کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندازه‌گیری فشارخون 51 درصد از جمعیت هدف/ راه‌اندازی دانشکده طب سنتی

4 تير 1398 ساعت 18:55

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اندازه‌گیری فشارخون 51 درصد از جمعیت هدف در استان گفت: به دنبال راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در همدان هستیم.


به گزارش بلاغ،رشید حیدری‌مقدم  در جمع خبرنگاران روند اجرای طرح بسیج ملی فشار خون در استان را شرح داد و اظهار کرد: دیروز غربالگری فشار خون جمعیت مورد هدف از مرز 51 درصد عبور کرد.

وی با بیان اینکه 25 درصد از تأمین سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت است و 75 درصد دیگر بر عهده فعالیت سایر بخش‌های جامعه گفت: رسانه‌ها یکی از ارکان مهم در تامین سلامت جامعه هستند که با اطلاع‌رسانی به موقع می‌توانند به یاری وزارت بهداشت بیایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به فرهنگسازی در خصوص کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌ها افزود: اقدام فرهنگی کار چکشی نیست، تغییر رفتار هم به سادگی میسر نمی‌شود و با تکرار رفتار شکل می‌گیرد.

وی ضمن اینکه از رسانه‌ها خواست کمک کنند دغدغه‌های سلامت کاهش یابد گفت: دغدغه کنترل بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری قلبی ـ عروقی، سکته‌های مغزی، چاقی، بیماری روانی و... را داریم و باید در این راستا قدم‌های مهمی برداریم.

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه شرایط جامعه بسیار حساس است و باید امیدواری را در جامعه تزریق کرد افزود: اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کاهش بیماری‌های واگیر موثر بوده و طی 18 سال گذشته در حوزه بهداشت یک مورد فلج اطفال نداشتیم.

همدان برنده واقعی طرح تحول نظام سلامت در غرب کشور

وی به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: همدان برنده واقعی طرح تحول نظام سلامت در غرب کشور شناخته شده و در این راستا اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ورود تجهیزات پیشرفته در بخش‌های مختلف مراکز درمانی نظیر خرید دستگاه شتاب‌دنده انرژی با 17 میلیارد تومان در مرکز جامع سرطان از اقدام مهمی است افزود:‌ این دستگاه با ارز دولتی خریداری شده که اکنون بیش از 60 میلیارد تومان قیمت دارد.

وی با اشاره به ورود خیرین در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: کمک‌های خانواده مرحوم فرشچیان برای همدان بسیار بوده و هر همدانی باید خود را مدیون این خانواده بداند.

حیدری‌مقدم خواستار ورود خیرین در ساخت پروژه عظیم مرکز جامع سرطان غرب کشور شد و گفت: شکی نیست که هیات رئیسه دانشگاه کوچکترین کم‌فروشی نخواهد داشت و تمام اعتبارات جذب می‌کند اما هم ایران کشوری بلاخیز است و هزینه‌هایی در این راستا وجود دارد.

وی با تاکید به همکاری سایر سازمان‌ها و افراد در راستای کاهش بیماری‌های غیرواگیر افزود: در طرح تحول نظام سلامت تلاش ما تامین زیرساخت‌های لازم بود، امروز دغدغه ماست در حوزه بهداشت است که هنوز هم با اقداماتی مغفول مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: اگر می‌خواهیم آمار افراد بیمار و بستری در  بیمارستان را کم کنیم باید به مقوله بهداشت توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طبق هدف وزارت بهداشت اندازه‌گیری فشارخون 40 میلیون نفر در کشور حائز اهمیت است گفت: تقریباً 50 درصد جمعیت استان یعنی افراد بالای 30 سال یا کسانی که سابقه بیماری کلیوی دارند و زنان باردار جزو جمعیت مورد هدف اندازه‌گیری فشار خون هستند.

اندازه‌گیری فشار خون 51 درصد از جمعیت هدف همدان

حیدری‌مقدم با بیان اینکه تا دیروز از مرز 51 درصد غربالگری جمعیت هدف عبور کردیم افزود: از 850 هزار نفر جمعیت مورد هدف اندازه‌گیری فشار در استان، 320 هزار نفر جمعیت روستایی را تشکیل می‌‌دهند که با کمک بهورزان و مراکز جامع سلامت به طور کامل این تعداد را پوشش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در همدان، ملایر و نهاوند جمعیت بالایی را برای اندازه‌گیری فشار خون خواهیم داشت و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی تعداد قابل در توجهی را در این شهرستان‌ها پوشش دهیم گفت: با اندازه‌گیری فشار خون جمعیت مورد هدف تاکنون خوشبختانه آمار فشار خون بالا در استان نسبت به میانگین کشوری پایین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به عنوان مثال اگر 12 نفر با اقدامات صورت گرفته به علت عارضه فشار خون، سکته قلبی و مغزی نداشته باشند به هدف مورد نزدیک شده‌ایم خواستار مراجعه افراد برای اندازه‌گیری فشار خون در راستای حفظ سلامتی شد.

وی بیان کرد: 73 درصد جمعیت مورد هدف فامنین، 67.7 درصد رزن، 65 درصد کبودراهنگ، 61 درصد تویسرکان،  60.5 درصد شهرستان بهار، 56.3 درصد ملایر، 47  نهاوند و 41 درصد شهرستان همدان زیر پوشش اندازه‌گیری فشار خون قرار گرفته‌اند که این میزان به 51 درصد در استان می‌رسد.

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه تصمیمات کلی در هیات رئیسه گرفته‌ می‌شود اما برنامه‌ها منطقه‌ای است تاکید کرد: برنامه‌ها متناسب با شرایط هر شهرستان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کاهش مصرف نمک در کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: در کشور میانگین مصرف هر فرد در روز 12 گرم است که اگر سه گرم از این میزان را کاهش دهیم کار مهمی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای تغییر رفتارها باید از کف خیابان شروع کرد افزود: 575 خانه بهداشت و بیش از 200 مرکز بهداشتی در استان فعال است و باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد تا حافظ سلامتی مردم بود.

وی با اشاره به اینکه اتمام پروژه‌های عمرانی نظیر بهره‌‌برداری از مرکز جامع سرطان، ارتقای دانشگاه در  تمام بخش‌ها از برنامه‌های آتی است خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم بیمارستان‌ها و مرکز درمانی را طبق هدف تعریف شده تجهیز کنیم.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه بین‌المللی کردن دانشگاه ابن سینا از اهداف مهم ماست تصریح کرد: در این راستا 90 دانشجوی خارجی وارد دانشگاه علوم پزشکی همدان شده‌اند که به دنبال ورود افراد بیشتری هستیم تا ارزآوری بیشتری هم داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تبلیغات زیادی بر خوردن نمک دریایی می‌شود که اطلاعی بر سالم بودن آنها نداریم بنابراین چه نوع نمکی توصیه به مصرف می‌شود؟ افزود: متاسفانه باب تجاری برخی محصولات پررنگ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: نمکی مورد تایید ما این است که از فیلتر وزارت بهداشت عبور کرده و در مکان‌های قانونی عرضه شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا اجازه فعالیت به کسانی که در حوزه طب اسلامی فعالیت دارند داده نمی‌شود افزود: اگر می‌خواهیم بابی باز کنیم باید برمبنای قانون باشد.

حیدری‌مقدم با تاکید به اینکه چیزی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد و آن طب سنتی است گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی همدان، سلامتکده طب سنتی را راه‌اندازی کرده و به دنبال این است که دانشکده طب سنتی را هم راه‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی دانشکده طب سنتی را به زودی خواهیم گرفت افزود: با عوام‌فریبی مخالفیم و فعالیت‌ها باید در حوزه سلامت قانونی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به آموزش در حوزه سلامت گفت: هر فردی خود را از آموزش بی‌نیاز بداند آن روز، روز رکود اوست چراکه دنیا همواره در حال رشد است.

وی خاطرنشان کرد: افراد برای سلامت وقت بگذارند و خودمراقبتی را مد نظر داشته باشند.

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه ابن سینا نیز با دعوت از مردم در اندازه‌گیری فشار خون اظهار کرد:‌ اطلاع‌رسانی در برگزاری این برنامه با گفت‌وگوهای رادیویی، درج اخبار در رسانه، ارسال پیامک و ... مورد توجه قرار گرفته است.

منوچهر کرمی با بیان اینکه سوالی پرسیده شد مبنی بر چه چیزی جایگزین مصرف نمک باشد گفت: بدن نیاز به مصرف نمک دارد اما نباید بیش از حد نرمال، برای جایگزین آن هم می‌توان لیمو مصرف کرد که مردم شیراز این رویه را دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات در کاهش مصرف نمک این است که از خیارشور برای تزیین غذاها استفاده نشود تاکید کرد: مردم باید برنامه‌ریزی خوبی برای تغذیه سالم داشته باشند.

انتهای پیام/89026/


کد مطلب: 393855

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/393855/اندازه-گیری-فشارخون-51-درصد-جمعیت-هدف-راه-اندازی-دانشکده-طب-سنتی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com