کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از قرار گرفتن در دام اعتیاد تا نجات و به‌کارگیری معتادان

5 تير 1398 ساعت 15:40

به‌مناسب روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به سراغ کسی رفتیم که 20 سالی از ترکش می‌گذرد و از آن زمان تاکنون در راه کمک به معتادان قدم های فراوانی برداشت.


به گزارش بلاغ،سرویس اجتماعی|اعتیاد یکی از پرخطرترین آسیب‌های شناخته‌شده در جامعه است و به حالتی اطلاق می‌شود که فرد به مصرف ماده پرخطری عادت کرده و توان ترک آن را ندارد.

طبق آمارهای کشوری سالانه مبالغ زیادی صرف خرید مواد برای جامعه معتادان کشور می‌شود، در کنارش افراد معتاد سرمایه‌های مهمی چون سلامتی، اعتمادبه‌نفس، خانواده، خلقیات نیکو و هزاران موارد دیگر را حتی جان خود را نیز از دست می‌دهند.

اعتیاد ایجادشده از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا کرده و در جامعه به‌عنوان یک ناهنجاری مزمن شیوع پیدا می‌کند و نوجوانان و جوانان را بیش از دیگران هدف قرار می‌دهد.

با این اوصاف این سؤال مطرح است که آیا اعتیاد پایان روزگار خوش یک فرد است و دیگر راه بازگشتی نیست یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به سراغ کسی رفته که حدود 20 سال از ترک اعتیادش می‌گذرد و از آن زمان تاکنون در راه کمک به معتادان برای ترک اعتیاد قدم‌های فراوانی برداشته است که در ادامه مصاحبه با وی را می‌خوانید.

 

 

بهنام سیدکار 49 ساله ساکن شهرستان ساری‌ست، او از دوران نوجوانی با شروع مصرف سیگار قدم در راه بسیار خطرناکی گذاشت، به‌طوری که به مرور زمان مصرف حشیشش، مورفین، هروئین و سایر مواد مخدر را تجربه کرد.

 

 

وی اعتیادش را این گونه شرح داد: من در خانواده‌ای از قشر متوسط رو به بالا زندگی می‌کردم مشکل خاصی در زندگی  وجود نداشت، شاید هم‌نشینی با دوستان بد دلیل بر این بود که قدم در راه اعتیاد بگذارم.

* مصرف مواد لذتی در من ایجاد می‌کرد که دلم می‌خواست بارها تکرارش کنم

سیدکار افزود: با شروع مصرف مواد نوعی لذت در من ایجاد می‌شد که فقط مختص زمان مصرفم بود در حدی که دلم می‌خواست بارها و بارها این کار را تکرار کنم که کردم، تا جایی که دیگر هیچ چیز جلودارم نبود، البته این را بگویم که در آن‌زمان نقش مشاوره رفتارهای پرخطر در جامعه بسیار کم بود و افراد زیادی در اطرافم معتاد بودند که این موضوع موجب می‌شد اعتیاد آن طور که باید به چشم نیاید.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید در حال حاضر هم اعتیاد دیگر یک جرم محسوب نمی‌شود بلکه یک بیماری‌ست که فرد بیمار به‌طور مستقیم و افراد خانواده آن به‌صورت غیرمستقیم با آن سروکار دارند.

 

 

* سرخوشی اعتیاد موجب فراموش کردن نابسامانی‌های زندگی‌ام بود

این معتاد بهبودیافته گفت: اعتیاد سرخوشی و نشاط به من می‌داد و این باعث می‌شد که با وجود همه نابسامانی‌هایی که ایجاد کرد باز هم تکرارش کنم تا اینکه مصرف مواد به مرحله اجبار رسید.

* اعتیاد هزینه‌های زیادی داشت

وی افزود: از طرفی چون باید بابت خرید مواد پول پرداخت می‌کردم سعی می‌کردم کم کم از مصرف در جمع خودداری کنم تا مجبور نشوم جیره خودم را به کسی داده و خماری بکشم.

به تدریج زمان ازدواجم فرا رسید نه در محیط کار و نه هنگام ازدواج کسی متوجه اعتیاد من نشد چرا که تأثیرش را به مرور زمان نشان می‌دهد نه در آن واحد.

26 سالم بود که ازدواج کردم و صاحب فرزند پسری شدم، اوضاع زندگی روز به روز بدتر می‌شد تا جایی که کار به محدودیت‌ها رسید هیچ چیزی سرجایش نبود، نمی‌توانستم دست در جیبم کنم و هر آنچه که می‌خواهم را بخرم، در آن زمان من روزی 100 هزار تومان خرج خرید موادم بود.

* به‌دنبال اعتیاد، طلاق آمد

سیدکار تصریح کرد: کم‌کم زندگی‌ام متلاشی شد، همسرم از من جدا شد و من به یکباره همه چیز را باختم، غرق در راهی شده بودم که زندگی‌ام را تبدیل به جهنم می‌کرد و بوی تعفنش آنچنان همه جا را گرفته بود که من برای برگرداندن سرم برای یادآوری زیباترین خاطراتم هم حس و حالی نداشتم.

 

 

روزی یکی از دوستانم که اوضاع مالی خوبی داشت را در خیابان دیدم که او هم معتاد شده بود مرا به خانه‌اش دعوت کرد خانه‌ای از بیرون به کاخ می‌ماند،  وارد خانه که شدم دیدم همه وسایل خانه را فروخته و صرف خرید مواد کرده است آنجا بود که ترس وجودم را فرا گرفت.

* اعتیاد پول درآوردن از کف خیابان را به همراه داشت

این معتاد نجات‌یافته یادآور شد: کم کم من هم دست به کارهایی زدم که به قولی پول درآوردن از کف خیابان محسوب میشد، دست به هرکاری زدم، چون قادر به خرید مواد مورد نیازم نبودم... شرایط سختی داشتم، جسم و روحم تحت تاثیر قرار گرفته بود، کار و خانواده‌ام را از دست داده بودم.

* به یکباره ورق زندگی برگشت

وی اضافه کرد: ولی ورق زندگی من به یکباره برگشت...قصه از جایی شروع شد که روزی از تلویزیون یکی از هم کلاسی هایم را دیدم که سفیر امور خارجه کشور شده و آنجا بود که حالم از خودم بهم خورد، برای خرید مواد به خیابان به نزد دوستم رفتم او گفت مواد فروشی را کنار گذاشته و سرگرم کار دیگری‌ست.

از دوستم درباره جزئیات کار پرسیدم، پاسخ داد: با جمعی از دوستان مصرف‌کننده در حال ترک هستیم و قرار است این‌بار به‌خاطر خودمان ترک کنیم،  من هم که بارها در مدت‌های کوتاه‌مدت اقدام به ترک کرده بودم و موفق نشده بودم گفتم باری دیگر شانسم را امتحان کنم.

 

 

* ترک اعتیاد چون ترک دادن شیر برای کودک شیرخواره است

سیدکار اظهار کرد: وارد جمعی شدم که حدود 20 نفر بودیم حال همه به‌جز من و یک نفر دیگر خیلی بد نبود حال ما وخیم بود، حال کودک شیرخواره‌ای را داشتم که به یکباره قرار است از شیر گرفته شود، 20 روز اولم به بدترین شکل ممکن گذشت 3 روزش را حتی آب و چای نمی‌توانستم بنوشم.

پس از پشت سر گذاشتن آن روزهای سخت سرانجام توانستم اعتیاد این معضل خانمان‌سوز را به لطف خدا ترک کنم، این کار را فقط معجزه الهی می‌دانم.

* ترک کردم، پاک شدم و زندکی را از نو شروع کردم

این بهبودیافته گفت: ترک کردم،  پاک شدم و زندگی را از نو شروع کردم، دوباره زندگی تشکیل دادم و صاحب دو فرزند دیگر شدم،  همسرم با اعتماد به من وارد زندگی من شد و من با وجود اینکه گاهی  یاد خوشی‌های زمان معتاد بودنم می‌افتادم اعتمادش را خدشه دار نکردم.

 

 

* افتتاح شرکت تعاونی با استفاده از نیروی کار بهبودیافته

وی با اعلام اینکه پس از اعتیاد با جمع‌آوری سرمایه اولیه اقدام به افتتاح شرکت تعاونی تولیدی پوشاک و انواع تولیدات خانگی کردم، گفت: در حال حاضر  حدود 30 نفر از معتادان بهبودیافته  را مشغول به کار کردم، در این بحث کارآفرین بودم و کارگران را بیمه کردم، زنان و فرزندانی که به دلیل اعتیاد سرپرست خود را از دست داده و یا اینکه زندانی شده‌اند در این تعاونی مشغول به کار کردم،  این‌کار را بدون وابستگی و کمک از ارگان‌های خاص انجام دادم.

 

 

* افتتاح سازمان مردم‌نهاد خیرین صیانت اجتماعی

سیدکار اضافه کرد: سپس اقدام به افتتاح سازمان مردم‌نهاد یا همان ثمن خیرین صیانت اجتماعی کردم که در حال حاضر 8 خیر شاخص استان ما را از الطاف خود بهره‌مند می‌کنند، این سازمان شعباتی در سطح مازندران دارد و برای اولین‌بار در کشور از اساتید و خیرین، قهرمانان و نخبگان در راه ترک معتادان با حضور خود در راه ترک اعتیاد معتادان قدم برداشتن.

من همان کسی هستم که حالش از خودش بهم می‌خورد ولی الان دلیل حال خوب افراد زیادی هستم، گاهی معتادی که پاک شده نیمه‌های شب با من تماس می‌گیرد و می‌گوید فقط می‌خواستم صدایت را بشنوم.

مدیرعامل شرکت تعاونی و ثمن بهبودیافتگان در پایان گفت: افراد داوطلب برای پیوستن به سازمان مردم نهاد خیرین صیانت اجتماعی استان مازندران می‌توانند به سایت Www.socialsupprtsocirty.com مراجعه کنند.

با خواندن داستان زندگی این معتاد نجات‌یافته درمی‌یابیم که هیچ چیز غیرممکن نیست،  درست است ترک مواد مخدر کار ساده‌ای نیست و واقعیت این است که تاکنون علم نتوانسته جایگزین مناسبی برای مواد مخدر کشف کند ولی هستند کسانی که با اراده و تلاش سعی کردند نه‌تنها عمر باقی‌مانده خود را صرف مصرف مواد مخدر نکنند بلکه در راه مبارزه با اعتیاد گام‌های مؤثری بردارند که بهنام سیدکار یکی از این افراد است.

امیدوارم معتادانی که از اعتیاد رنج می‌برند و این درد را به فرزندان و همسران بی‌گناه خود انتقال می‌دهند هر چه زودتر در راه خلاصی خود و خانواده قدم مؤثری بردارند.


کد مطلب: 394021

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/394021/قرار-گرفتن-دام-اعتیاد-نجات-به-کارگیری-معتادان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com