ای از تحولات اخیر درباره برجام ابراز نگرانی کرد. 

او گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک که در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ به تأیید شورای امنیت رسیده محصول ۱۲ سال تلاش فشرده دیپلماتیک و مذاکرات فنی است. دبیر کل، این توافق و قطعنامه تأییدکننده آن را دستاوردی برای چندجانبگی است.»

او گفت «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده استقبال می‌کند.

دی‌کارلو گفت دبیر کل سازمان ملل متحد، در عین حال از برخی تحولات اخیر در خصوص برجام نگران است. معاون دبیر کل به اقدام اخیر آمریکا در تمدید نکردن معافیت‌های مربوط به مبادلات نفت با ایران و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران ذیل برجام اشاره کرد و گفت دبیر کل از این اقدامات متأسف است. معاون دبیر کل خاطرنشان کرد این اقدامات ممکن است در اجرای توافق هسته‌ای از سوی ایران و برخی از دیگر طرف‌های برجام جلوگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قصد ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام اشاره کرد و تأسف دبیر کل را از بابت آن ابراز کرد. این مقام سازمان ملل گفت: «دبیر کل از بیانیه ایران مبنی بر اینکه خود را متعهد به سقف‌های برجامی ذخالیر اورانیوم و آب سنگین نمی‌داند، متأسف است.»

او با بیان اینکه چنین اقداماتی در راستای منافع طرف‌های برجام نیست و به حفظ این توافق کمکی نمی‌کند گفت دبیر کل ایران را تشویق می‌کند با وجود چالش‌هایی که با آن روبروست، به اجرای کامل برجام ادامه دهد. 

دی‌کارلو با اشاره به حوادث اخیر در خلیج فارس گفت: «حوادث اخیر در خلیج [فارس] نشان‌دهنده آن است که ما در برهه‌ای حساس قرار داریم. دبیر کل از طرف‌ها می‌خواهد از انجام اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند، به دیپلماسی و گفت‌وگو رو بیاورند و اقدام به تنش‌زدایی کنند.»

معاون دبیر کل خاطرنشان کرد سازمان ملل گزارش جدیدی در خصوص عرضه، فروش، یا انتقال اقلامی به ایران که مغایر با پاراگراف دوم پیوست B قطعنامه باشند دریافت نکرده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت طرف‌ها در خصوص اینکه اقدام ایران در آزمایش موشک‌های بالیستیک مغایر با تعهدات ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است یا خیر اختلاف نظر دارند. 

رزماری گفت در هفتمین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۱۳، به جزئیات جدیدی درباره سفرهای ادعایی سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است.  وی در ادامه گفت: «این گزارش همچنین به اطلاعات دریافت‌شده توسط دبیرخانه در خصوص یک فرد و چند سازمان از فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ که ممکن است ساز و کارهای مربوط به انسداد دارایی‌ها و منع سفر را نقض کرده باشند، می‌پردازد. دبیر کل به منظور تسهیل اجرای این ساز و کارها پیشنهاد می‌کند که اطلاعات مرتبط با این افراد و سازمان‌ها در فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ توسط شورا به‌روزرسانی شود.»


کد مطلب: 394137

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/394137/نشست-شورای-امنیت-۱-معاون-دبیر-کل-تحولات-اخیر-درباره-برجام-نگرانیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com