تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۳۹۴۱۲۱
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند از بهره‌برداری فاز نخست موکب امام حسن مجتبی (ع) این شهرستان در کربلای معلی خبر داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،شاهرخ جهانشاهی در نشست هماهنگی ستاد اربعین حسینی که ظهر امروز در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیش‌رو بودن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا دولت باید مقدمات مسائل زیرساختی را آماده کند و سایر موضوعات به زائران و هیأت‌ها بازمی‌گردد، اما نکته قابل توجه در این میان، مردمی بودن ستاد اربعین است.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار دماوند ادامه داد: خوشبختانه با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و امیدواریم که در سال جاری نیز شاهد برنامه‌ریزی خوبی در خصوص عزیمت زائران از شهرستان دماوند باشیم.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) با پای پیاده، ریشه تاریخی دارد و از زمان ائمه وجود داشته است، هرچند در زمان صدام این امر ممنوع شده بود، اما پیاده‌روی اربعین برای ما و مسلمین جهان موضوع مهمی است و در عرصه بین‌المللی بازتاب وسیعی دارد.

وی با بیان این که باید از ظرفیت پیاده‌روی اربعین استفاده کرد، گفت: این امر تأثیرات فردی، اجتماعی، امنیتی و حقوقی دارد؛ یکی از اثرات آن، بحث گسترش و احیای ارزش‌های اسلامی، وحدت امت واحده اسلامی و آمادگی برای دفاع با توجه شرایط امروز است.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار دماوند تأکید کرد: این امر موجب ایجاد آمادگی جهاد بین مسلمین برای دفاع از دین و جامعه دینی برابر دشمن بوده و بیانگر برتری دنیای اسلام، تفکر بیداری مسلمانان و حمایت از اندیشه مستضعفان جهان است.

جهانشاهی بیان کرد: شهرداری‌ها، اصناف، ادارات صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی و سایر نهادها باید برنامه‌ریزی مناسبی در راستای پیاده‌روی اربعین حسینی داشته و از این حرکت عظیم پشتیبانی کنند.

وی از تشکیل کمیته‌هایی در این راستا خبر داد و گفت: این کمیته‌ها بر اساس تعاریف استان در دو بخش رودهن و مرکزی، تشکیل می‌شود و حمایت‌های لازم نیز از جهت معنوی و مالی صورت می‌گیرد؛ علاوه بر این نذورات مردم از ستاد اربعین، جمع‌آوری و ساماندهی می‌شود تا برای موکب‌های اربعین ارسال شود.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار دماوند همچنین از لزوم اخذ ویزا برای شرکت در پیاده‌روی اربعین خبر داد و بیان کرد: با توجه به موضوعات پیش‌آمده در سال گذشته، تذکراتی مبنی بر لزوم اخذ ویزا برای عبور از مرز داده شده است و ما بر اساس برنامه ابلاغی از استان پیش می‌رویم.

وی عنوان کرد: جمع‌آوری کمک‌ها و نذورات در خصوص موکب نیز باید از طریق فرمانداری با محوریت ستاد اربعین استان تهران صورت گیرد.

*پیاده‌روی اربعین وحدت شیعه را به رخ جهانیان می‌کشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم فتاح‌دماوند، امام جمعه دماوند نیز در ادامه اظهار کرد: حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی که چندسالی در عراق شکل گرفته، زمینه ظهور امام عصر(ع) را فراهم کرده و وحدت شیعه را به رخ جهانیان می‌کشد.

وی افزود: اربعین ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، اعتقادی و سیاسی بالایی دارد و دو کشور همسایه و دوست عراق و ایران، باید از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

امام جمعه دماوند ادامه داد: دماوند در این خصوص باید مبلغ این حرکت بزرگ باشد و ما باید مردم را به حضور در این راهپیمایی عظیم تشویق کنیم تا جوانان، طلاب و دانشجویان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

فتاح‌دماوندی اضافه کرد: در صورت امکان، برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان در این حرکت عظیم بسیار مفید واقع می‌شود، چرا که اثر آن در جوانان و نوجوانان بیشتر است.

وی تصریح کرد: جذبه حسینی، مغناطیسی عجیب است که انسان را متحول می‌کند و ما باید برای حضور اقشار مختلف مردم در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم و سعی کنیم که از همه اقشار و نهادها، نمایندگانی برای شرکت در این راهپیمایی بفرستیم.

امام جمعه دماوند گفت: توقع ما بر افزایش حضور زائران دماوندی در راهپیمایی اربعین سال جاری است و در این راستا باید تسهیل‌کننده تردد برای زائران باشیم، بخشی مربوط به امور مالی بوده که ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه در این خصوص مؤثر است.

فتاح‌دماوندی اضافه کرد: شهرستان دماوند محلی برای حضور زائران در کربلا به عنوان حسینیه امام حسن مجتبی(ع) تهیه کرده است و با توجه به قرارداد۵۰ ساله، مشوقی برای حضور اهالی دماوند است.

وی تصریح کرد: موکب‌ها زیر نظر ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت می‌کنند و فعالیت دیگر نیز ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و صحن حضرت زینب کبری(س) در کربلاست.

*بهره‌برداری از فاز نخست موکب امام حسن مجتبی(ع) در کربلا

همچنین غلامرضا عبدالله‌بیگی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند نیز در ادامه اظهار کرد: در سنوات گذشته دبیری اجرای ستاد اربعین حسینی بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و تاکنون تجربیات خوبی در این خصوص کسب کردیم.

وی افزود: نهادهای مختلف اعم از سپاه، جمعیت هلال احمر، امور مساجد، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها در خصوص جذب کمک‌های مردمی، اطلاع‌رسانی، کمک‌های بهداشتی و غیره مساعدت کردند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند ادامه داد: کمک‌های مزبور پیش از ماه محرم جمع‌آوری شده و در دو قالب ستاد اربعین استان تهران و توانمندسازی موکب در کربلا پیش‌بینی می‌شود.

عبدالله‌بیگی خاطرنشان کرد: در این خصوص قطعه زمینی به مساحت 400 مترمکعب تهیه و امور اجرایی آن انجام شده است؛ بر اساس قراردادهای منعقد شده، این موکب به مدت 6 ماه در سال در اختیار شهرستان دماوند قرار دارد.

وی تصریح کرد: فاز اول این موکب در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و به نظر می‌رسد که طبقه اول آن آماده شود، طبقه دوم نیز با برپایی چادر در جهت پذیرایی از زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دماوند تصریح کرد: سال گذشته حدود هزار نفر از زائران دماوندی و ۱۵ هزار زائر بین‌راهی در این موکب پذیرایی شدند و خدمات قابل توجهی به آنها ارائه شد، امسال نیز با توجه به تجربیات گذشته، آمادگی لازم در جهت پذیرایی از زائران را داریم.

همچنین در پایان این نشست، حمید ذوالفقاری، بخشدار رودهن، پیاده‌روی اربعین را بزرگ‌ترین همایش دنیا برشمرد و اظهار داشت: بخش رودهن منطبق با رویکرد شهرستانی و استانی ستاد اربعین حسینی، به طور مستقل به پیگیری امورات لازم پرداخته است.

وی از صدور ویزا، اعطای تسهیلات بانکی و انجام خدمات رفاهی به عنوان اقدامات انجام شده در این خصوص نام برد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما